Volkswagen Polo 1.6 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Ervaring
- 170.000 km
Na wat gespaard te hebben van mijn studiefinanciering, die ik overigens nóg aan het terugbetalen ben, en van mijn bijbaantje kon ik voor een kleine 3.000 euro een rode Polo 1.6i 75pk op te kop tikken met weinig km's (105.000).
Ik kreeg nog van de autohandelaar een nieuwe distributieriem en een lelijke sleutelhanger mee.
Eerste indruk van de Polo dat je het gevoel heb in een grotere klasse rijdt. Aardige kofferbak ruimte, stevige stoelen, net afgewerkte (wel sobere) dashboard. Van lange mensen heb ik nog geen klachten gehoord dat ze te krap zitten. Aangezien mijn lengte gemiddeld een stuk lager is en van mijn partner helemaal hadden wij in ieder geval ruimte zát!
Wat ik ook altijd belangrijk vind zijn deuren die fatsoenlijk afsluiten, zonder rammeltje of blik geluid.
De uitrusting is bijzonder karig. Ik mocht nog blij zijn dat ik toevallig een 1.6 genomen had, want anders kon je het gewoon doen zonder stuurbekrachtiging. De enige "luxe" waren driepuntsgordels achterin, hoofdsteunen en een lampje in de kofferbak. Overigens handig als je 's nachts op de camping naar toiletpapier moest zoeken. En verdereh... niets?
Volkswagen kende in die tijd nauwelijks motoren met 16 castagnetten, dus gewoon niet zeuren: 75 paarden.
Voordeel is wel een soepele krachtbron met een maximaal koppel al bij zo'n 2500 toeren. In de bergen in Italië, Oostenrijk is dit ideaal. Van 80 naar 110 met volgepakte bagage en toiletpapier rijdend op een stijgende Autostrada of Autobahn...no problemo.
Verbruik is gezien de krachtbron acceptabel. In de stad haal je 1:10, gecombineerd 1:13 met uitschieters naar 1:15. In de winter wat vaker naar de tank.
Over het sturen heb ik weinig klachten. De stuurbekrachtiging doet zijn werk, maar gelukkig niet teveel. Hij voelt gewoon stevig en dat is wel zo prettig op de snelweg. Niet te direct, gewoon links is links!
Ik heb hier en daar wel wat onderhoud moeten plegen.
Na een paar weken moest ik al een nieuwe thermostaat erop zetten, want de kachel en de motor bleven koud. Opgegeven moment was ik geneigd om bij de kachel te zetten: "koud" en "kouder".
Verder:
- Nieuwe remschijven en remblokken
- Nieuwe rembekrachtiging
- 2x nieuwe tellers (exacte gereden km's kon ik ook nooit meteen zeggen)
- 2x blower kapot (en dit ook tijdens de winter, brrr...)
- Lekkage aan de deur bestuurders kant (3x gemaakt, nooit verholpen)
- Nieuwe uitlaat (einddemper)
- Startblokkering werkte matig. De auto viel vaak uit nadat je hem gestart had. Dit duurde zo'n 6x voordat hij stationair draait. (nieuw contactblokje, en regelmatig spuiten met contactspray)
- Roestplekjes
Het kost wel wat om een Volkswagen goed op de weg te houden. In vier jaar tijd heeft het mij zo'n €3.200 (incl. beurten) om de auto op de weg te houden.
Je wordt in ieder geval beloond met een auto die nooit zeurt en (hoe je het bekijkt) altijd start!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren