Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • C70

Volvo C70 2.4 T (1999)

Snelle toerist

Volvo C70 2.4 T (1999)
  • Autotest
25 september 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Volvo's coupés zijn altijd al 'n geval apart geweest. Termen als elegant en gracieus zijn nou niet bepaald het eerste waar je bij de C70 aan moet denken. En toch heeft hij een eigen uitstraling. Kan hij ons overtuigen?

Wandel eens om de Volvo heen en je weet meteen dat je in een opvallende en vooral ook behoorlijk eigenzinnige auto terecht komt. Van voren echt Volvo - hoekig en bijna grof van lijn - maar van achteren juist opvallend afgerond. Schuin van voren en schuin van achteren gezien, lijkt het alsof je naar twee verschillende auto"s kijkt. Hij oogt behoorlijk groot... en is dat ook: 472 centimeter lang en 182 breed. Door zijn enorme bumpers en de dikke 225/50 ZR 16-banden om kloeke twaalfspaaks Centaurus-velgen valt het optisch nog wel mee. Alles is qua formaat gewoon met elkaar in balans. Een opvallend detail is de nogal plat gelegde voorruit, die van binnenuit voor de nodige reflecties van het dashboard zorgt.
"n Kijkje achter in de C70 levert een prettige verrassing op: een grote en keurig hoekige bagageruimte. Een skiluikje biedt de enige mogelijkheid om lange objecten mee te nemen, want de achterbank is niet neerklapbaar. De tilrand is vanwege die grote achterbumper aan de hoge kant. Een missertje vinden we de speakers, die onbeschermd in de laadruimte uitsteken.

Interieur

Des Volvo"s interieurdesign volgt de reeds ingezette koers. Ook daar oogt het allemaal nogal hoekig. Met kloeke knoppen en stevig uitgevoerde toetsen. Zelfs het stuurwiel is groot. Dat neemt niet weg dat de C70 punten scoort. Want ook van binnen heeft hij een compleet eigen karakter. Best mooi, met een combinatie van een soort roomkleur en grijsaccenten.
De fraaie leren bekleding is trouwens een extra. Net als de wel heel luxe Dolby Surround Pro Logic-geluidsinstallatie met een fikse verzameling speakers op het dashboard en in de deuren. Bergruimte is er niet bepaald in overvloed, maar dat wordt goedgemaakt door het zitcomfort. Voorin vind je perfect aansluitende en vrij stevige stoelen, goed van formaat en op allerlei manieren verstelbaar. De juiste zithouding vind je dus altijd. Jammer alleen dat de speciale hoofdsteunen juist niet verstelbaar zijn.
Achterin tref je zitkuipjes aan. Zeker niet verkeerd. Dankzij de bovenmodale lengte van de C70 heb je zelfs opvallend veel beenruimte. Boven het hoofd gaat het net aan, maar zelfs daar valt goed mee te leven. Een auto waar je best met vier volwassen personen een lange rit mee kunt maken. En dat kun je van weinig coupés zeggen.
Het valt niet te ontkennen dat de C70 in balans is. Zijn rijeigenschappen passen immers als een handschoen bij het design. De 193 pk sterke vijfcilinder heeft net zoiets "aparts" over zich als het koetswerk. Om te beginnen een prachtig roffelend geluid, dat je er altijd tussenuit haalt. Maar echt verfijnd is de turbomotor niet. Het is weliswaar opvallend hoe makkelijk alles gaat - power is er op zich zat - maar dat beetje extra pit dat je juist van zo"n coupé verwacht, zit er niet in. Het is meer een kwestie van: grote stappen, gauw thuis.
Het schakelen gaat, je kunt "t al bijna raden, trefzeker maar met wat grote slagen. Waarna de motor telkens een kort moment aarzelt om op stoom te komen. Rust is het devies. Niet te veel schakelen ook. De gearing is daar op afgestemd. Rond de 120 draait de dikke vijfcilinder motor maar net 2700 toeren. Onze C70 was als extraatje voorzien van het stabiliteit- en tractiecontrolesysteem, maar echt nodig bleek dat niet. Tractie is namelijk in ruime mate voorhanden. Afijn, misschien is het op een natte weg de moeite waard. Wat in dat hele verhaal een grote rol speelt, is het pure formaat en gewicht van de C70. Een kleine anderhalve ton schoon aan de haak. Dat merk je ook aan zijn weggedrag. De Coupé stuurt op zich strak en voorspelbaar, maar is bepaald geen liefhebber van snelle koerswisselingen. De omschrijving "snelle toerist" of, op z"n Italiaans, Gran Turismo komt als vanzelf opborrelen. De vering? Stevig zonder dat het oncomfortabel wordt. Het onafgeveerd gewicht lijkt aan de hoge kant, zodat hij op ribbels in de weg soms wat grof reageert. Niettemin: een imposante rijmachine die er fiks vandoor gaat, als een rots ligt en nog heel fatsoenlijk vertraagt ook. Al met al is de C70 een imposante en zeer snelle reisauto, maar zijn ontwerp ligt gewoon te dicht bij dat van de S70 om de dynamiek en dat extra beetje pit te brengen, dat je naar onze smaak in een sportief gelijnde coupé zou moeten vinden.

