Volkswagen Sharan (2017)

autoreview

Volkswagen Sharan (2017)

Signalement

UitvoeringSharan
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst760 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sharan GTI

  • 760 km

Een nieuwe aanwinst.
Ik heb eindelijk mijn zin gekregen! Toegegeven, een beetje een vreemd begin van een review, maar als jullie de review van mijn vrouw’s Toyota Prius+ hebben gelezen, dan komt mijn vreugde voor een nieuwe auto niet uit de lucht gevallen.

De hoofdreden voor het vertrek van de PriPri is weer gezinsuibreiding! En met 4 kinderen blijft er echt te weinig bagageruimte over (wij wonen in Noord-Frankrijk, maar om de opa’s en oma’s tevreden te houden gaan we ongeveer om de maand bepakt en bezakt naar Nederland). Zelfs met een dakkoffer houdt het allemaal niet over en de ruimte op de derde zitrij is met een kinderstoel amper te doen. Al mijn kinderen zitten nog in kinderstoelen (en zullen dat de komende jaren blijven doen) dus hebben we dringend behoefte aan meer ruimte.

Wat is het geworden?! Hmm die vraag is al beantwoord natuurlijk door op deze review te klikken!

Eisen: (Veel) meer ruimte, (veel) meer vermogen en een luxere afwerking.
We zijn dus simpelweg op zoek gegaan naar een bus met een dikke motor. Eerst naar een VW Multivan/Mercedes V-klasse gaan kijken, maar dat zijn toch wel erg duidelijk afgeleide varianten van een bestelbus (de VW is trouwens erg krap voorin met mijn lange benen). De Mercedes voelt nog het meest luxueus aan, maar deze enorme auto’s zijn een beetje overkill als dagelijks vervoermiddel voor vrouw en kinderen.

Daarnaast, vanwege de oorlog die de Franse overheid gaat voeren jegens diesel de komende jaren, was er de voorkeur voor een benzinemotor.

Op de shortlist:
*Seat Alhambra
*VW Sharan
*Lancia Voyager
*Ford S-Max/Galaxy
*(mijn favoriet) Volvo XC90

De Alhambra en Sharan zijn zoals jullie vast weten krek-eender op een paar details na, maar je bespaart wel duizenden euro’s ten opzichte van een vergelijkbare Sharan. Hoofdreden dat de Alhambra afviel: geen adaptieve cruise control beschikbaar bij Seat (wel in de Sharan) en die gebruiken wij altijd. Tevens is hier in Frankrijk op benzine alleen de 1.4TSI beschikbaar en als compensatie voor de Prius moest het toch echt de 2.0TSI worden. Geen BPM hier waardoor de auto belachelijk veel duurder wordt, alleen een extra bedrag voor de tenaamstelling/kentekenbewijs (Carte Grise).

De Voyager is toch wel echt een oud product. Plastic Fantastic zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen, maar wel ontzettend ruim. Als de nieuwe plug-in hybride naar Europa was gekomen, was dat hem waarschijnlijk geworden. Via import is mogelijk, maar dan betaal je nog de hoofdprijs.

De Fords en Volvo vielen af omdat er schuifdeuren moesten komen. Ja daar kan ik niks tegen inbrengen. Het wordt haar auto en dit was de enige harde eis. Iedereen met kinderen weet: dat is eigenlijk best wel een goed idee!

Om een lang verhaal kort te maken: Begin november kregen wij de sleutels van een Blue Atlantique VW Sharan 2.0TSI. Kan niet wachten om de Golf GTI motor in onze bus goed uit te proberen. Bij de kinderen heeft de auto nu al een bijnaam: Mama’s Turbobus.

2.0TSI DSG CARAT (Highline in NL en bij onze Oosterburen)

*18 inch Toulon velgen
*Panoramdak
*Zwart Lederen elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie (jammer dat in FR de massagefunctie niet te krijgen is, terwijl in Duitsland dit zo aan te vinken is. Konden ze bij VW FR niks aan doen helaas, terwijl de auto's toch echt van dezelfde band lopen...)
*Adaptieve dempers (de 18 inch Toulon velgen krijgen hier direct een sportonderstel mee, dit was mij iets te stuiterig voor een familiebus dus gekozen voor het adaptieve onderstel)
*Adaptieve Xenon koplampen (Light Assist)
*Drive Assist II (lane keeping assist, camera, dodehoek waarschuwing)
*Automatische achterklep
*Keyless entry
*Alarm
*Automatische schuifdeuren (dit vonden de kinderen prachtig tijdens de proefrit en eigenlijk nog steeds)

De Sharan zit goed in de spullen hier in Frankrijk, de enige opties die ik graag nog had besteld zijn het Dynaudio system, nappaleer en de massagefunctie. Deze opties zijn niet te bestellen in Frankrijk, zelfs niet met de juiste VW Codes.

De verkopen van de Sharan worden op dit moment geholpen door flinke kortingen van VW en een dikke inruilpremie. Dus voor de prijs van een 1,5 jaar oude tweedehands, heb je hier nu een splinternieuwe dus toen was de keuze snel gemaakt. Zeker als je probeert een benzine occasion te vinden in (nog wel) dieselminnend La France.

Olieverbruik
Nog geen idee! Na alle reviews online te hebben gelezen, heb ik maar alvast een paar litertjes klaar staan, je weet maar nooit. Als het goed is, zijn de problemen met dit blok verholpen, maar zo niet, dan is het de smeuïgheid meer dan waard. Zelfs zonder al vol te trappen (rustig inrijden, praten tegen de auto, het komt goed) merk je dat er flink wat vermogen in dit GTI blok zit.

De 6-traps DSG schakelt zeer snel. In vergelijking met de 8 traps ZF bak uit mijn X5 merk je dat opschakelen nog een minimale fractie sneller gaat, alleen is de bak van ZF nog soepeler met zijn koppelomvormer. Zeker bij wegrijden bespeur je soms een heel licht schokje. Maar dan moet je er op letten. Als ik kon kiezen, dan toch de bak van ZF.

Ruimte
Dit is precies waarom wij zijn veranderd van auto. Wat een flink grotere bak is dit. Niet te groot om als dagelijks vervoermiddel te dienen voor vrouw en kids, maar een stuk breder, hoger en langer dan de Prius Wagon.
De kinderwagen past nog makkelijk naast de zesde stoel en zelfs met alle 7 stoelen in gebruik, passen er 4 weekendtassen achter de laatste twee stoeltjes. De bak daar is namelijk erg diep.
De elektrische schuifdeuren zijn top, geven een riante toegang en zijn ook nog eens met de afstandsbediening te openen/sluiten.
De elektrische achterklep werkt via een schop onder de bumper. Werkt tot nu toe erg goed.

Rijden
De Sharan rijdt echt als een klasse hoger. Misschien komt het door de adaptieve dempers (verschil tussen de 3 standen is niet heel erg groot, maar als je van Sport direct naar Comfort gaat, merk je wel degelijk dat hij iets zachter wordt). Precies goed voor de veelal slechte wegen hier.

Het verbruik is tot nu toe rond de 1 op 9. Valt te verwachten met een bijna 1800kg zware auto en deze motor.
Hopelijk gaat het komende zomer richting een realistische 1 op 11.

Tot nu toe nog geen problemen, alleen lijkt het of de stoelverwarming niet helemaal wakker is. Standje 3 verwarmt langzaam en echt warm wordt het nooit. VW kan geen probleem vinden dus dit houden we in de gaten.

Eerst flink wat kilometers rijden, dan volgt een volgende update.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens