Volkswagen Alltrack BiTdi (2017)

autoreview

Volkswagen Alltrack BiTdi (2017)

Signalement

UitvoeringAlltrack BiTdi
Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Passat Alltrack 2.0 BiTdi

  • 20.000 km

Na een kleine 10 jaar gereden te hebben in een Volkswagen Passat sedan 1.9 tdi (105 pk) van 2005, werd het tijd om iets nieuws aan te schaffen. Voor mij een leuke periode, het uitzoeken van een nieuwe wagen. Ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar dus de keuze voor een diesel was voor mij duidelijk. Ook was er geen twijfel over mogelijk dat het weer een Duitser zou worden. Het zou deze keer ook een vierwiel aangedreven wagen worden. Dit rijd gewoon ongelofelijk aangenaam. Met kijk op de toekomst, ben nu 28 jaar, viel een sedan af. Een grote koffer is namelijk een must. Hier stopte het dan ook voor de Audi A4, Mercedes C en CLA. Ook even gekeken naar de kleinere SUV’s (Q5, Tiguan en de nieuwe GLC). