Volvo 960 Estate 2.5i 24 Valve Ambassador-Line (1995)

autoreview

Volvo 960 Estate 2.5i 24 Valve Ambassador-Line (1995)

Signalement

Uitvoering960 Estate 2.5i 24 Valve Ambassador-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf194.581 km
KM-stand laatst245.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbekend maakt onbemind?

  • 210.517 km

Na de zomervakantie 2010 was onze 940 Estate uit 1993 ineens aan vervanging toe. Ik vond 'em heerlijk rijden, maar lawaaierig en onveilig zonder airbags, ABS, derde remlicht etc. Dus ging ik met V90 Estate rijder en vriend Karl op zoek naar een duitse Volvo van minstens 15 jaar oud vanwege de zakelijke bijtelling. In eerste instantie keek ik naar een 940, maar Karl zei: "waarom koop je geen 960?" Ik kende de auto totaal niet en gewend als ik was aan de vierkante looks van de 940, vond ik de afgeronde 960 maar vreemd. Toch maar eens gezocht en me verdiept in de 6-pitter in lijn, en na een paar weken op Autoscout24 rondgehangen te hebben had ik twee opties, waar die bij Bonn me het meest beviel. Een full-options 960 estate uit 1995 met 'maar' 195k op de teller voor 3500 euries. Eenmaal bij de toenmalige eigenaar aangeland merkte ik al dat de koppeling eruit lag. De auto zat vol zand en het leer was keihard. Verder een zoals ze zeggen 'tadellose' full options auto. Herr Bachmann wist dat ook en deed geen pfennig van de vraagprijs af. Ik kon de verleiding niet weerstaan en reed op tijdelijke duitse platen naar huis... zonder koppeling. Gelukkig konden we onder aan de A12 de wagen parkeren bij Volvo specialist Ton van Amerongen die m'n nieuwe aanwinst eens grondig onder handen nam. Alhoewel... behalve een nieuwe koppeling hoefde er niet veel aan te gebeuren. Daarna op groene platen naar de carcleaner. Na drie dagen poetsen konden we de Estate ophalen en vielen we werkelijk om van verbazing. Was dit dat vieze zanderige ding? De Volvo was echt weer als nieuw. Ook de cleaner had nog nooit zo'n fraaie 960 gezien. Op naar de RDW Nieuwegein. "Moet ik deze wagen nou nog keuren"?, was de vraag van de keurmeester, zelf een liefhebber. Zonder één opmerking kreeg de Estate een NL kenteken en konden we de weg op.
De maanden daarna ben ik bezig gewest met het soepel maken van het leer (ten dele gelukt) het vervangen van enkele lampjes en wat gebroken plastic onderdeeltjes en het zoeken naar een set mooie 20-spaaks Uranus velgen. Mooi gegeven; via de officiële Volvo dealer (Broekhuizen) kunnen ze vrijwel alles van deze 15-jarige beauty nog NIEUW leveren!
We hebben een jaar rondgetord en wat kleine mankementen gehad. Niet dat de auto ons in de steek gelaten heeft hoor. Deze zomer (2011) de Simplonpas over geklommen en tot in Sorrento (Italië) vakantie gevierd. In Zuid-Italië zie je de 960 niet veel, dus af en toe gingen de koppen van de Italianen om als we langskwamen gecruised met ramen en dak open en airco op 10.
De APK in augustus was een lachertje; voor 150,- (stuurkogel laten vervangen met dank aan de italiaanse kustweg van Piombino naar Rome). Voor de winter laat ik een poets & sealbeurt doen en haal ik hem door de dinitrol. Daarna weer lekker torren. Zoals een vriend zei: "die auto overleeft jou man".

