Volvo 740 2.0 Estate (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 740 2.0 Estate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 216.640 km |
KM-stand laatst | 217.100 km |
ERVARINGEN
- 217.100 km
Sinds een paar weken ben ik de blije eigenaar van een Volvo 740 2.0 Estate uit 1991.
Dit is een uitloopmodel van de 740 en om de klandizie voor het 940 model te bevorderen is dit een erg basis en dus kale uitvoering(geen elektrische ramen/spiegels/luxe bekleding/etc..)dit heeft als voordeel dat deze auto een gewichtsklasse lager in de motorrijtuigenbelasting zit als de 940.
Wel heeft deze laatste generatie van de 740 een dashboard zoals de 940 dus afgerond model,technisch ook identiek aan de 940 alleen de neus is typerend voor de 740,zogenaamd type 2 neus.
De auto beschikt over het 2.0 motorblok en mist tov de 2.3 uit de 740 welgeteld 1 pk maar belangrijker,deze heeft 27 nm koppel minder. Dat merk je doordat je verder door gaat trekken in de toeren om snelheid te winnen,verder een erg fijn blok en voor mensen die geen zware aanhangers mee te zeulen hebben is het voldoende.
Ik vond deze auto via internet bij een particulier en viel voor de aparte neus en zijn kleur(blauw/groen metallic)verder was de kilometerstand voor een Volvo wel erg laag met 216.600 km waar ook een uitgebreide onderhoudsgeschiedenis het bewijs van is.
Uiteindelijk heeft deze tank een paar honderd euro gekost.
De 740 had wel een zwaar leven in de stad gekend met een fiks aantal krassen en butsen,daar ga ik nog wat aan doen later.
De motor loopt werkelijk als nieuw zonder tikken oid.
Het interieur is ook nog perfect behalve voor het hemeltje(zwak punt bij de 740) maar bij deze voornamelijk ivm het later ingebouwde elektrische schuifdak(Webasto-Hollandia) dat overigens niet werkt maar ook niet lekt(ga ik later proberen weer levend te krijgen. De stoelen zijn veelal geroemd en dat geldt ook voor dit exemplaar,ze zitten perfect en de bestuurderstoel is tevens in hoogte en zitzoek verstelbaar. Typisch Volvo is natuurlijk de standaard stoelverwarming,werkt goed in deze auto,vaak haperen ze maar dat is vooral te wijten aan vuil dat in de schakelaars kan ophopen welke eenvoudig te verhelpen is door de schakelaars te demonteren en schoonmaken.
Heeft zo\\\\\\\'n basismodel verder nog luxe? Ja,alleen valt het minder op zoals buitenspiegels die van binnenuit verstelbaar zijn en aan de bestuurderskant is een deel van de spiegel uitgevoerd als \\\\\\\"dode hoek spiegel\\\\\\\"zodat je beter kan inschatten wat er naast je rijdt.Verder heeft de auto getint glas,centrale vergrendeling,toerenteller,een in ongelijke delen neerklapbare achterbank,mogelijkheid tot inbouw van 6 speakers(dashboard en alle deuren),in mijn Volvo zitten er ook 6 en dat geeft een prachtig geluid door de auto,opbergvakken in de achterbak onder de vloer en dus uit het zicht,hier kan ook een derde bankje voor de kinderen worden ingebouwd.Mijn exemplaar beschikt nog over een optionele armsteun met ingebouwde bekerhouders wat echt heerlijk is en waardooor je het gevoel hebt in een luie stoel te zitten met een drankje onder handbereik.......
Het verbruik heb ik nog niet goed kunnen meten maar zit tussen de 1:10 en 1:12 dus ook wat zuiniger als de 940 met grotere motoren,zal voornamelijk aan de motor liggen.
Het is een erg fijne auto om mee op pad te zijn,ook in de stad dankzij een goede stuurbekrachtiging en een onwaarschijnlijk korte draaicirkel,inparkeren is een fluitje van een cent ook dankzij de goed overzichtelijke koets. Op de snelweg is het ook al prettig toeven al verraadt het windgeruis(niet echt hinderlijk)dat het ontwerp best gedateerd is. Dat is ook direct de charme van dit type Volvo,erg herkenbaar en je vindt hem mooi of helemaal niks.
Feit is wel dat het echte survivors zijn en echt heel lang mee kunnen,genoeg exemplaren bekend met meer dan een half miljoen kilometers en nog steeds doorrijden.
Een ander pluspunt is dat na 1988 de 740/760 een betere behandeling tegen roest hebben gehad in de fabriek,bodem is af fabriek ook getectyleerd,zo is dit model nagenoeg onvatbaar voor roest wat de levensduur eveneens te goede komt.
Voorlopig ga ik langzaamaan de Volvo opknappen,onderhoud is voorlopig nog niet nodig.
Al het sleutelwerk doe ik zelf,het is ook een enorm fijne auto om aan te sleutelen ook tov de 240 serie,alles zit goed bereikbaar en logisch in elkaar,ook de onderdelen zijn goed verkrijgbaar tegen goede prijzen oftewel deze modellen zijn vrij goedkoop rijdend te houden.
Update 26-11-08:
Inmiddels 2000 km verder en de \"baksteen\" bevalt opperbest,onlangs de eerste vorst en sneeuw gehad,direct mijn set lichtmetalen velgen met goede winterbanden gemonteerd om de winter veilig door te komen. Ook diverse malen de stoelverwarming aan het werk gezet en ja,toch wel erg comfortabel als je een ijskoude auto instapt.
Verder is de schade aan de neus ook hersteld en meteen gefacelift(witte knipperlichten en zwarte usa turbo-grille,zie foto 2)
Update 16-02-09:
Ik heb de 740 zojuist verkocht..........
In de 5 maanden dat ik de 740 had zijn er toch iets meer dan 7000 kilometer probleemloos mee gereden.
Aangezien ik toch teveel kilometers maak(en er nog meer zal gaan maken) en ik de mogelijkheid kreeg om voor weinig een 1998 Volvo 945 LPT Nordic met LPI(gasinjectie) kon overnemen heb ik niet lang getwijfeld en de overstap gemaakt.
Ik zal hier een andere review voor de 940 maken.
Als ik terug kijk naar de periode dat ik met deze 740 heb gereden kan ik zeggen dat het een erg fijne en betrouwbare auto is,ik zal er met plezier aan terugdenken.
PROBLEMEN
- 217.100 km
Elektrisch schuif/kanteldak ging wel open in kantelstand maar niet meer dicht.
Daar was ik voor gewaarschuwd maar je wil hem toch uitproberen......
Oplossing: hemeltje die toch al slecht is opengesneden en via de voedingskabel en een accu kunnen sluiten,het schakelrelais is dus kadoek.
Dit euvel is de Volvo dus niet aan te rekenen.
De viscofan,dus de ventilator die via een viscose koppeling op de poelie wordt aangedreven zat vast wat resulteerde dat je continu een turbine hoorde blazen,ook op de snelweg.Deze ventilator hoort alleen mee te gaan blazen als het te warm onder de motorkap wordt en verder dus niet. Oplossing: van een oud Volvo 240 motorblok de fan afgehaald en deze gemonteerd,scheelt enorm in geluid/herrie!
1 wieldop zat los,nu had ik nog een mooie set van een late 940 dus die gepoetst en gemonteerd,al een heel ander gezicht!
Update 26-11-08:
de achterste uitlaatpot hing ineens een stuk lager dan gebruikelijk,bij inspectie bleken de beide ophangoren van de beugel om de pot compleet afgebroken te zijn,jammer dat deze \"nieuwe\" uitlaat van Walker is(inferieure kwaliteit),direct een nieuwe beugel(origineel Volvo) gemonteerd en de uitlaat hangt weer recht.
Verder werkt alles perfect en dat voor een 17 jaar oude auto! Maar ja het is tenslotte een Volvo;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.