Volvo 740 2.3 (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 740 2.3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Onverwoestbaar anachronisme
- 263.000 km
Heerlijke bak, onverwoestbaar. Rijden, rijden, rijden. Degelijk, onvermoeibaar, dorstig, enorme kofferruimte, helemaal niet meer van deze tijd, maar o zo heerlijk en relaxed om in te rijden. Absolute basic: geen airco, geen elektronische tierelantijnen en gewoon raamslingers. Maar wel met verwarming waar je U tegen zegt en stoelverwarming die het ontbreken van de extra's op een koude dag meteen doet vergeten. Heb 'm in 2007 gekocht voor 900 euro en dit jaar voor het eerst kosten gehad: een nieuwe einddemper en een nieuwe dynamo. Gezien z'n km-stand kan ie nog zeker een ton mee zonder ingrijpend onderhoud. Echt nog een auto met fauteuils. Ook achterin een lekker dik bankstel. Verbruik ligt rond 1:10. Niet zuinig maar als je z'n stroomlijn ziet, weet je waar het 'm zit. Motorruimte is van het formaat scheepsruim. Overdreven gesproken zou je naast de motor in de motorruimte kunnen gaan staan voor onderhoud. Een sterk onderschatte auto die voor een prikkie te koop wordt aangeboden.
Natuurlijk is 't niet allemaal rozegeur en maneschijn: de benzinemeter blinkt niet uit in nauwkeurigheid, de verstelkabeltjes van de linker buitenspiegel zitten nu vast en soms draait de dagteller en de kilometerteller niet mee. Maar dat zijn dan ook wel de 'hoofd'problemen.
Onderhoud
In de twee jaar tijd dat ik hem nu heb, zijn de volgende zaken gerepareerd of vernieuwd:
- motorrubbers (was niet echt nodig, maar ik was toch bezig)
- remblokken voor en achter
- nieuwe bougies
- nieuw kofferbakrubber (bleek overbodig. hij lekte via de afdichting van een achterlicht)
- Nieuwe transmissieolie en aftapplug
- Nieuwe dynamo
- Nieuwe einddemper
- armsteun voorin vervangen door een type met bekerhouders.
Update 06-01-2010
De auto is net weer terug van de wintersport in Frankrijk. Heeft geen krimp gegeven. Geen olieverbruik, geen gebreken, altijd starten, ook na een week op de parkeerplaats in de sneeuw. Op de snelweg met constante snelheid zelfs nog 'redelijk' zuinig (1:11). Helaas is er een lampje uitgevallen in instrumentenpaneel. Is 2 jaar geleden naar Denemarken ook gebeurd. Moet even worden vastgedraaid, maar daarvoor moet ik het instrumentenpaneel demonteren en dat is nu te koud. Morgen even winterbanden halen, dan kan ik er weer veilig mee de weg op.
Winterbandjes gemonteerd, maar zonder wat extra gewicht in de kofferbak blijft het lastig.
Update 26-01-2010
Ondertussen het instrumentenpaneel uit elkaar gehaald (2 lampjes losgetrild, dagteller/km-teller weigerden soms dienst). Na montage blijkt de snelheidsmeter 15 km af te wijken. Opnieuw uit elkaar en wijzer 'gekalibreerd' (gewoon stukkie doorgedraaid). Na nieuwe meting met tomtom, blijkt ie nog 3 km te weinig aan te geven (daar kan ik mee leven). Dat is ook zo prettig aan die oude instrumentenpanelen, je kunt ze probleemloos uit en in elkaar bouwen. In de vrieskou is - waarschijnlijk - in combinatie met steenslag een koplampglas gebarsten. Ondertussen een nieuwe besteld, samen met twee nieuwe ruitensproeiermondstukjes (deels verstopt). De linker buitenspiegel waarvan de bediening klemt, wordt ook vervangen.
22-03-2010
Helaas, de Volvo is weg. Hij stond al een tijdje op de nominatie om weg te gaan en nadat mijn vrouw een aanrijding had veroorzaakt met de 740, ging het nog iets sneller. Gelukkig blijft hij wel in de familie, haar broer heeft 'm na reparatie overgenomen en hij rijdt nog steeds onverwoestbaar in het rond. Al met al een superdegelijke auto. Zelfs de aanrijding waarbij hij een BMW 316 total-loss reed, heeft hij zonder ernstig letsel doorstaan. De motorkap moest rechtgebogen worden, het front moest iets naar buiten worden gedrukt en verder moest een bumperveer en het knipperlicht worden vervangen. Totale kosten: 250 euro. Reden om de auto weg te doen, was de aanschaf van een luxere volvo, het liefst een 760 of 940. Dat is er niet van gekomen. Ik heb in de tijd dat ik zocht geen goede exemplaren kunnen vinden voor de prijs die ik in mijn hoofd had. Omdat ik voor een verbouwing/verhuizing een stationwagen nodig had, heb ik voor 150 euro een BX gekocht. Hierover meer in mijn andere verslag.
19-06-2010
Het verhaal met de Volvo's krijgt een vervolg, vandaag een 940 Estate aangeschaft. Daarover meer te zijner tijd in een nieuw verslag
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.