Volkswagen Caddy (2007)

autoreview

Volkswagen Caddy (2007)
Volkswagen Caddy (2007)Volkswagen Caddy (2007)Volkswagen Caddy (2007)Volkswagen Caddy (2007)Volkswagen Caddy (2007)Volkswagen Caddy (2007)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf242.000 km
KM-stand laatst256.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Youngtimer caddy aangeschaft

  • 242.000 km

Vorig jaar november gingen we hier thuis wat verbouwen, en moesten we regelmatig naar de milieustraat om rommel weg te brengen.
Op een bepaald moment kwam ik op facebook een advertentie tegen van een Citroen Berlingo 2.0 HDI uit 2001, met bijna 4 ton ervaring. Zonder onderhoudshistorie etc, maar voor een bedrag waarvan ik dacht, daar kan ik hem niet voor laten staan. Er zat ook nog een nieuwe apk op en hij had nap. Kwam er later achter dat er in elke deur andere sloten zaten en ze geen van allen op slot konden. Maargoed, ik dacht boeie er ligt toch niets in van waarde. Gebruikte hem alleen als opslagplek en zo nu en dan naar het stort te rijden. Hij reed eigenlijk best nog wel aardig, alleen wat zweverig. En de startmotor bleef soms hangen. Momenteel werk ik aan dijkversterkingen langs de Waal, en de Golf waar ik normaal mee rij zag er elke keer niet uit. Leek wel een zandbak. Met zo'n bestelwagentje hoef je niet zo nauw te kijken eigenlijk. Dus toen ben ik hem gaan gebruiken om op het werk te komen. Maakte toen meer km's dan ik eigenlijk wilde, dus dacht ga eens kijken of ik wat anders zie.
Iets betrouwbaarders met wel een onderhoudshistorie.

Toen zag ik voor rond de 3k een gele caddy staan met slechts 123k op de teller, inclusief sluitende nap.
Afspraak gemaakt en bezichtigd. Hij viel eigenlijk best wel tegen, ondanks die lage km. stand. Er zat helaas geen onderhoudshistorie bij.
Naast betreffende caddy stond een witte caddy, ook uit 2007, en ook een sdi.
Zo kaal als een neet, raamslingers, geen airco, geen cv en zelfs geen koelvloeistoftemperatuurmeter.
242.000 op de klok, maar mét onderhoudshistorie. De handelaar had hem 1.5 jaar in bezit en reed er zelf mee. Daarvoor had ie slechts 1 eigenaar gehad.
De Napcheck gaf 'geen oordeel'. Die heb ik echter helemaal uitgeplozen, en toen hij 2 jaar oud was hebben ze in de garage een typfout gemaakt. Ipv 39.019 km in te vullen hebben ze 31.019 ingetypt.
Heel slordig dus, en als ik de eigenaar was had ik daar werk van gemaakt. Maargoed, dat was in 2009.
In 2013 is hij 4 maanden zoek geweest. Gestolen. Maar daarna is hij weer bij de rechtmatige eigenaar terecht gekomen gelukkig.

Begin 2021 is de distributieriem met toebehoren nog vervangen, bij een km. stand van 222000. Die kan dus nog even mee, en daarom wilde ik hem graag een tweede leven geven.
De handelaar heeft er 1,5 jaar mee gereden en 0,0 onderhoud gepleegd.

Aanschafprijs was 2750,00 ex. btw.

Direct toen ik hem had dus een afspraak gemaakt bij de dorpsgarage. Heb gezegd dat ze hem helemaal na moesten kijken en alles vervangen wat stuk was. Ook olie en alle filters vervangen.

Er lagen leuke velgjes onder, maar de voorbanden kwam het canvas doorheen aan de binnenkant. Daar zijn dus direct 2 nieuwe opgegaan. Nokian 4 seizoenen banden. Als hij in juli voor de apk moet laat ik er achter dezelfde op zetten. Nu waren die nog goed. Waren/zijn trouwens Michelin winterbanden.

Wat is er allemaal aan gebeurd bij deze grote beurt?
-2 nieuwe voorbanden, Nokian
-Olie ververst
-Oliefilter
-Remolie ververst
-Interieurfilter vervangen
-Brandstoffilter vervangen
-Stuk remleiding ontroest
-Schakelaar lampje achterin gerepareerd.

Kosten waren 670,00 ex. btw. Ik rij hem zakelijk dus die btw gaat er af.

Wilde hem apk laten keuren maar de garage adviseerde ermee te wachten tot juli. Hij was wel apk waardig.

Het enige wat er nu nog aan mankeert voor zover ik weet is het linkerdeurscharnier. Dat is uitgesleten. Als je de deur opent of sluit voel je dit.

Er heeft volgens mij een flinke geluidsinstallatie in gezeten, want de bekabeling ligt er nog. Ligt mij prima ook.
Er is een aftermarket radio/navigatie ingebouwd door de eerste eigenaar vermoed ik. Met bluetooth, en het werkt allemaal prima. Denk dat de standaard speakers vervangen zijn door flink zwaardere exemplaren. Er zit een verassend goed geluid in. Beter dan in de Golf.
Je gelooft het niet, maar er zit zelfs een achteruitrijcamera in, en het werkt perfect! Zodra je de achteruit inschakelt pauzeert de radio en zie je het camerabeeld.

Verder werkt alles wat erop zit goed. Ramen moet je slingeren, en de deuren per stuk openen. Dat valt me nog het meeste tegen eigenlijk. Cv is toch wel erg handig. Airco zal ik van de zomer ook wel gaan missen, maar die kan ook niet kapot. Zal het dus bij arko moeten houden.

Er zitten rondom wel wat gebruikerssporen en deukjes in het plaatwerk, maar hé, het ding is 17 jaar oud!
Voor zijn leeftijd en kilometers ziet hij er goed uit. Stoelen zijn niet ingezakt of beschadigd. Geen krassen in het dashboard, en er is nooit in gerookt. Hij ziet er voor zijn leeftijd echt nog goed uit durf ik wel te zeggen. Beter dan de meesten de soms zelfs een lagere km. stand hebben.

Na het vervangen van de voorbanden rijdt hij een heel stuk beter. Niet gek ook, gezien de slijtage van de vorige.

Heb er nu rond de 600 km mee gereden inmiddels en kan daar dus ook wat ervaring over delen al.

Starten doe hij zo snel dat heb ik nog nooit meegemaakt. Als je naar de contactsleutel kijkt start hij al bij wijze van spreken.
Vond later op internet verhalen over de 2.0 sdi dat wanneer hij slecht gaat starten de verstuivers los zitten. Dat is een kwaaltje van die motoren en is een flinke kostenpost. De versnellingsbak schijnt ook een zwak punt te zijn.

Het viel mij juist op hoe licht hij ook schakelt. De versnellingen klikken er gewoon in.
Koppeling gaat ook heel licht en aangrijppunt zit ergens in het midden.
Bij een koude start nagelt hij flink. Als hij warmer wordt, wordt dat minder.
Alle verlichting werkt goed, zowel in het interieur als buiten. Hoogteverstelling koplampen werkt goed, dimmen interieurverlichting werkt ook zoals het hoort.
Remmen doet hij echt goed.
Vering is prima in orde, geen zweverig of vaag weggedrag.
Optrekken gaat best nog goed ook. Had ik niet verwacht, want hij heeft slechts 69 pk. Geen idee hoeveel daar nog van over is.
Alleen toeren maakt hij wel veel. Je kan gewoon 50 in zijn 5 rijden. Bij de 120 maakt hij maar liefst 3500 toeren.
Probeer er niet harder dan 100 mee te rijden. Dan zit ie rond de 2800 toeren. Door die korte versnellingen lijkt hij wel wat vlotter. De 5 had van mij wel wat langer mogen zijn.

Vind het wel een soort van uitdaging om dit beestje zolang mogelijk rijdend te houden. Het is ook wel erg handig voor mijn werk. Rij hem ook gewoon privé, dus betaal bijtelling. Maar doordat hij 15+ is, is dat slechts 35% over het aankoopbedrag. Te verwaarlozen dus.

Toen ik hem kreeg heb ik hem gelijk afgetankt. De tank is nu, na bijna 600 km half leeg. Misschien dat ik ook nog een verbruiksmonitor bij ga houden.

Tot de volgende update.

RDW gemaild tbv NAP correctie

  • 243.000 km

Zojuist zat ik hier op het forum van autoweek een topic te lezen mbt het corrigeren van nap standen bij het rdw.

Iemand plaatste daar een link naar de rdw site waar je een correctie aan kan vragen.

