Volvo 960 Estate 3.0i 24V Prestige (1992)

autoreview

Volvo 960 Estate 3.0i 24V Prestige (1992)

Signalement

Uitvoering960 Estate 3.0i 24V Prestige
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf382.000 km
KM-stand laatst435.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

een nieuw begin

  • 393.000 km

Na 3 jaar een leaseauto te hebben gereden, zie mijn review over de Renault Scenic GS III, moest deze weer terug naar de leasemij. Tijd voor een nieuwe baas, zullen we maar zeggen.

Ik wilde ook een 'nieuw' begin. Even terug in de tijd, terug naar het autorijden zoals dat begin jaren 90 voor de beter gesitueerden mogelijk was. Met een nieuwprijs van dik € 55.000,= was dit, voor Volvo, een van de top modellen uit die tijd.
Ik kwam deze Tropical Green 960 tegen op het Internet en heb proefgereden....
Binnen 3 minuten verkocht..
Gevalletje van met je hart ipv met je hoofd.
Maar evengoed, het blijft een Volvo en hoewel een 960 niet per definitie de meest economische is om in te rijden, vergoed de grandeur, het comfort, de stilte en de vlekkeloze werking van vrijwel alle zaken en 'gadgets' het verbruik van ca. 1 op 9 ( LPG 3) ruimschoots!!

Wat een ongelooflijke rust gaat er van uit. Soeverein. Glad. COMFORTABEL! Waanzinnige stoelen...
Mijn 960 komt oorspronkelijk uit de VS. Daarom een mijlenteller en een airco in Fahrenheit.
Vanwege de emissie eisen, ook destijds in de VS, hier al geschikt voor G3.
Allerlei nu voor de hand liggende zaken zijn al in 1992 gemonteerd.
Onder andere :
4 electrische ramen, electrisch verstelbaar en verwarmbare spiegels. Airco, electrische stoelverstellingen ( met geheugen). Stoelverwarming. Electrisch stalen schuif/kanteldak.
Vol leer ( dat aan een opknapbeurtje toe is..) Een Hoedenplank mét rolhoes ( blijkt een accessoire te zijn geweest van HFL.995,= ( !!)
Deurbekleding 'gewoon' met hoogpolig tapijt.. vloerbedekking(ipv vloermatten).

Hoe rijdt dat dan, in vergelijk met een auto uit, pakweg 2011?
Relaxed. Comfortabel. Behoorlijk stil al is het niet zo stil als bijvoorbeeld mijn vorige Scenic.
Je bent je, vanwege de vele ramen, gewaar van wat er buiten om je heen gebeurd.
Overzicht is, mede dankzij het totaal ontbreken van iets dat op stroomlijn lijkt, top!
Onlangs schreef Bas v.d. Putten er een blog over. Heel herkenbaar!
Ik moet zeggen, het geheel, de uitstraling, de bouwkwaliteit, het rijden, het klopt gewoon nog.
Inmiddels staat de teller op bijna 246 Miles. Strak onderweg naar de 4 ton.

Mankeert er dan niets?
Jawel hoor.

Eerdaags de rubbers van de voorwielophanging vervangen. Begint hier en daar wat te kraken. Niet comfortabel. :)
Daarna uitlijnen en stuur weer rechtzetten.

Bij de wielkast achter, bestuurderskant, zit wat roest.. en voor het mooie zou er best wat 'uitdeuken zonder spuiten' op kunnen worden toegepast..

Maar we gaan eerst maar eens sturen. Soeverein de kilometers onder je door laten glijden!
Zal me bij 400.000 km weer melden!

lekker reutelen!

  • 402.000 km

Als beloofd, ik zou me melden bij 400.000.
Die zijn inmiddels onder de wielen door gegleden. Gemiddeld op gas 1:8,5, bijna 1 op 9 maar bij lagere temperaturen. Ik verwacht overigens niet dat het in de zomermaanden heel veel gunstiger zal uitpakken..
Er hangt inmiddels een ander bak onder, geflusht en wel. Schakelt weer als boter. Dat deed de vorige niet; euvel bleek een defecte plunjer binnenin te zijn. Via de club een goed bak 'gescoord' en eronder gehangen. Oude ligt in opslag en ga ik op enig moment laten reviseren. Altijd makkelijk.. een 2de exemplaar!
Er was ook sprake van koelvloeistof verlies. En op gegeven moment serieus van aard. Radiator vervangen. Simpele techniek, toch wel, dus goed zelf te doen. Nu staan 960's wel eens te boek als kritisch als het gaat om lekke koppakkingen dus ik hield mn hart vast na de radiatorwissel. Was het alleen maar daar lek of ook elders?... Bobine's eraf, bougies eruit maar allemaal droog. Meteen vervangen en die kunnen er weer 40.000 km tegenaan.
Voortrein komt in het voorjaar aan de beurt. De auto gaat nl. mee op reis, waarschijnlijk richting Scandinavië.. :)
Wil dat de auto technisch op en top goed is...
Verder gaan er binnenkort nieuwe zittingen en rugleuningen op de bestaande stoelframes; dank aan de volvo700 vereniging! Voor heel schappelijke prijzen gaan onderdelen over en weer. Ik was voor 6 tientjes klaar. 2 goede, leer bekleedde voorstoelen, met verwarming en in ongeschonden staat!

De auto bevalt steeds meer. Het verhoogde geluid, t.o.v. bijvoorbeeld de Scenic, neem je al niet meer waar. Dit is wat het is. En dat is nog steeds elke ochtend met een grote grijns instappen, de 6 cyl. tot leven wekken en reutelend het dorp uit, de snelweg op...
Economisch ? mwoah... kan beter.
Rijplezier? JAA! volop.
Dus is deze op en top reiswagen al op marktplaats te vinden? Nee, reken daar maar niet op. Er moeten hele gekke dingen gebeuren, wil deze auto hier nog weg gaan..
Tot de volgende review!

op naar het verlof..

  • 418.000 km

Op 402.000 km schreef ik de laatste review. In die periode erna is er nog 'even' 16.000km bij gereden. Met een gemiddeld LPG verbruik van 1:8,3.
Met de huidige gasprijzen van rond de 57 cent/liter is dat goed te doen!
Onlangs zijn er ook een aantal vervangingen uitgevoerd. Ik heb reactiestangen en fusee kogels, min of meer preventief vervangen... Handig, die sleuteldagen. Gezellig ook!
De 'baron' stuurt er weer een stukje strakker door. Voortrein maakt daardoor ook wat minder lawaai. Gewoon weer comfortabel!
Niet in de laatste plaats omdat in de afgelopen periode ik ook mijn voorstoel opnieuw bekleed heb. Een donor stoel, die van de passagierskant ervoor gebruikt. Vrijwel nieuwe zitting, met verwarming en een meer dan behoorlijke rugleuning. Was wel even een klusje maar 't zit wel weer als een vorst! Goede leervoedende en meekleurende creme erop. Prachtig weer!
Over een klein poosje gaat de auto op reis. Met de ervaringen van de afgelopen 8, 9 maanden moet dat geen enkel probleem zijn. Sterker nog, ik kijk er naar uit!. Tot de volgende review!

de koning moet ook wel eens naar het toilet...

  • 435.000 km

435.000 km inmiddels onder de wielen. Tijd voor een nieuwe update!
Tussen de vorige update en deze is er vrolijk doorgekacheld met de Koning. Hoewel... vrolijk? Nee. Niet altijd.
Wat nu?, zie ik u lezer, denken?
Jaja... ook een Volvo doet het wel eens niet... Op enig moment sloeg het blok fijnzinnig grommend wel aan maar liet het soms in de direct erop volgende meters alweer afweten. Soms ging het 40 km achter elkaar goed. Soms ook niet... Dat is, als daily ride, best wel eens lastig. Zeker als je onderweg naar het werk al 8 x de vluchtstrook op kon zoeken om de startprocedure maar weer eens opnieuw te doen. een tunnel in wordt dan een hachelijke onderneming... in de spits.
Uiteindelijk kwam ik er niet meer uit. Hulp in geroepen. Ook van de ANWB. Ik ben prima door deze mannen van de weg geholpen. Maar helaas belandde de Koning uiteindelijk op de platte wagen en werden wij beiden thuis afgezet..

Thuis verder zoeken en met de kennis van de V700 vereniging bleek het uiteindelijk een werkje van 1 minuut en 29 seconden te zijn. Gasklepsensor eraf; nieuwe erop.

We rijden weer.!

Dat dit allemaal niet tot een lagere waardering overall heeft geleid mag natuurlijk duidelijk zijn ! Nog steeds met heel veel plezier rijd ik de kilometers. In iets meer dan een jaar toch ruim 50.000 kms erbij.
Tussen deze review en de vorige is er ook wat ander onderhoud uitgevoerd. Het koelvloeistofreservoir begon na 23 jaar al te lekken... tss.. Soms gaat er een slangklem zo maar stuk..

Elke week even een blikje ( of 2) onder de immense motorkap en je staat niet voor verrassingen.
Ik betrap me erop dat nadat de Koning is geparkeerd, ik altijd even een klopje op het stuur geef... Ik weet niet of dit in de categorie seniel of idioot moet worden geschaard. :)

Feit is wel dat dit voertuig zich, elke dag, van de beste kant laat zien. Prima kan meekomen in het huidige verkeer, zich ook de zojuist gemonteerde set winterbanden heerlijk comfortabel laat welgevallen. De stoelverwarming zorgt voor aangenaam vervoer.
Een heerlijk muziekje aan, onderweg. Kop koffie in de beker.
Ik moet nog zelf sturen en gasgeven maar wat mij betreft is dit al Concept 26, avant la lettre!

Tot de volgende!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens