Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 1st Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 0 km |
De eerste ervaringen met de ID.3
Binnenkort komt ie voor de deur, de VW id.3.
Deze week kon ik er al een proefrit in maken, daarom hier alvast mijn eerste gedachten en ervaringen.
Ik rijd momenteel in de VW E-Golf (model 2018, full optional). Veel van mijn ervaringen zijn dus gebaseerd op de vergelijking met deze -op zich- heerlijke electrische wagen.
Het eerste dat opvalt bij het instappen van de id.3 is dat er geen contact voor de sleutel is, noch een start/stop-knop. Starten gaat door de rem in te trappen en de schakelknop (rechts op de stuurdisplay) in DRIVE te draaien.
De id.3 heeft helaas niet meer de mogelijkheid om het nep-motorgeluid uit te schakelen, de wagen maakt dus tijdens het rijden geluid, wat ik persoonlijk erg jammer vind: niets zo heerlijk als geruisloos met de E-Golf rondrijden.
De wegligging is perfect. De id.3 ligt als een tank op de weg, bochten gaan fantastisch, het comfort is heel goed. Beter misschien zelfs dan in de E-Golf.
De wagen lijkt iets minder pittig op te trekken dan de E-Golf, maar dat bleek te liggen aan de rijstand waarin 'ie stond. Je kunt kiezen uit: Eco, Comfort, Sport en Persoonlijk. In de Sport-stand spuit de id.3 weg, en heb je zelfs meer trekkracht dan in een E-Golf. Toch bleek deze stand niet heel fijn om mee te rijden. Ik leg dat hieronder uit.
Waar je in de E-Golf de mogelijkheid hebt om de regeneratie (terugwinnen van energie) via de versnellingspook in 3 standen te zetten, werkt dat in de id.3 niet zo. Officieel heeft de id.3 slechts 2 standen: géén regeneratie, en de B-stand die ook in de E-golf zit. Daarmee wordt zo hard ge-regenereerd dat je met 1 pedaal kunt rijden. Toch blijken er wel meer regeneratiestanden op de id.3 te zitten. Deze zitten echter verborgen in het rijstanden-menu. Bij Comfort is er géén regeneratie, en zoeft de wagen heerlijk door na loslaten van het gaspedaal. In de Eco-stand is de regeneratie laag (vergelijkbaar met stand 1 in de E-Golf). In de Sportstand krijg je de hoogste regeneratie (vergelijkbaar met stand 3 in de E-Golf).
Dat is op zich een bijzondere keuze van Volkswagen om het zo te doen. Want in de Sportstand wil je lekker optrekken, en niet bij het loslaten van het pedaal direct worden afgeremd. Helaas is dit wel het geval bij het kiezen van de Sport-stand en is de regeneratie niet apart in te regelen (voor zover ik in het menu kon zien).
Wat verder opvalt: de auto is heel erg "basic". Je stapt in een totaal uitgekleed wagentje. De uitrusting van de E-Golf is indrukwekkender, in vergelijking tot wat er in de id.3 zit. Laten we het "de nieuwe soberheid" noemen, die je in meer electrische wagens ziet. Maar het blijft even wennen.
Wat ook wennen is, is de vloer. Waar in je in een reguliere auto instapt in een soort kuil, is de vloer van de id.3 opvallend anders: geheel vlak, zonder verdieping waar je voeten staan. Dat komt doordat de hele vloer opgehoogd is door het batterijcompartiment. Omdat de stoelen relatief laag bij de grond staan, kom je dus in een heel uitegestrekte positie te zitten: je benen languit over de vloer. Door de enorme ruimte niet onaangenaam, maar het is even wennen.
Opvallend is ook de manier waarop de resterende acculading wordt gepresenteerd. Op de E-Golf is dit nog een duidelijke blauwe streep, die tijdens het rijden daalt. In de id.3 is dit helemaal anders. Er is gekozen voor een batterij-symbooltje dat je ook van je smartphone kent, met daarnaast de resterende actieradius in KM. Zelf lijkt me dat nogal tricky, omdat die actieradius-inschatting in de E-Golf nooit leek te kloppen, en ik mij vooral richtte op de blauwe indicator-lijn. We zullen zien hoe dat gaat bevallen.
Al eerder in reviews genoemd: het harde plastic op het dashboard voelt goedkoop aan. Doodzonde dat VW niet het licht 'kneedbare' materiaal gebruikte wat wel in de E-Golf zit.
Dan de knoppen op het stuur: dat wordt een probleem. Man man man, wat is dat een rare en domme keuze van VW. Ik kon er althans nog geen wijs uit worden. Allereerst: het zijn een soort trackpad-achtige knoppen, vergelijkbaar met het trackpad op een laptop. Je kan er op 3 manieren mee omgaan: zachtjes op tikken, hard op drukken, of met je vinger schuiven. Je snapt direct al: dat is tijdens het rijden een heel ingewikkelde oefening. Als je te hard met je vinger over de volumeknop schuift, knalt het volume open. En als je vervolgens 'klikt' om het volume weer lager te krijgen, krijg je een haptische feedback (een tril). Die tril is echter zo lomp en hard, dat het plastic van het stuur ervan gaat meetrillen. Nee, dit gaat geen succes worden, vrees ik. VW zou in de leer kunnen gaan bij Apple die het gebruik van trackpads en haptische feedback echt perfect heeft gemaakt. Dat is het op het stuur van de id.3 nog geenszins.
Oh ja, en natuurlijk (héél belangrijk): de audio!!
Ik heb de wagen nog maar kort kunnen testen, maar was zeker niet ontevreden. Vergeleken met de E-golf (met Dynaudio) waarin ik nu rijdt heeft de id.3 een beter geluid. Maar vergeleken met wat ik vanuit de Volvo's die ik bereed gewend was, is het nog steeds geen topklasse. De audioinstellingen zijn ook erg basic: slechts bas, mid en treble kunnen worden aangepast.
Binnenkort staat de wagen voor de deur, en volgt er meer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh
- 2020
- 35.242 km

Volkswagen ID.3 58kWh 204PK Navi-Pro Adap.Cruise Lmv 18" Camera Apple Carplay Android Auto Stoel-Stuurverwarming Cruise Control Pdc Dab Keyless Matrix LED Business Pro Edition Advantage DAB+ Bluetooth Regensensor Rijstrooksensor Verkeersbord detectie €41.600,- Nieuw! Grootste accu
- 2023
- 58.277 km

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh | Trekhaak | DAB | Clima | ACC
- 2021
- 57.437 km