Deze caddy heeft jarenlang zijn onderhoud gehad bij Martin Schilder, en gelukkig staat de km. stand die in het boekje ingevuld is, ook bij de nap geregistreerd. Alleen bij de laatste dus fout. Ipv 39019 hebben ze 31019 ingevoerd.
Heb een foto van beide toegevoegd aan de review, en zo heb ik hem ook naar de rdw gestuurd.
Benieuwd of ze er wat aan doen. Het is al bijna 15 jaar geleden dat deze stand ingevoerd is, en de auto was toen pas 2 jaar oud.
Waarschijnlijk rij ik hem zelf op nu, maar ik wil graag dat het gewoon klopt. Voor mijn eigen gemoedsrust. Even afwachten nu.

Nap weer kloppend!

  • 243.500 km

Gisteren kreeg ik een mail van het rdw. De kilometerstand in de nap registratie is aangepast. Daar ben ik blij mee. Alles klopt nu.

Gebruik het wagentje dagelijks om naar mijn huidige werk te rijden. Moet nogal eens wat meenemen, en zit op diverse locaties dus heb er al veel plezier mee gehad.
Alles doet het zoals het moet doen. Alleen de portiersloten moeten rondom een keer gesmeerd denk ik. Sommige gaan nogal zwaar. Heb een flesje ballistol staan. Alleen in het slot krijgen wordt lastig denk ik.

Wat ik eigenlijk wel mis is een mogelijkheid tot het opladen van mijn telefoon. En een houder om de telefoon in te zetten.
Ben eigenlijk ook van plan om een dashcam te installeren.

Gisteren had ik navigatie nodig, en dan gebruik ik gewoon google maps op de Iphone. Leg hem dan naast me op de bijrijdersstoel. Niet echt handig eigenlijk. Een houder zou stukken handiger zijn.
Wat vreemd is, is dat ik tijdens het gebruik van google maps geen aanwijzingen hoor over de speakers. Heel lastig, want moet dan dus elke keer op de telefoon kijken.
Alleen als er iemand belt terwijl de navigatie aan staat hoor ik wel aanwijzingen. Tussen het telefoongesprek door dus. Hier misschien iemand een idee hoe dat komt, en hoe ik dat kan fixen?

Er zit op de middenconsole wel een soort rondje geplakt, zoals te zien is op de foto van het dashboard. Denk dat daar een houder op bevestigd kan worden waar de telefoon in kan. Heb alleen geen idee hoe...
Iemand suggesties? Heb weinig zin om in het dashboard te gaan boren ofzo.
Zo'n ding voor in het ventilatierooster vind ik ook niks.

De android radio die erin zit waarschuwt via het display trouwens zelfs als er een deur geopend is! En je kan erop zien wat de spanning van de dynamo is. Best een uitgebreid ding dus! Er zitten 2 geheugensleuven in voor micro sd kaarten. 1 voor navigatie en 1 voor muziek denk ik. Er zat zelfs nog een cd in met hits uit 2009 ^^.

Wat kleine upgrades

  • 245.000 km

Afgelopen week weer wat kleine upgrades uitgevoerd aan de caddy. Heb aan de linkerachterdeur een framepje gemaakt waarin een 20 liter jerrycan past.
Deze kan ik gebruiken om mijn handen te wassen na de werkzaamheden. Heb ook een ton schuur- en een ton handzeep gemonteerd. En een houder met een rol papier. Alles aan boord nu om mezelf op te frissen na de werkzaamheden.

Verder voor de zekerheid maar een fles 5W30 gekocht voor het geval er bijgevuld moet worden.

Heb ook nieuwe kentekenplaten gemonteerd. De oude waren behoorlijk wit geworden, en zagen er eigenlijk niet meer uit. De nieuwe hebben opgelegde letters. Oogt een stuk beter.

Daarnaast heb ik alle ruitenwissers vervangen. Dat kijkt een stuk beter tijdens de buien, en gaat stiller dan met de oude exemplaren.

Gisteren een dashcam geinstalleerd. Een exemplaar van kenwood. Met parkeerfunctie, maar ik durft hem niet in de aansteker te laten zitten. De stroom blijft erop staan bij contact uit en ik ben bang dat de accu leeggetrokken wordt.

Verder doet de caddy het nog probleemloos. Starten en lopen.

Hij tokkelt nog prima voort

  • 248.000 km

Inmiddels bijna de 248k bereikt. Ik las dat er bij deze motoren problemen kunnen ontstaan door uitslaande verstuivers. Hierdoor komt er diesel bij de olie.
Als hij slecht gaat starten kan dat het geval zijn, maar dat hoeft niet altijd.
Doordat ik dit wist ben ik een week of 6 geleden gestart met het checken van het oliepeil.
Schrok toen ik de eerste keer keek, want het peil stond boven het maximum. Gelukkig maar een 2-3 mm.
Hierna heb ik het om de paar dagen gecheckt een aantal weken lang, maar het stijgt niet verder. Blijft gewoon stabiel. Zakt ook niet.

