Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 90pk (2001)

autoreview

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.9 TDI 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf389.564 km
KM-stand laatst446.567 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop auto

  • 391.000 km

Korte review:

Goede en zeer betrouwbare auto.
Auto heeft in de 90000 km dat ik hem in bezit heb de volgende gebreken gehad en deze laten vervangen of repareren:
- accu
- bestuurders slot centrale deurvergrendeling
- olie temperatuursensor
- achterruitenwisser
- draagarm
- carterpan

Verder mooi om te weten, eerste koppeling en uitlaat zitten er nog op.

+ betaalbaar onderhoud
+ geen kraakjes of piepjes
+ mooi dashboard
+ auto waar je overal mee voor de dag kan komen.
+ zuinig, normaal 1:18 (doorrijden 1:16, snelweg 90km/h 1:20)
+ betrouwbare motor
+ goed comfort

- karige uitrusting
- slecht rijgedrag op ruwe wegen
- sommige plekken roest
- kunststof op knoppen laat los ( zoals verwarming, asbak, bekerhouder)

Lange review:

Ik reed veel kilometers per jaar 40k, en was op zoek naar een goede betrouwbare auto. De auto moest aan de volgende eisen voldoen:
- betrouwbare auto
- zuinige auto
- goed rijcomfort
- ruime opbergmogelijkheden
- budget +/- €2000,-
- betaalbare onderdelen
- genoeg vermogen om mee te kunnen rijden in het verkeer.
- jonge leeftijd (circa 12 jaar)

Omdat ik ervaring had met de diesels van volkswagen ging mijn voorkeur uit naar een tdi motor uit het VAG concern.

Omdat je met €2000,- niet zoveel keus had, waren er voor mij de volgende opties:
- skoda Octavia variant bouwjaar 1998
- seat cordoba variant bouwjaar 1997
- Audi A4 variant bouwjaar 1996
- volkswagen golf variant / Passat. Bouwjaar 1998.

Omdat het tdi blok 90 pk mij goed beviel in mijn vorige golf opzoek gegaan naar dit blok. Ook vanwege de hoge kilometerstanden van deze vorige auto's en ervaring van andere golf gebruikers was een hoge km stand voor mij geen probleem. Tegelijkertijd komt dit ten goede aan een lage aanschafprijs.

Bij pitstop 4 you in made, zag ik toevallig deze golf variant staan met 389.000 km op de klok. Vraagprijs €2500,-

Bij de advertentie tekst stond distributieriem vervangen.

Aangekomen bij de handelaar alle boekjes nagekeken en deze waren compleet afgestempeld, behalve van de laatste distributieriem. Gebeld naar de VW garage in de buurt. Kenden de oude eigenaar van de golf en vertelde dat hij altijd secuur was met zijn onderhoud en nooit een beurt oversloeg.

Conclusie, distributieriem was niet vervangen bij VW garage en met grote waarschijnlijkheid helemaal niet vervangen.

De koopprijs was echter laag en met het argument dat hij niet eerlijk was over de distributieriem de auto nog goedkoper gekocht. Nu €1850,- met 1 jaar apk.

Toen ik de auto meenam viel mij op dat de auto traag reed. Auto uit laten meten bij een VW garage. Conclusie, niks aan de hand.
Waarschijnlijk het hogere gewicht ten opzichte van de golf 3 tdi en de lage bandenspanning.

De motor is herkenbaar aan het rauwe geluid. Ikzelf vind dit heerlijk en geen probleem. Het is echter niet de stilste motor.

Ik heb de auto gelijk groot onderhoud gegeven, nieuwe distributieriem, waterpomp, spanrollen, schokdempers, riemschijven, remblokken, olie, oliefilter en nieuwe banden. Kosten € 1400,-

Rijgedrag.

De auto zoeft over de weg. Auto is gemaakt voor de lange afstanden. Ik rij regelmatig ritten van 700 km en dan is de auto perfect. Stoelen zitten perfect en je hebt goed uitzicht over het wegdek.

Hij kan goed meekomen in het verkeer en vertoont geen piepjes of kraakjes in het interieur. De auto kan niet goed tegen slecht wegdek. Dit voel je door de hele auto. Verwacht geen snelheidsmonster maar hij is zeker niet traag.

Verder zijn de richtingaanwijzershendels gewoon zo goed als nieuw. Het plastic is niet overal in het interieur zo goed. Bij sommige bedieningsknoppen laat de toplaag los. Handrem, stuur en versnellingspook zijn onverslijtbaar.

Verder vind ik persoonlijk de auto magnifiek goed schakelen. Dit gaat zo soepel en dat voor een auto met bijna 4 ton en de eerste koppeling.

Uitrusting:

- De golf is uitgerust met maar 2 extra's, centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging.
- Na een tijdje een middenarmsteun gemonteerd omdat deze eigenlijk onmisbaar is voor (langere) ritten.
- Verder ook heel mooi en goed in het donker is de blauwe dashboard verlichting. Ziet er mooi uit en is rustgevend in het donker.
- verder zitten alle knoppen op de goede plek en is het dashboard keurig overzichtelijk zonder poespas. Tellerunits zijn goed af te lezen.

Onderhoud:

Dit last ik meestal bij een universele garage doen. Reële uurprijzen en goede kennis van zaken. Zelfs bij de reparatie met de carterpan bij VW dealer gaf de monteur aan nooit zo'n oude golf te hebben gehad voor onderhoud en gaf het advies om het onderhoud te laten doen bij universele garage. Wel eerlijk van hem maar toch wel vreemd.

========================================================
Conclusie:

Dit is de betrouwbaarste auto die ik ooit heb gehad. Auto heeft mij nooit laten staan. Comfort is goed en onderhoud is goedkoop. Daarbij is de auto zuinig.

Verder wil ik meegeven dat een hoge km stand bij een 1.9 tdi niet altijd wat zegt. motorisch zal de auto het niet begeven, eerder de auto.

Waar de golf 3 nog veel last had van kapotte wiellagers heb ik met deze auto er niet 1 kapot gehad.

Eigenlijk is dit een goede allrounder. Wel duur in aanschaf en vaak karig uitgerust. Daarin tegen kent elke monteur het tdi blok wel en zijn er overal onderdelen te krijgen.

Nu op naar de 500.000 km.

APK 2013

  • 440.000 km

De auto heeft nu 440000 km gereden.
Bij de apk draagarm linksvoor vervangen.
En oliewissel
Kosten €354,-

APK 2014

  • 460.000 km

Apk weer goedgekeurd.

Auto was helemaal goed.
Alleen kentekenlampje vervangen.

Kosten €55,-

Carterpan kapot.

  • 446.567 km

Kwam ik bij de auto aan zag ik een hele plas olie liggen.
Auto direct naar de garage gereden.

VW dealer heeft dit netjes gerepareerd.
Zeer netjes, prijsopgaaf was €359,-

En dit bleek later maar €339,- te kosten.

Zeer nette service. Maar vanwege het hoge uurtarief volgende keer naar de universele garage.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.