Volkswagen Polo 1.4 16V (1998)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 16V (1998)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf174.000 km
KM-stand laatst174.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tot nog toe zeer tevreden

  • 174.000 km

Aanschaf.
Mijn huidige auto heb ik in september 2009 aangeschaft. Van te voren heb ik nagevraagd wat de 'normale' gebreken waren bij dit model. Ik heb destijds ruim de tijd genomen om de juiste auto te vinden. Met mijn vorige auto had ik namelijk niets te klagen, en kon ik nog geruime tijd vooruit. Mijn eisen waren simpel: Ik wou een polo, in een leuke kleur, met ongeveer 100pk en een redelijke km-stand. Ik kwam daarbij uit op mijn knalgele polo met exact 100pk!

Eerste ervaring.
Tijdens de proefrit merk je eigenlijk direct dat een polo haast niet te vergelijken is met een Golf, en merk je direct het negatieve verschil van 15pk. Na een tijdje merk je echter dat de motor een heerlijk koppel heeft over vrijwel het gehele toerenbereik.

Latere ervaringen.
Het verbruik is, zoals altijd, afhankelijk van je rechtervoet, en helaas is de mijne te zwaar, zeker in combinatie met het stadsverkeer dat ik rij. De verhouding stadsverkeer en langere ritten is ongeer 9:1, en dat is uiteraard goed te merken in het verbruik. Zuinig rijden over langere ritten is echter goed te doen. Wat ik wel mis in deze Polo is een 6e versnelling, of in ieder geval een wat langere 5e. Bij 120 km/h draait de motor zo'n 4400 tpm. Met het maximale koppel rond de 4500 tpm resulteert dat in een nogal nerveuze motor rond deze snelheden, en merk je eigenlijk dat de auto liefst wat harder rijdt. Het koppel is heerlijk bij deze motor, en de korte 5e versnelling maakt het wel dat je gemakkelijk in deze 5e versnelling op 50km/h heerlijk zuinig kunt toeren, zakken tot 40km/h vind de motor zelfs niet erg, en versnellen tot 50 km/h gaat snel zat.

Aanpassingen.
Uiteraard voldoe ik waarschijnlijk ook tot het stereotype volkswagen Golf/Polo rijder: De auto is voorzien van de nodige aanpassingen. Geen schreeuwende uitlaten, strijkplanken, papier mache of kippengaas, maar gewoon met mate en respect voor het originele ontwerp. De auto is voorzien van een schroefset, welke ik het liefst tot op de laagste stand schroef. Leuke bbs look-a-like velgen maken dat plaatje alleen al compleet. De meeste kennis haal ik van het vwforum, waar ik ook lid van ben. Het is een gezellige groep, waarbij men altijd klaarstaat om je te helpen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.