Volkswagen ID.4 77kWh 204pk Pro (2021)

autoreview

Volkswagen ID.4 77kWh 204pk Pro (2021)

Signalement

UitvoeringID.4 77kWh 204pk Pro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Over naar Electrisch

Begin 2022 zou het contract op m'n vorige auto aflopen, een W205 C-Klasse.
Dus ik was dit jaar al begonnen met wat uitzoeken, kijken en rekenen. M'n keuze was gevallen op een GLB200.

En toen belde de leasemij in September of ik eventueel eerder wilde bestellen, dat moest dan wel een ev worden.

Al vrij snel had ik uitgerekend dat een 2021 voorraadauto financieel interessant was. Ik had een rondje gemaakt langs de Q4, ID4, Enyaq, EV6 en Ioniq5. M'n shortlist waren de Enyaq en ID4.
Toen ik eenmaal echt aan de beurt was waren de meeste al op en was er alleen nog een blauwe ID4 over.
Ik kon niets kiezen, of deze auto of bestellen en dan zou het 2022 worden.
Dus ongezien (en zonder proefrit) besteld.

Het is een ID4 Pro met warmtepomp, assistancepakket en comfortpakket.

Dus waarom gekozen voor een EV ? Puur voor het geld eigenlijk. Het verschil in bijtelling tussen een GLB200 en een ID4Pro is behoorlijk.

En toen begon het wachten en hopen of ie echt op tijd zou zijn.

20 Decemer was het zo ver en mocht ik 'm ophalen.

Een heel goed beeld heb ik nog niet dus ik heb alles op vier sterren gezet en ik zal dit bijwerken als ik wat verder ben.

Eerste indrukken:

De ID4 is HUGE. Echt groot. Groter dan je op foto's zou denken. De beenruimte op de achterbank is enorm. De achterbank is tenminste mooi vlak zonder bult in het midden zodat er drie kinderen kunnen zitten.

Kofferruimte is ook riant.

Electrisch rijden is best lekker. Genoeg vermogen (210pk) en superstil.

Auto is aan de achterkant redelijk onoverzichtelijk. Die camera is echt nodig.

Eerste indruk is dus positief. Enge verhalen over trage software e.d. blijken allemaal reuze mee te vallen. Hij is uitgeleverd met 2.3 software en die reageert prima. Navigeren doe ik met Android Auto want het ingebouwde systeem is niks.



Eerste 1000 km

  • 1.008 km

Vandaag de eerste 1000km gepasseerd.
De afgelopen maand een aantal grote ritten over de snelweg gemaakt en veel binnendoor ritjes om boodschappen te doen. De ID4 staat op winterbanden, die zijn er direct na aflevering opgezet.
Verbruik valt me alleszins mee, gemiddeld 21,5kw/100km. Bij 80% lading geeft de auto een bereik van 300km aan. Dat lijkt haalbaar.
Bereik is wel heel afhankelijk van rijstijl en ook van het weer is me opgevallen.

Pluspunten:
De zit is voor mijn postuur (1m90 100 kilo) heel goed. Ik heb het standaardinterieur maar de stoelen zijn niet te kort of te zacht.
Adaptive Cruise Control is een zegen. En werkt bovendien ook goed. Zelfs in de file met start-stop. Ideaal. Merk dat m'n rijgedrag rustiger is. In de C-Klasse was ik altijd wel van 130 links maar nu is het veel rustiger om 110 op de ACC te rijden.
Ruimte achterin is voor drie pubers prima. Bank had iets breder gekund maar beenruimte is goed.
Infotainment en electronica werken goed.
Stilte tijdens het rijden is heerlijk.
Audioinstallatie is ook best goed.

Minpunten:
Bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar.
Waarom niet gewoon 4 knopjes voor de ramen ? Nu is er een knopje 'rear' en dan pas kun je achterramen bedienen. Dus ipv 4 knopjes hebben we er nu 3.
Ik mis m'n centrale drukdraaiknop uit de Mercedes om het infotainment te bedienen. Ja, je kan veel met je stuurtoetsen maar rijdend een touchscreen bedienen is soms niet handig.
Armsteunen zijn ielige smalle dingetjes waar ik vanaf glij. Ik snap dat het de auto 'opener' maakt vanaf de achterbank en dat er daarom geen grote steun zoals bij de Enyaq zit maar iets breder had wel gekund.

Verder is het grappig dat iedereen de auto in het echt veel groter vind dan op een foto. Hij is ook best groot.

Range is wel een dingetje

  • 1.200 km

Donderdag mocht ik een dagje naar een klant.
Een rit van 120km enkele afstand. Heen en terug 240. De auto was tot 80% opgeladen. De rangeindicatie (ook wel Guess-o-meter genoemd) gaf 305 km aan. Zou moeten lukken toch ?
Het weer was regenachtig, drie graden en we rijden op winterbanden, kachel op 20 graden, stoel en stuurverwarming 1 standje aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel doorrij. 120/130 km en ACC werkt niet fijn in het verkeer 'sochtends.
Toen ik aankwam, na 120km, had ik nog een range over van 140km.
Het ritje van 120km had 160km van de range afgehaald. Maw met dezelfde rijstijl zou ik het misschien niet naar huis halen.
Gelukkig kon ik bij de klant opladen en na een uurtje of drie was de auto weer 80% en smiddags kon ik zonder problemen weer naar huis.
Toch ben ik me gaan beseffen dat het misschien wel verstandig is om mijn rijgedrag aan te passen.

Toch geeft me dit geen heel vervelend gevoel. Ik denk dat dit typerend is voor EV gedrag in de winter. Ik kan bij deze klant laden en op weg passeer ik minstens vier snelladers. In diesel kon ik dat ritje zonder problemen vier keer doen zonder te tanken. EV rijden is dus toch meer plannen en gedrag aanpassen.

Wintersport

  • 3.000 km

En dan de eerste keer op wintersport.
Hier had een ronkend verhaal kunnen staan over hoe fijn en makkelijk het toch is om met een EV op wintersport te gaan. Helaas, ik heb in m'n leasecontract een vakantieauto regeling zitten. Dus een dag voor het vertrek kwam er netjes een Skoda Kodiaq voorrijden. Dus lekker op wintersport gegaan met de Skodiaq en dan valt een ICE ineens wel tegen, een motor die herrie maakt, een transmissie die je voelt. Het voordeel is wel dat benzine laden een stuk sneller gaat dan electriciteit laden.
Ik heb er wel op gelet en we hadden de vakantie zo gepland dat we op rustige dagen reden en er waren in Frankrijk genoeg laadplaatsen beschikbaar. Maar dan nog, om in de vrieskou 20 minuten te wachten op een parkeerplaats of in een troosteloos tankstation zie ik nog niet zitten. Maar in de zomer, als je gewoon buiten kan wachten, wie weet.....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.