Kleine ergernissen

  • 211.797 km

Na bovenstaande inleiding, nu iets dat meer op een 'review' lijkt. De teller staat nu op 211797. Eerst maar de kleine ergernisen die nog moeten worden gedaan.
Allereerst is er het electrisch gedeelte van het contactslot dat bij het starten de electrische hulporganen niet 'meeneemt'. Een klein tikje terug met de sleutel en dan springt alles aan. Is bij mij nu een automatisme, maar bij de APK belde men verschrikt op met een waslijst aan 'dingen die het niet doen'...
Vervolgens moet ik dit nog aanpakken:
- achterruitensproeier zit verstopt
- koplampwissers & sproeiers voor doen het niet
- de hoogteverstelling van de linker koplamp 'pendelt' (in stand laag staat hij vast)
- lampje stoelverwarming doet het niet
- geheugen bestuurdersstoel doet het niet
- electrische ramen achter doen het wel vanaf bestuurdersplaats, maar niet achterin
- licht olieverbruik; 1L op 2500km (kan krukaskeerring zijn, maar er liggen nog geen druppels onder).
- bak schakelt hakerig op naar twee en drie.
Heb vanalles geprobeerd; eindeloos afstellen, teflon erin, veel rijden. Niks helpt. Volgens een specialist is het een eitje om de synchromesh weer netjes te krijgen, maar ja, daar gaat dan weer 1000 euries. Toch maar ff niet.
De eerste versnelling vind ik veel te kort, met als gevolg dat je nogal terugvalt tijdens het optrekken. Dat geeft mij wat ergernis. Een kennis zei: "dan trek je toch in z'n twee op, dat kan die wagen makkelijk aan". En ja hoor, beetje gas erop en met een keurige 2000tpm glijd je weg en kun je meteen door naar de 3e bij 70km/u. Briljant. Overigens moet ik zeggen dat de korte 1e versnelling in bergachtig gebied wel tot z'n recht komt.
Ja, een automaat is lekkerder, maar ik hoor van automaatrijders dat de koppakking er soms uit ligt bij de 2,5L motoren vanwege de toch wel wat hogere toeren bij 'vlot rijden'. Maar de ware reden dat ik een schakelversie heb gekocht is dat m'n vrouw een automaat een 'auto voor mietjes' vindt. Nu vindt ze me gelukkig nog stoer.
Ik zal proberen om tussen de buien door wat foto's te maken. Maar eerst ff het italiaanse stof eraf poetsen.

Een corrigerend tikje...

  • 232.332 km

'T is al weer even geleden en ik heb nog steeds geen foto's gepost. 960 estate is in maart precies 18 jaar en ziet er nog fantastisch uit.
We rijden niet zo veel, zoals je aan de km-stand kunt zien. Vakantie km's normaliter toch een dikke 4000, waren er vorig jaar niet omdat we zijn gaan vliegen.
APK 2012 was probleemloos.
Inmiddels doen achterruitensproeier, stoelverwarming, koplamp wissers en sproeiers en de rest het weer.
Bak schakelt wat minder hakerig door toevoeging van een of ander additief. Olieverbruik is er nog steeds en op termijn moet de kop een keer gedaan worden. Is normaal onderhoud bij 250k heb ik me laten vertellen.

Ondertussen is de stappenmotor vervangen door een goed werkend gebruikt exemplaar (50,-). Wanneer je wagen bij stadsverkeer ineens hoog in de toeren gaat of zichzelf verzuipt bij het starten met warme motor, vervang dan maar je stappenmotor.

Het rubber van het schuifdak dicht door de ouderdom steeds slechter af. Bij veel regen drupt er af en toe iets. Rubber is echter Europa-wijd niet meer leverbaar, m'n hoop is gevestigd op iemand die dit leest....

Ook het contactslot laten vervangen, bleek om het plastic deel van het slot te gaan: onderdeel van €50,- Werkt nu weer perfect.

Aan de Estate is helaas door iemand die de wagen een middagje leende een corrigerend tikje uitgedeeld. Schade: kapotte richtingaanwijzer, bumper lag er af, kapotte mistlamp, ingedrukt linker chassis, 2 airbags afgegaan, hierdoor lag ook de voorruit er uit, pyrotechnische gordelspanners waren ook af gegaan.
Kortom; auto op de trekbank (spatbord zat gelukkig net niet tegen de voordeur aan!), bumper laten spuiten, lampen gemonteerd, airbags gevonden (was nog hele zoektocht, nieuwe gordels en spanners, nieuwe Pilkington voorruit met blauwe band en wat klein grut. Keurig gedaan door Van Amerongen in Driebergen. Neus oogt weer als nieuw.

Bij de komende APK in augustus zijn waarschijnlijk de remmen rondom aan de beurt en ook de uitlaat lekt een beetje.
Verder nog steeds heerlijke vrijwel probleemloze bak. Af en toe roept er iemand "die ziet er nog prachtig uit". Jazeker, en hij doet het ook nog prima.
Enige minpuntjes zijn het olieverbruik dat je in de gaten moet houden en het benzineverbruik van 1:8.5. Maar de bijtelling van netto 35,- in de maand maakt veel goed.
Later!

APK 2013

  • 241.128 km

In juni preventief twee 18 jaar oude lekkende uitlaatdempers laten vervangen. Toen bleek ook dat de aansluiting bij de kat nogal problematisch was. Beetje laswerk en een bredere klem leken de oplossing.
Tijdens een rondje Denemarken, Zweden, Duitsland bleek dit toch een zwak punt. M'n buurman vond ook al dat de 6-pitter zo'n mooi donker ronkend geluid had...

Voor vertrek nog ff snel de APK laten doen;
- remblokken achter
- lampje kentekenplaatverlichting
Zo weinig werk vond ik zielig voor de monteurs, dus ook maar de stabilisatie 'stokjes' voor laten vervangen. Nu zijn we van het ge-klonkklonk voorin af.

Bij thuiskomst uit Zweden toch maar ff naar dat mooie donkere 6-pittergeluid laten kijken en idd; las lag eruit en in de kat zat een gat. Niet meer te redden.
Gelukkig hadden ze een kat van een sloper liggen die 'voor weinig' onder mijn 960 kon.

Utereg
Een week later stond ik om 1 uur 's nachts langs de weg naar Utrecht met een heftig schommelend motorblok. Gelukkig kon ik ergens keren en in z'n 2 voorzichtig naar huis gehobbeld. Tsjonge, was ik blij dat dit niet ergens in Zweden was gebeurd!
Wat bleek; een paar maanden eerder waren de 6 bobines vervangen. Daar zit bedrading met stekkertjes aan die al 18 jaar loeiheet wordt en door deze slijtage slecht contact maakt, waardoor de motor op onbewaakte momenten op een paar cilinders minder draait.
Verbazingwekkend was dat de 960 de volgende ochtend op weg naar de garage prima startte en draaide...
Bedrading laten aanpassen en stekkertjes laten vastzetten. Blok draait weer als een waterval. Pakt ook lekkerder op en rijdt stiller.
Ben stiekem aan het kijken naar een Tropical Green 850 GLT met open dak van 500 euries. Gewoon om geschorst aan te prutsen. Maar voorlopig vraagt de 'ouwe dame van hierboven' genoeg aandacht én geld....

Bandenwissel

  • 242.340 km

De Conti's uit 2006 waren in juli nog door de APK 2013 gerold, maar voor waren ze mij al iets te vlak geworden. Daarnaast maakten ze flink kabaal en sloegen ze nogal hard op ribbels in het wegdek, wat me irriteerde. Daarom met het natte seizoen voor de deur besloten om op zoek te gaan naar iets moderners mét profiel.
Na een speurtocht op het web aangeland bij twee merken die qua klassificering op rolweerstand B en op regengedrag A scoorden: Dunlop en Goodyear (de Conti's zaten op E en 74dB). Tevens maken deze banden met 68dB erg weinig geluid en ze waren met 75 euro p/st nog prima betaalbaar. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Dunlop Sport Blue Response die met een score van 4.83 (uit 5) erg goed uit de tests kwam.
En niet voor niets; want wat een fijne banden zijn dit! Inderdaad erg stil, je hoort nu alleen de spiegels van de 960 nog ruisen. Geen geklapper meer op richels in het wegdek en prima strak stuur- en remgedrag.

Jammergenoeg kwam bij de bandenmontage aan het licht dat de linker stuurkogel overleden was en dat de rechter remklauw volledig vast zat (de linker was al eens vervangen).
Subiet besloten die twee te laten vernieuwen en nu we toch bezig waren meteen maar een setje nieuwe schijven & blokken voorop...
Op de brug was een zeer kleine lekkage onderin de radiator te zien, dus die zal er de komende maanden ook uit moeten. Voorlopig de boel ge(ver)stopt met een additief.

Al met al een flinke en onverwachte aderlating, maar altijd nog (veel) minder duur dan afschrijven op een nieuwe wagen of leasen.

Afscheid

  • 245.000 km

"Even in het dorp wat ophalen, ik ben zo weer thuis.... "
Ik laad de boodschappen in de auto, start en rij weg. Om nog geen 200 meter verder als donderslag bij heldere hemel stil te vallen met alleen de dashboard lampjes nog actief.
Ik start de 960 en geef gas; klàp, uit, Nog een keer, hetzelfde verhaal.
Op de startmotor naar een parkeerplek 'gereden' en daar de garage gebeld.
Lang verhaal kort; uiteindelijk heeft de 960 drie weken bij de garage gestaan, heb ik de kabelboom deels laten vernieuwen, 10 verschillende stappenmotoren geprobeerd, de luchtmassameter vervangen. Niets leek te helpen.
Totdat iemand op het idee kwam om de kabelboom eens onder spanning door te meten. Daaruit bleek dat een draad corrupt was die de hele boel verziekte.
1750 Euro verder was ik helemaal klaar met de 960 en liet ik hem 'em met enige weemoed staan bij de garage.
Geweldige auto, 3 jaar met enorm veel plezier en redelijk probleemloos in gereden, maar nu is het tijd voor iets anders. De nieuwe eigenaar heeft er nu in ieder geval een goede en betrouwbare auto aan die nog jarenlang mee kan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.