Volkswagen Polo 1.6 (1999)

autoreview

Volkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een half jaar op en neer gereden te hebben van Leiden naar Leuven met een polo 2f was de tijd rijp voor een auto met airbags. Wat zie je veel ongelukken gebeuren zeg op de Belgische wegen! Het afgelopen halfjaar heb ik het stuk gereden met een polo coupe. Het was een leuke auto, erg spartaans, maar wel met karakter. (foto bijgevoegd)
Maar het idee dat mijn gezicht de kreukelzone zou zijn in geval van een aanrijding vond ik niet zo prettig.
Op zoek gegaan naar een nieuwere polo. Veel afgetrapte bakken gezien, welliswaar voor weinig geld maar toch niet gedaan. Als student kun je je geld echt maar 1 keer besteden!

Op marktplaats zag ik een polo 1.6 staan met airbags, stuurbekrachtiging en een sportpakket. Ook zaten er nog mooie velgen onder met brede banden.
Goed, testritje gemaakt en ik was gelijk verkocht: wat reed dat heerlijk in vergelijking met de polo coupe! Geen last van mn rug etc. Geen slecht woord over de vorige auto, maar dit was gewoon voelbaar meer comfort.

Nu inmiddels zo’n 4000 kilometer ermee gereden. Ben blij dat ik de 1.6 motor heb. Het koppel en de pk’s zijn lekker op de snelweg! Rijdt zo’n 1:15 (vergelijkbaar met de polo coupe) met altijd 4 mensen die meerijden bagage.
Het is een heerlijke auto om in te rijden, na 200 kilometer ben je nog niet moe. Ik rijd altijd in z’n 5 en ook als je vanaf 90 weer optrekt ofzo is het niet nodig om terug te schakelen, het is erg prettig rijden. Zelfs met een volle auto merk je nog een beetje pit en moet je de snelheid af en toe wel in de gaten houden. Ik rijd meestal 130 en op het aantal toeren dat je dan zit, is er geloof ik ook het meeste koppel. Als je dus gas geeft rijd je best snel iets te hard, dit moet je wel in de gaten houden.
Door de wat bredere bandjes kun je trouwens leuk de bochten nemen! Bv. de bocht op de A16 bij het Terbregseplein ;)

Update 13 januari 2009:
Met elke keer 5 mensen in de auto en bagage merk ik toch wat piepjes en kraakjes. Links achterin kraakt het als iemand tegen de zijkant aan zit. Niet heel storend, maar toch..

PROBLEMEN

(mogelijke) kapotte temperatuursensor. De auto gaf uit zichzelf opeens veel toeren. Ook was bij het stationair draaien het toerental onregelmatig. Bij de auto van mn moeder (polo 6n2) ook een keer meegemaakt en toen was de lambdasensor kapot. De auto door laten meten en er bleek niets aan de hand te zijn. De monteur heeft waarschijnlijk wat instellingen gereset want het probleem was daarna opgelost!

Onderhoud wat eraan zit te komen is denk ik de distrubutieriem in 10.000 kilometer. Ook de remschijven zijn over 3000 aan vervanging toe. Ga dit zelf proberen te doen denk ik. Nieuwe achterbanden komen er dan ook op en als het goed is is hij dan weer klaar voor de komende tijd!

Update 14 augustus ’08
Een tijd terug zijn de remschijven en blokken vervangen, ook gelijk een nieuwe uitlaat eronder gehangen (op de a13 hoorde ik een harde plof: de knalpijp was losgeschoten en bleef gelukkig hangen, hij was dus wel verroest). De vorige distributieriem was er al enige tijd geleden onder gegaan en er door de vorige eigenaar op gezet. Ik heb er een nieuwe op laten zetten en toen gelijk de waterpomp spanrollen en filters meegenomen. Ik hoop nu weer voor een tijdje klaar te zijn. :)
De snelheidsmeter vertoont kuren, er moet een nieuwe sensor in. Het is apart om zonder snelheidsmeter te moeten rijden, gelukkig biedt de tomtom uitkomst.
Tot nu toe heb ik best veel onderhoud gehad, maar dit is regulier onderhoud en dat wist ik bij aankoop. Verder is, behalve de snelheidsmeter, nog niets kapot gegaan en ik verwacht ook eerlijk gezegd niet anders (ondanks de hoge kilomterstand).
Het tanken in Belgie is trouwens veel goedkoper. Waar de prijs nu in NL rond de 1,53 ligt is dat hier 1,43. Het loont dus om hier te tanken in Leuven. ;)

Update 13 januari:
Met de kou nergens last van gehad. Maar als sinds een langere tijd blijft hij soms hangen in de toeren. Typisch probleem van vieze gasklep zou je dus zeggen. Deze schoongemaakt maar dat loste niets op. Even naar de garage gereden om te kijken of er iets uit de computer komt rollen.
Er zat een storing die gereset is, overigens gratis gedaan door AC van Egmond in Rijnsburg, netjes! Helaas was na twee keer starten alles weer hetzelfde. Ik heb nu zelf een vagcom ding gekocht en ga eens kijken of er weer een foutcode in zit..en anders ga ik een nieuw gasklephuis erop zetten. Nog meer mensen die dit probleem (gehad) hebben?
Oja en de benzineprijs in Belgie is nu 1 euro per liter! :D

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.