Volvo C70 2.5 T (1998)

autoreview

Volvo C70 2.5 T (1998)

Signalement

UitvoeringC70 2.5 T
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf249.000 km
KM-stand laatst254.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 249.000 km

Als autoliefhebber ben ik altijd aan het kijken op de autosites. Geen specifieke voorkeuren qua merken, maar wel de voorkeur voor iets anders en iets bijzonders. Ik ben werkzaam als verkoopadviseur bij een merkdealer en heb dus een auto van de zaak. Maar als autoliefhebber verloor ik het plezier in het rijden van een eigen auto. Op een avond zat ik op een van de autosites te kijken toen deze auto voor een schappelijk bedrag voorbij kwam. Met een klein Volvo verleden trok deze auto direct de aandacht en ben ik naar het zuiden van het land gereden om hem te gaan bekijken. Wat een plaatje en wat een leuke wagen, onvoorstelbaar ook wat voor luxe er in 1998 allemaal te krijgen was. Dat vond de 1e eigenaar ook toen hij/zij deze auto kocht, want écht alles is zowat aangevinkt vanuit de brochure. Dolby Surround Sound van Dynaudio, elektrische lederen zetels, stoelverwarming, Climate Control, houtinleg, Cruise Control, en natuurlijk de prachtige introductiekleur genaamd Saffron. Uiteraard had ook deze auto van deze leeftijd zijn aandachtpunten waaronder wat optische imperfecties, maar ik stond te springen om dit weer netjes voor elkaar te maken.

De auto staat op een verlagingsset en zelf heb ik de achterwielen voorzien van spacers, dit om de auto net even wat lekkerder te laten ogen.

Motorisch is het de 2.4T met 193 pk, deze is voorzien van een 'chippie' waardoor hij ongeveer 235 pk zou moeten leveren. Ik gok dat het er nog in zit... Fijne motor die lekker lui te berijden is maar ook fel kan zijn als je er om vraagt. Als je er om vraagt dan vraagt het ook iets van de benzinepomp, want na het verbruik uitrekenen aan de pomp kwam ik op 1 op 5-6... oeps... gelukkig pak ik hem voor kleine plezierritjes, uiteraard niet naar de supermarkt want dat doe ik hem niet aan.

Qua betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen omdat ik hem pas een paar maanden heb, maar helaas heb ik er al te veel aan gedaan.
- Distributieset incl rollen en waterpomp, de waterpomp lekte en dus is het vermoeden dat de vorige eigenaren alleen de riem hebben vervangen. Hoe dom kan je zijn want alles ligt toch al open..
- 1 Bobine had de geest gegeven
- 4 nieuwe banden gemonteerd
- Motorsteun vervangen
- Onderhoudsbeurt met olie, filters etc is uitgevoerd
- Remblokken achterzijde

Ach ja, het is even slikken, maar hij kan weer ff!
___________________

Het is leuk om te zien dat er veel liefhebbers zijn hier en daar. Forums, groepsapps op Whatsapp, overal ben ik uitgenodigd. Zo zijn onderdelen goed te krijgen en kan je zo even een appje doen als je advies wilt hebben. De duimpjes omhoog als je eens toevallig een Saffron tegenkomt of een andere bijzondere Volvo daar doe je het voor. Altijd de glimlach als je instapt en gaat rijden is voor mij de reden waarom ik deze auto voor erbij heb aangeschaft.

Ik ga deze blog zo goed mogelijk bijhouden als ik er tijd voor heb, dus als er iets nieuws te melden is zal ik van mij laten horen!


Spontaan motor uit tijdens rijden

  • 250.000 km

Gisteren reed ik savonds (net voor de avondklok) naar huis en viel tijdens het rijden opeens de motor stil. Snel van het contact af en al rollend de motor opnieuw herstart. Geen problemen meer en liep weer als een zonnetje. Maar het baarde me enkele zorgen, dit wil je niet tijdens het rijden. Na een appje in de groepsapp met de medeliefhebbers van Volvo's in deze kleur, kreeg ik al snel het antwoord; ''Brandstofpomp relais''. Deze is direct besteld en gaan we er z.s.m. in zetten in de hoop dat het nu preventief voorkomen kan worden. Zo'n relais kost maar 3 tientjes dus het proberen altijd waard.

Gelukkig zijn het altijd kleine zaken van een paar tientjes, fijn dat het geen schokkende dingen zijn.

Aandachtspunten en tips

  • 250.000 km

Mochten er vanuit jullie lezers en/of medeliefhebbers nog tips zijn om een C70 lekkerder/strakker te laten rijden dan verneem ik dat graag. Ik hoor veel mensen over polyurethaan rubbers voor de ophanging en motorsteunen, maar ik ben zelf bang als ik dat doe dat er dan ongewenste trillingen gaan ontstaan. Dit omdat gewone rubbers soepeler zijn en vaak wat meer trillingen kunnen absorberen?

Indien iemand er goede (of slechte) ervaringen mee heeft dan verneem ik dat graag :)

Alle pech in één keer

  • 250.000 km

Helaas kom ik weer terug op het technische verhaal. Dit weekend was het prachtig weer en waren we van plan een mooie rit te gaan maken met de C70, echter dacht de auto er anders over. Voor een lange rit kijk ik altijd onder de motorkap, just to be sure.. Tot mijn verbazing was het koelvloeistofreservoir helemaal leeg en brandde het koelvloeistoflampje ook. Gelukkig was het 't tankje zelf wat lekte, precies het 'tuutje' waar het slangetje aan vast zat. Weer 4 tientjes, er in zetten, en klaar. Die gaat nog wel even mee weer!

Verbruik

  • 250.000 km

Wat betreft het verbruik, het zijn echt veel stads -en omgevingskilomters dus het vele optrekken nekt het de auto echt. Ik weet zeker dat 1 op 10 te halen is wellicht, echter krijg ik die mogelijkheid nog niet echt. Indien er een mooie lange rit gepland gaat worden zal ik dit eens bijhouden. Verder vind ik het niet zo heel belangrijk. Tanken moet je toch en ik koop hem niet om er zuinig mee te rijden, maar om te genieten. En daar hoort het vermogen en de fijne 5-cilinder natuurlijk bij :)

Glasscoating

  • 252.000 km

De C staat vanaf nu volledig in de glasscoating, evenals de velgen. Prachtig om te zien dat dit écht werkt, aangezien de doek waar ik het mee uitwrijf gewoon keiharde stukken er in heeft zitten. Het hard dus echt uit op de lak en zorgt voor een prachtige glans. Vuil en remstof spuit je er zo af met de hoge druk en lekker makkelijk schoon te houden zo.

Het is wel een zeer tijdrovend werkje aangezien je de auto volledig moet wassen en ontvetten. Het liefste ook volledig kleien om het vuil uit de poriën van de lak te halen (diepere glans) en daarna goed drogen en dan aanbrengen. Indien jullie ook zo gek met jullie auto's zijn kan ik alleen maar zeggen: doen! Je zult er plezier van hebben....

Uitlaat

  • 252.800 km

Ik geniet van deze auto, echter zoek ik een beetje 'emotie' tijdens het rijden en dat is voor mij te vinden in het mooie geluid van de 5-cilinder. Echter vind ik persoonlijk het geluid nét niet, de oude ongeblazen 20 kleppers klonken toch echt mooier.. De turbo dempt heel veel en daardoor is ie lekker stil. Nu wist ik dat mijn auto maar 1 demper heeft die net voor de achteras ligt, hier wilde ik wat mee. Nou ja, eigenlijk niet, want ik heb hem weg laten halen en er is nu een rechte pijp voor teruggekomen. Wat een geluid en wat een emotie is daar voor terug gekomen zeg. Hij ploft, knalt en maakt geluiden die ik nog nooit had gehoord. Ook tijdens het ruig overschakelen wordt je getrakteerd op een mooie 'kaboem'. Heerlijk verslavend is het. Wel raad ik dit direct af als je er dagelijkse kilometers mee gaat maken, dan zou ik een iets veiligere keuze maken en wat meer centjes meebrengen. Dan moet je kiezen voor een sportdemper van Ferrita of Simons o.i.d.

So far and soooo good !

  • 254.000 km

Tot zover heb ik gelukkig geen bijzonderheden te melden, behalve dat de wagen het gewoon goed doet en ik nog geen moment denk aan iets anders. Zoals ik eerder meldde in de review ben ik altijd aan het kijken op de verschillende autoportalen. Als ik echter iets vergelijkbaars wil vinden met dit luxeniveau/prestaties/rijbeleving/opties moet ik wel een zakje geld meenemen, daar zit ik niet op te wachten. Ik blijf lekker doorrijden.

Over een tijdje zal ik dagelijks gaan rijden met de C70 en ben ik vooral benieuwd hoe dat gaat bevallen. Dan heb ik het over het verbruik want voor de rest moet dat helemaal goedkomen. Alleen stadskilometers en mijn pittige rijstijl doet mij denken dat ik net zo goed een 8-cilinder had kunnen rijden, dit zal op de langere afstanden wel beter gaan worden.

Ook dan zal ik (wéér) toe zijn aan 2 nieuwe voorbanden. Deze zijn nu voor de helft afgesleten in plus-minus 9 maanden dus dat gaat lekker vlot... :(
Ik denk dat ik de achterbanden eerst nog eens op de vooras komen, dan zien we het vanaf dat moment wel weer.

Al schrijvende schiet me nog één ding te binnen. Namelijk als ik op bepaalde momenten half-gas geef, lijkt de auto soms iets in te houden. Ik word er niet echt wijzer uit, wel zou het kunnen liggen aan de TurboControlValve. Ik heb er geen last van dus vervang ik het ook niet. Is er iemand die er over mee kan praten die óf hetzelfde ervaart/heeft ervaren óf die andere tips heeft voor mij?

Geschorst en te koop,,,?

  • 254.000 km

Vanwege een functie-switch ben ik genoodzaakt om de auto van de zaak te laten voor wat het is en moet ik een dagelijkse auto hebben voor woon werk verkeer. Dit wilde ik absoluut niet met de C70. Brandstof, onpraktisch, gewoon zonde.. Daarom voor nu de auto geschorst en ga ik bedenken of ik de auto wil gaan verkopen. De auto hoeft niet weg, maar als er een heel goed bod voorbij komt, is die altijd welkom. Indien er interesse is, mag er gemaild worden naar m.vandenberg98@gmail.com.

Voor nu ben ik voorzien van een vriendelijkere dagelijkse auto, namelijk een Renault Twingo RS Cup, waar ik inmiddels ook het nodige plezier uit kan halen. Ge wel dig. Ik ga overwegen om ook hier een review over te schrijven.

Verandering

  • 254.000 km

Zoals hierboven te lezen is heb ik er over nagedacht de C70 te verkopen. Dit is in de tussentijd (gelukkig) niet het geval geweest. Wegens veranderingen in werksfeer is er straks weer een auto van de zaak ter beschikking, waardoor ik toch weer genoodzaakt ben een lastige keuze te maken. Of de Volvo weg, óf de Twingo RS weg. Toch ga ik er voor kiezen de Twingo weer van de hand te doen. Wat een beleving heeft de Twingo en wat kan het hard door de bocht....Maar toch overtreft de Volvo de RS vanwege de luxe, zeldzaamheid, souplesse, snelheid, beleving, geluid.. De C70 zal binnen 1-2 maanden weer op naam gaan en dan gaan we weer heerlijk genieten. Ik dacht al dat het een blijvertje was, nu weet ik het zeker. Als ik weer wat kilometers ga maken met de auto valt er vast weer meer te vertellen, tot zover deze update.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.