Signalement

Merk Volvo
Model C70 2.4 T
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 46.905

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.435 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.820 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.451 kg
Laadvermogen 439 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden225/50WR16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 9,5 l/100km
CO2-uitstoot 226 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo C70
Volvo Volvo C70

Uitgelicht aanbod

    Volvo C70 Coupé 2.5 T Luxury-Line NAP Leder, Ecc

    Volvo C70 Coupé 2.5 T Luxury-Line NAP Leder, Ecc

    • 1999
    • 211.810 km

    € 3.999

    Volvo C70 Convertible 2.4 T Tourer

    Volvo C70 Convertible 2.4 T Tourer

    • 2002
    • 213.519 km

    € 6.495

    Volvo C70 Coupé 2.3 T-5 Automaat Sport Schuifdak 240PK Youngtimer

    Volvo C70 Coupé 2.3 T-5 Automaat Sport Schuifdak 240PK Youngtimer

    • 2002
    • 193.620 km

    € 6.990

Meer Volvo C70 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo C70 specificaties
  • Volvo C70 occasions
  • Volvo C70 video's
Advies en informatie
  • Volvo C70 tests
  • Volvo C70 gebruikersreviews
  • Volvo C70 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo C70 2.4 Kinetic (2009)

    Volvo C70 2.4 Kinetic (2009)

    3
    • 26 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo C70 2.5 T (1998)

    Volvo C70 2.5 T (1998)

    • 28 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C70 2.4i Summum (2009)

    Volvo C70 2.4i Summum (2009)

    6
    • 28 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C70 2.0 T (2000)

    Volvo C70 2.0 T (2000)

    2
    • 16 april 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C70 2.5 T (1998)

    Volvo C70 2.5 T (1998)

    14
    • 18 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo C70 D3 Momentum (2012)

    Volvo C70 D3 Momentum (2012)

    4
    • 30 december 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo C70 Convertible 2.4 T Tourer (2005)

    Volvo C70 Convertible 2.4 T Tourer (2005)

    • 26 december 2020
meer reviews
Volvo C70 T5 Coupé - 2001 - 270.302 km - Klokje Rond

Volvo C70 T5 Coupé - 2001 - 270.302 km - Klokje Rond

73

De motoren vindt Joep geweldig, maar Volvo's met een hoge kilometerstand zijn bijna allemaal...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vijf occasions met vijfcilinder voor minder dan 10 mille

    Vijf occasions met vijfcilinder voor minder...

    35
    • 19 juli 2021
  • Nieuws
    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf 2021

    Vijf occasions met youngtimerstatus vanaf...

    28
    • 31 december 2020
  • Nieuws
    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met...

    45
    • 16 december 2020
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Volvo C70 T5 Coupé - 2001 - 270.302 km - Klokje Rond

    Volvo C70 T5 Coupé - 2001 - 270.302 km...

    73
    • 20 augustus 2018
  • PREMIUM
    Volvo C70 T5 Coupé

    Volvo C70 T5 Coupé

    • 14 augustus 2018
  • Klokje Rond - Volvo C70 T5 cabrio - 547.942 km

    Klokje Rond - Volvo C70 T5 cabrio - 547.942...

    62
    • 29 juni 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    18
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden