Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Sharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline (2014)

Signalement

UitvoeringSharan 2.0 TDI 140pk BMT Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

7 zitter in het gezin

  • 92.000 km

Begin 2017 begon de vorige auto, volvo V70, gebreken te vertonen tijdens het rijden. Een kleine vervuiling van de sluitklep in de brandstofpomp zorgen voor een hapering tijdens familiebezoek in Frankrijk en uiteindelijk tot stilstand. Reparatie stelde niets voor maar er kwamen diverse zaken aan qua ophanging, remmen, koppeling en de aansturing van de verwarming (werd voorin niet meer warm) vertoonde gebreken. Ivm de wensen van het gezin, en verwachte reparatiezaken de beslissing genomen afscheid te nemen van de auto en de zoektocht gestart maar een andere auto.

Wensen:
7 zitter, gezin van 5 personen maar regelmatig gasten mee
Caravantrekker en andere zware aanhangers +1500kg
Betrouwbare comfortabele auto.

Kilometers ca 25000 tot 30000 per jaar. Auto staat 4 dagen per week stil, meeste kilometers privé en lange afstanden ivm vakantie of familie/vrienden bezoek.

Ivm eigen bedrijf nieuw of gebruikt, liefst wel zakelijk.

Zoektocht beperkt tot de grote suv's ivm de veiligheidskooi ook bij de achterste stoelen. Hebben Toeran, c4 GP enz namelijk niet.
BMW X5, merc GL enz veel te duur.

Gekeken naar Tesla X. Dure auto maar veel potentieel. actieradius met aanhanger echter veel te klein en zitplaatsen achterin niet vergelijkbaar met andere auto's.

Espace, Galaxy, Smax, en XC90 bekeken maar meeste klik met de volkswagen Sharan ivm rijcomfort, stilte en handige indeling waardoor ook de achterste stoelen goed bruikbaar zijn voor volwassenen door kunnen verschuiven van de stoelen. Daarnaast optisch iets minder fors tov de andere auto's.
Bij opvragen voor offertes geschrokken van de prijs voor een simpele uitvoering tov de afschrijving in de eerste jaren aangezien deze aan de straatstenen niet kwijt te raken waren.
Daarbij had de benzine versie een 1.4 waarbij ik onvoldoende vertrouwen heb in de toekomstbestendigheid van een kleine motor.
De 2.0 TSI is daarentegen wel leuk maar erg duur en (over the top)
Gekozen voor de 2.0 TDI ivm redelijke betrouwbaarheid (kom uit een volvo met de meeste onderdelen nog origineel bij 470000km) en efficiënt qua brandstof.

De offertes voor nieuwe levering waren dermate hoog (70.000,-) en niet de gewenste uitvoering dat we hebben gekozen voor 2e hands en uit Duitsland hebben geïmporteerd. Daar is veel meer keus en beter(logischer) uitgerust. (nu panoramadak, elektrische deuren, achteruitrijcamera, automatische trekhaak, RSN 510, stoelverwarming) Wel raar dat er zoveel 5 persoons Sharans zijn in Duitsland, let daarbij op!

Totale kosten voor alles incl. btw, bnp enz (30.000,-)

Zeer comfortabele auto in gebruik en mogelijkheden door flexibele stoelindeling. Niet de grootste qua binnenruimte, bleek bij het vervoeren van een fiets. (past maar de verhoogde vloer en dikke wielkasten maken dit wel lastig) prima caravantrekker en redelijk efficiënt met brandstof. los ca 1:14,5 met caravan ca 1:10 (zelfde als volvo) qua gewicht een stuk lager dan de concurrentie (1700kg tot ca 1900-2200kg) scheelt in wegenbelasting.

Al met al een comfortabel auto met tot nu toe geen gebreken. Dit zijn wel dure auto's qua afschrijving, verzekering en bijtelling maar was een bewuste keuze.

Auto is in Duitsland aangepast ivm de sjoemelsoftware. dit heeft als gevolg dat de motor af en toe inhoud om de emmisieeisen te halen. Daarnaast bij langdurig belasting (bv bergop met caravan) loopt de motor warm bij hoge toerentallen en koelt weer af bij lage toerentallen.... (zelfde snelheid) meestal is dat omgekeerd en voelt ook wat raar.

Heb bewust voor een handbak gekozen ivm de storingsgevoeligheid van de DSG6

De Sharan is een aanrader voor grote gezinnen in deze prijsklasse en met deze wensen. Prefereer deze auto boven de espace, xc90 en Smax van familieleden ivm de rust, uitstraling, beperktere afmetingen/gevoel. (altijd leuk bij familiediscussies)

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens