Volkswagen ID.4 77kWh 204pk Max (2021)

autoreview

Volkswagen ID4
Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4Volkswagen ID4

Signalement

UitvoeringID.4 77kWh 204pk Max
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst54.100 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Positieve elektrische ervaringen met de ID.4

  • 6.364 km

in januari heb ik een ID.4 Family met trekhaak besteld. De levering zou eind april zijn. Door productieproblemen werd gezegd dat de levering eind mei zou zijn. Begin mei werd ook die afleveringstermijn onzeker. Het zou wel eens ver na juni kunnen zijn.
Ik heb toen gekozen voor een veel duurdere Max, blauw metallic) met alle denkbare extra’s die in voorraad was. De trekhaak zat er niet op, maar die kan worden nageleverd.

De nieuwe VW ID.4 Max is 1 juni geleverd.
Na twee maanden rijden staan er nu 6364 km’s op de teller,. Ik heb 114 uur rijdend in de auto doorgebracht en het gemiddelde verbruik is 16,7 kwh per 100 km geweest. Om met dat laatste te beginnen: ik vind dat verbruik behoorlijk laag. Ik had op een kleine 20 kwh/ 100 km gerekend. Ik heb altijd in de comfortstand gereden, dus geen eco of sport. De meeste keren heb ik de airco aan gehad. In de winter zal het verbruik vast wel hoger liggen, maar nu is het erg laag voor zo’n zware auto.

In juli ben ik met de auto naar Italië ( Piemonte) gereden. In korte tijd heb ik toen meer dan 2500 km gereden. Ik zag er een beetje tegenop, maar ik heb overal onderweg in Duitsland, Zwitserland en Italië zonder problemen kunnen snelladen en laden. Reizen in Frankrijk heb ik gemeden, omdat de laadinfrastructuur daar nog niet op orde is volgens diverse apps en websites.

Het rijden met de ID.4 is een zeer positieve belevenis. Het rijdt allemaal comfortabel en met weinig geluid. Als het nodig is trekt de auto snel en met alle kracht van de 204 pk op. Het rijden over de Gotthardpass was een belevenis. Omhoog rijdt de auto zonder enig probleem. Fijn dat je alle kracht meteen beschikbaar hebt. Wel gebruikt hij meteen veel energie. Echter omlaag rijdt het nog comfortabeler, omdat de auto afremt op de motor en je nauwelijks de remmen hoeft te gebruiken. Ik begrijp nu ook nog beter waarom er op de achterwielen trommelremmen zijn gemonteerd. Het regenereren leverde tot mijn verrassing weer een extra actieradius van 120 km op. Kortom: een schitterende rijervaring. In Duitsland reed ik tussen de 120 en 130 km/uur, in Zwitserland niet harder dan 120 km/uur en in Italië ook zoiets.
We vonden het al met al een ontspannen ervaring. Het snelladen combineerden we met een kop koffie of met een kleine wandeling. Met een klein halfuur hadden we weer 80 of 90 % capaciteit. Het aardige vond ik ook dat je - als je daar voor open staat - bij het snelladen onderweg heel snel contact maakt met andere elektrische rijders.

De aflevering van de auto verliep prima. De verkoper van Wittebrug Voorschoten nam alle tijd om mij te instrueren en vragen te beantwoorden. Door de vele YouTube-filmpjes die ik tevoren had gezien bleek ik een vlotte leerling.
Ik heb de auto twee dagen bij de garage gehad omdat - zo blijkt- er een nieuwe rembekrachtiger in moet. Elke keer bij het remmen moet ik een weerstandje overwinnen. Ook heeft de importeur een terugroepactie omdat de bevestigingspunten voor het bagage-afscheidingsnet gecontroleerd moeten worden op een eventuele fabricagefouten. Over twee weken wordt dit gedaan, inclusief het monteren van de bestelde elektrisch inklapbare trekhaak.

De eerste ervaringen zijn dus aan alle kanten positief. Ik heb weinig tijd nodig gehad om te wennen aan de auto en aan het laadritme. Aan de bediening van de auto ben je snel gewend. Nogal wat autojournalisten zijn weinig positief over de bediening van de auto en schrijven wat zeurderig over draaiknoppen die ze missen enz. Ik vind dat echter onzin. Alles werkt goed en je moet even wennen. Bovendien: de meeste basisfunkties hebben al een apart menuknop ( zoals bijv. parkeren, klimaat of ook verlichting, ruitverwarming en mistlampen). Vóór aflevering is de software op orde gebracht en ik heb slechts twee keer gehad dat er iets niet direct goed ging met het instellen van het automatisch rijden. Na opnieuw opstarten was de bug verdwenen. Updates komen nu door de lucht, zonder dat je er dus iets voor moet doen.

Ik geniet van het kijken naar de 21 inch wielen ( die ik oorspronkelijk niet had besteld bij de Family, maar die nu eenmaal horen bij de Max-uitvoering) en de lichtgrapjes ‘s avonds. Matrixverlichting is fantastisch. De massagefunctie is op de lange afstand erg prettig. De head up display is zeker op onbekende trajecten een aanwinst. De instelbaarheid van de stoelen, de verlenging van de zittingen voor, de instelbaarheid van de rugsteun zijn alle heel plezierig. Ook de radio werkt goed, evenals de aangesloten smartphone en Ipod. Vooral achterpassagiers, waaronder jonge kleinkinderen, zijn lovend over het panoramadak. Wat een ruimte achterin.

De eerste 6364 km zijn dus al met al zeer positief verlopen. De VW ID.4 blijkt een uitstekend rijdende en zuinige auto te zijn met veel comfort. Het wennen aan het nieuwe tanken is zonder problemen gegaan. Thuis heb ik een goed werkende laadpaal van Cube/F1rst, die wordt aangeraden door het dealernet van Wittebrug in de regio Den Haag/Leiden. Thuis laden is natuurlijk ook het goedkoopste.
De laadpas van Cube werkt wel redelijk in Nederland, maar in het buitenland was ik blij ook de laadpassen bij me te hebben van Plugsurfing, Maingau ( Duitse kaart) en Shell Recharge/Newmotion.

Meer dan 10.000 km

  • 10.554 km

Morgen kan ik de auto naar de garage brengen voor het monteren van de inklapbare trekhaak. Ik heb er lang op moeten wachten, meer dan 4,5 maand, maar eindelijk is het dan zover. Hopelijk staat het weer het toe om nog een paar keer gebruik te kunnen maken van de fietsendrager. De garage meldde dat ook meteen de toevoerslangen van mijn ruitenwissers aangepast zullen worden.
Op de boordcomputer heb ik voor de lange termijn het verbruik bijgehouden. Dat is uitgekomen op 16,9 kw per 100 km. Tot midden september bleef het gemiddelde gebruik staan op 16,8 kw per 100 km, maar in de laatste weken is het verbruik dus iets toegenomen. Het gemiddelde gebruik van 16,9 kw per 100 km vind ik heel erg laag. In belangrijke mate zal dat te maken hebben met mijn rijstijl, de type ritten ( combinatie van korte ritten en behoorlijk lange ritten) en uiteraard de hoge zomerse temperaturen, zowel in Nederland en tijdens mijn ritten naar Duitsland en Italië. Ik ben benieuwd hoe het gebruik zich de komende maanden zal ontwikkelen met het gebruik van verwarming, stoelverwarming en stuurverwarming. In de zomer heb ik uiteraard veel gereden met de airco aan, maar kennelijk is dat bij mijn auto geen grote energievreter geweest. We zullen zien.
Ik wacht nog op de laatste software-update over the air. Per e-mail heb ik daar een bericht over ontvangen. Je moet dan eerst toestemming geven. Daarna kan het nog weken duren voordat de update wordt gedownload en geïnstalleerd.
De auto rijdt nog steeds heel erg goed. Ik ben helemaal gewend aan de bediening van alle funkties. De afgelopen periode heb ik ‘s avonds en ‘s nachts heel erg genoten van het IQ-light. Het functioneert fantastisch. De tegnliggers worden niet verblind terwijl je als bestuurder heel veel meer zicht hebt permanent en de verkeersborden rechts van je goed oplichten. Een mooi voorbeeld van nuttige technologische vooruitgang. Het geld zeer waard.
Wordt vervolgd.

Fijne kilometers met de ID.4

  • 38.165 km

Sinds de laatste aanvullende review zijn we een jaar en circa 28.000 km verder. De hoofdlijn is dat de ID.4 heel prettig rijdt en nog steeds een relatief laag verbruik heeft. In de zomer 16.8 kwh per 100 km. In de winter is het verbruik veel hoger. Als het echt vriest dan gaat het verbruik al gauw naar de 21 of 22 kwh. Ik rijd meestal in de stand comfort, dus niet in eco of sport. De stoelen en de zit achter het stuur zijn uitstekend. Op lange ritten is de massagefunktie erg functioneel. Ikzelf vind in de winter de stoel- en stuurverwarming heel plezierig. Mijn vrouw houdt niet van stoelverwarming.

In november vorig jaar heb ik Continental winterbanden gekocht ( TS 850 ). Ik probeerde eerst bij de VW-webshop een combinatie van nieuwe winterbanden met velgen te kopen, maar in oktober waren die helaas niet te koop. Het was lang onduidelijk wanneer ze wel zouden kunnen komen. Na diverse telefoontjes besloot ik daarom naar KwikFit te gaan en mijn 21-inch velgen te gebruiken. Nu moeten wel elke keer de zomer- en winterbanden van de velgen afgehaald worden. Het is niet anders. Ook met winterbanden rijdt de auto prima.

In het afgelopen jaar heb ik veel vaste ritten in Nederland gemaakt. Daarnaast enkele ritten naar België, Duitsland en Frankrijk.
Ik laad het meest thuis op. Bij de buitenlandse reizen laad ik bij snelladers.
Ik zag op tegen de reis naar Frankrijk, gelet op de achterblijvende laadinfrastructuur daar. In de praktijk viel het mee. Met een goede voorbereiding ( o.a. ook het in beeld brengen van de weinige Tesla-palen voor niet-Tesla’s in Frankrijk) gaat het prima langs de grote snelwegen. Eenmaal gearriveerd in de Bourgogne merk je dat het aantal gewone laadpalen klein is. Ze zijn ook niet altijd betrouwbaar. Ergens las ik dat deze streek een “woestijn” voor laadpalen is. Ik spreek dat niet tegen. Voor het eerst kon ik mijn dure extra laadkabel voor het gewone stopkontakt gebruiken. De auto laadt dan wel met slechts 2 kw per uur. Maar in een laadwoestijn was het prettig deze mogelijkheid aanvullend te kunnen gebruiken. Immers: met 10 kwh van het stopkontakt rijd je toch weer 60 kilometer.

De auto blijkt in de praktijk zeer betrouwbaar. Ik heb slechts twee keer gehad dat de software plotsklaps rare meldingen gaf. Als je dan stopt, alles uit zet en enkele minuten wacht is daarna alles weer normaal. Net als meestal bij je desktop thuis. Eind van deze maand gaat de auto een dag naar de garage. Dat is niet voor onderhoud ( want onderhoud is pas na twee jaar nodig, ongeacht het aantal gereden kilometers). De auto krijgt dan kostenloos een nieuwe accu en tevens een nieuwe grote software-update (eerst 2.4, waarna de update 3.0 over-the-air kan worden toegevoegd). Door die update kan hij o.a. iets sneller laden( 130 i.p.v. 125 kw) en is er een betere temperatuurregeling voor de accu’s, vooral in de winter, waardoor hij minder verbruikt. Ook komen er dan verbeteringen bij het navigeren en bij de spraakbediening. Ik ben benieuwd.
Begin november ga ik weer rijden met de winterbanden.

De trekhaak heeft het afgelopen jaar goede diensten bewezen, o.a. bij een fietstocht rond de Bodensee vanuit Konstanz met onze eigen fietsen.

Bij het rijden ‘s avonds geniet ik elke keer van de grote voordelen van de matrixverlichting. Wat een fantastische lichtopbrengst, wat een rust dat het systeem automatisch dimt bij een tegenligger en bij een auto die voor je rijdt. Ook de extra verlichting van verkeersborden is prettig.

Omdat de onderhoudsinterval erg lang is heb ik zelf een nieuw interieurfilter gekocht en geïnstalleerd. Dat gaat in de ID.4 heel simpel. Het kastje zit in het zicht en goed toegankelijk onder de motorkap. Geen gedoe dus met slecht bereikbare ruimtes onder dashboardkastjes o.i.d. Wel blij overigens dat ik een filmpje vond op Youtube hoe je dat moet doen. Ook heb ik nieuwe ruitenwissers gekocht en geïnstalleerd. Het kostte wel even tijd voordat ik de juiste specificaties had gevonden van het filter en van de wissers. Ook dat hoort bij het nieuwe elektrische rijden.