Misschien heeft hij in het verleden dit probleem al gehad en is het opgelost. Dan worden er nieuwe, stalen bussen in de cilinderkop gemonteerd, waar de verstuivers vervolgens in komen. Het probleem is er door verkeerde bezuinigingen van VW. De verstuivers zitten maar met 1 bout vast ipv voorheen met 2 bouten. Hierdoor kunnen ze los trillen en dan juttert het gat waar ze in zitten uit. Met alle gevolgen van dien. Ik heb geen idee, omdat er geen facturen bij zitten van het onderhoud in het verleden. Alleen de onderhoudsboekjes zijn ingevuld. Hij is ook buiten de beurten om regelmatig bij de garage geweest. Dit is te zien bij de nap registraties. Die zijn er maar liefst 37!

Heb een afspraak staan bij de dorpsgarage voor een nieuwe apk. 5 juli wordt ie gekeurd.
Heb gevraagd of ze de stuurinrichting na willen kijken, en draagarmen etc. Voel dat er ergens wat speling op ik vermoed een rubber, of rubbers zit. Ook al komt ie er wel mee door de apk, ik laat het liever maken.
Iemand anders zou er waarschijnlijk geen aandacht aan schenken.
Heb tevens gevraagd of ze het linker deurscharnier willen vervangen.

Verder is het starten en lopen. Verbruik is een goede 1 op 16. Ga hem eigenlijk steeds vaker gebruiken, ook privé.

Lekker simpel, ouderwets ramen slingeren en deuren apart op slot draaien. Airco zou wel prettiger zijn, maar die kan nu ook niet stuk. Red me prima zo.

Tot een volgende update.

Verse apk

  • 249.000 km

Afgelopen dag is de caddy zonder opmerkingen goedgekeurd. Ze hebben het onderstel gecheckt en er zijn een paar rubbers van de stabilisatorstang versleten.
Kon hem daar laten staan zodat ze het volgende week konden maken, maar heb hem maandag nodig omdat ik naar een nieuwe klus moet. Nu heb ik een afspraak gemaakt voor 19 augustus. Deurscharnier van bestuurdersportier wordt dan ook gemaakt. Bovenste scharnier is uit gejotterd. Was al toen ik hem kreeg.
Achterbanden waren nog goed blijkbaar. Zijn nog winterbanden, Michelins.
Qua apk kunnen we dus weer ruim een jaar vooruit in elk geval.

Nieuwe berijdster

  • 252.500 km

Afgelopen periode ging de 18 jarige ford fiesta van vrouwlief zoveel mankementen vertonen dat we hebben besloten deze op te ruimen. Sinds een maand of 3 rijdt zij nu met de caddy.
Ik gebruik hem alleen heel af en toe om gereedschap weg te brengen of op te halen als ik ergens op karwei ben.

Mijn vrouw is er heel blij mee, want ze is eindelijk van de geldverslindende fiesta af.

Het deurscharnier is gerepareerd en er zijn een aantal rubbers van de ophanging vervangen.
Elke keer als ik ermee rijdt verbaast het me hoe kraak en rammelvrij hij is en hoe goed hij rijdt voor een bijna 18 jarige auto. Goed onderhoud doet echt wonderen.

Dat ie bijna 18 is wordt alleen duidelijk als je rond de voorruit kijkt. Die zal al wel enkele malen vervangen zijn vermoed ik. Helaas beschadigd men dan vaak de lak met het weghalen van de raamkit. En dat gaat uiteraard roesten.
Hier zou ik tzt graag wat aan laten doen. Zal dan wel icm een nieuwe voorruit moeten gebeuren. Verder wil ik er nog een keer een nieuw stuur in laten zetten een keer. Dat is redelijk versleten. Liefst een lederen exemplaar ook. Voelt toch wat beter aan vind ik. Als het wat kouder is start hij lastiger dus denk dat de accu ook aan vervanging toe is. Heb altijd een noco startbooster achterin liggen voor de zekerheid.
Schiet me opeens nog te binnen dat de toerenteller soms op hol sloeg. En in de wasstraat kwam er water naar binnen. Ik vermoed dat er een afwateringskanaal verstopt zit ergens aan de passagierskant. Voortaan maar met de hand wassen tot dat lek gevonden is dus.

Verder doet hij alles nog probleemloos.
Apk en werkzaamheden waren 547,71 ex btw.
-Deurscharnier gespoten + vervangen
-Stabilisatorrubbers achter vervangen
-Rubbersteun vervangen
-Apk en diverse kleine materialen

Denk dat ik in de kerstvakantie het e.e.a laat vervangen. Olieverbruik is nihil, gisteren getankt en gelijk even het verbruik uitgerekend. 1 op 17,5 met de laatste tank. Heel netjes dus. Er wordt door mijn vrouw hoofdzakelijk op provinciale wegen mee gereden en in dorpen. Rond de 20% is snelweg.

Rond de kerst een nieuwe update dus.

Zwembad

  • 255.000 km

Afgelopen maand een keer met de caddy door de wasstraat geweest. Toen werd duidelijk dat er ergens een lekkage aan de bijrijderskant was.

Hier werden we ook mee geconfronteerd tijdens veel regen. Zo erg dat de mat gewoon op het water dreef.

Afvoer verstopt, ergens onder de parafan. Mijn vrouw is langs de dorpsgarage geweest en die hebben het doorgeblazen/schoongemaakt. Er kwam gewoon een berg compost uit. Iets van jaren opsparen... Verhelpen is niet zo'n heel groot probleem, het droog krijgen van het isolatiemateriaal onder de rubber vloerbekleding wel.

Ik dacht, ik kijk of ik ergens online compleet nieuwe, voorgevormde isolatie voor een caddy kan vinden, maar dit is nog lastig!

Misschien kan ik er ook het natte stuk helemaal uitsnijden en er steenwol of iets voor in de plaats doen?

Is er toevallig iemand die dit leest en hier ervaring mee heeft? Dan hoor ik het graag.

Het beestje doet het verder prima. Met koud weer startte hij wat slechter dus heb er een nieuwe accu á 197,00 in laten zetten.

Denk dat ik in de kerstvakantie een oliewissel/beurtje laat doen met nieuwe filters etc.

Teller staat sinds vandaag op 255.000. Nog steeds blij met het beestje. Toch al 14000 km mee gereden sinds de aankoop in januari.

Nog meer ellende

  • 256.000 km

6 januari olie en filters van de caddy laten vervangen. Een week later is hij weer in gebruik genomen door vrouwlief.

Ze hoorde een vreemd geluid tijdens het rijden. Dacht dat het van de motor vandaan kwam en durfde er niet meer mee te rijden.
Gelijk langs de garage gegaan, bleek het de linkse homokineet te zijn. Door de kou was het (eerste?) vet dik geworden en de lagers zo ongeveer verbrand te zijn... Rechts hebben ze hem er ook onderuit gehaald en was het hetzelfde verhaal.
Heb er 2 nieuwe, complete aandrijfassen onder laten zetten. Duur geintje, heb de factuur nog niet binnen maar ik schat iets van rond de 1500,00.

De waterlekkage is ook verholpen. Bleek via een dakdrager water binnen te komen. Pakking was vrijwel weg, en hij bleek al eerder gekit te zijn.

Na de beurt controleerde ik het oliepeil en dat stond boven het niveau. Aangezien een stijgend oliepeil een probleem kan zijn bij dit type sdi motoren hou ik dit nauwlettend in de gaten. Heb er dus een halve liter olie uit laten halen. Nu gaan we het in de gaten houden, want als het zou stijgen kan het zijn dat er diesel bij de olie komt. Dat komt dan door uitgeslagen gaten waar de verstuivers in zitten.

Mocht dit het geval zijn dan ben je zo een paar duizend euro verder om dit te fixen. Laten we hopen dat dit niet het geval is dus.

Met het koude weer start hij moeilijk. Behalve als je 6x voorgloeit. Dit kan ook duiden op het bekende probleem, maar het kan ook veroorzaakt worden door de gloeibougies.
Volgens de garage gaven de gloeibougies geen foutmeldingen aan. Maargoed, ik weet niet of slijtage wel aangegeven wordt in het systeem...

Voorlopig kunnen we hopelijk weer even karren want de oliewissel was ook al 350,00. Al met al kom je dan toch uit op bijna 2000,00 aan onderhoud.
in een paar maanden tijd.

Heb hem nu een jaar, en er is net zoveel aan versleuteld als wat hij kostte in aanschaf.

Gelukkig zijn al die kosten zakelijk aftrekbaar omdat we hem als youngtimer rijden. Dat verzacht de pijn wat natuurlijk.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.