Range is gekrompen

  • 43.200 km

Het verbruik van de auto is in deze periode behoorlijk hoog. Toen het vroor vond ik dat logisch, maar de afgelopen periode zijn de temperaturen hoog voor de tijd van het jaar. Ik had verwacht dat dat een positieve invloed zou hebben, maar dat is niet het geval. Het blijft zo dat bij 80% opladen de actieradius circa 285 km is, omgerekend naar 100% is dat circa 355 km. Ten opzichte van de zomer en de door VW beloofde range van meer dan 500 km is dat een behoorlijke achteruitgang. Nog eens extra omdat ik steeds vaker de rijmodus Eco kies i.p.v. mijn gebruikelijke Comfort. De achteruitgang van de range is dus meer dan 30%.
Ik heb de software-update 2.4 gekregen ongeveer drie maanden geleden. Die update maakt het mogelijk om over the air de Grote Update 3.0 te ontvangen. Helaas is die nog niet door VW aan mijn auto aangeboden. Deze 3.0 belooft een beter en stabieler infotainment systeem, ook het vermelden van het resterend accupercentage in het scherm achter het stuur, een verhoging van de laadsnelheid van 125 naar 130 en vooral ook een beter temperatuurmanagement van de accu’s in de winter, waardoor het verbruik lager wordt en de actieradius groter. Jammer dat het allemaal zo lang duurt.
Voor de rest blijft het een heel plezierige en comfortabele auto om mee te rijden.
Ik heb 21 inch velgen. Heel mooi om te zien. Bij het parkeren gebruik ik de camera’s om niet tegen stoepranden aan te rijden. Jammergenoeg heb ik nu twee keer in parkeergarages van Q-park ellende gehad omdat er bij de uitrit hoge betonnen randen zijn gebruikt waar je niet direct op verdacht bent bij het uitrijden. Mijn achtervelgen zien er nu gehavend uit. In mijn volgende auto zal ik opteren voor 18 of hooguit 19 inch. Die maat velgen is sowieso minder kwetsbaar.

Eerste servicebeurt na twee jaar

  • 54.100 km

Toen ik ergens in april via de website een servicebeurt wilde inplannen vóór 1 juni ( de datum waarop mijn auto twee jaar oud werd) bleek de eerste mogelijkheid midden juni te zijn. Geen probleem, want ik had geen acute klachten. De servicebeurt kon niet worden uitgevoerd bij Wittebrug Voorschoten, maar ik moest de auto brengen bij Wittebrug Den Haag.
Bij het afgeven van de auto werd bevestigd dat ook software update 3.2 zou worden gedownload en geïnstalleerd. Als vervangende auto kreeg ik een VW ID.3 mee met een acuupakket van 45 kWh.
Aan het eind van de tweede dag kreeg ik bericht dat de auto langer bij de garage moest blijven. Er waren tegenvallers.
Op donderdag was hij nog niet klaar en levering op vrijdag kon niet worden gegarandeerd.
Omdat ik een week naar Frankrijk en Duitsland zou gaan op zaterdag heb ik gevraagd om een vervangende ID.3 of ID.4 met een accupakket van 77 kWh. Dat was gelukkig geen probleem. Ik kreeg een ID.4 mee met 13.000 km op de teller. Prima auto.
Na terugkomst van de week vakantie ( ruim 1600 km gereden) kreeg ik mijn auto terug. Er was regulier onderhoud gepleegd en de regelunit voor de hoogvoltaccu's was vervangen, evenals delen van het accupakket.
Bij het ophalen van de auto hoefde ik helemaal niets te betalen. Op het accupakket zit 8 jaar garantie. Het onderhoud voor de eerste 7 jaar is gratis. De vervangende auto was ook gratis, want de garage kon mijn auto niet klaarmaken vóór mijn geplande vakantie.
Al met al dus een topservice van Wittebrug.

Met de software 3.2 heb ik nu nog weinig ervaring. Wel genoot ik meteen van de extra informatie die meteen te zien is op het scherm achter het stuur, zoals het laadpercentage van de auto en het verbruik per 100 km enz. Ook de navigatie werkt veel sneller. Wat vreemde afwijkingen in de vorige versie zijn nu verdwenen. De VW-app geeft nu ook wat meer informatie. De overige verbeteringen die ik lees op de website van Volkswagen heb ik nog niet kunnen ervaren, maar ik ben hoopvol dat er ook echt verbeteringen merkbaar zullen zijn.

Kortom: de auto is weer helemaal klaar voor de volgende 50.000 km en de volgende servicebeurt over twee jaar. Hij rijdt nog steeds erg comfortabel. Bij de wisseling van winterbanden naar zomerbanden in maart heb ik twee nieuwe achterbanden gekocht ( Hankook Ventus). In maart nog een langere reis gemaakt naar Weimar, Dresden en Leipzig. In augustus staat een reis op het programma naar Italië/Asti en Genua en daarna naar Oostenrijk/Ehrwald. De uitbreiding in Europa van het aantal snelladers ( zelfs in Frankrijk en Oostenrijk) zal het elektrisch rijden nog meer ontspannen maken. De prijzen voor elektra zijn weliswaar gestegen, maar het totaalpakket aan kosten in vergelijking met benzine- of dieselauto's valt nog steeds uit in het voordeel van de EV's. Zeker als je een EV koopt zoals een VW ID.4 met 8 jaar garantie op de accu's en 7 jaar gratis onderhoud. Het kopen bij een vertrouwd dealernet met goede vakmensen blijkt in de praktijk ook belangrijk.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.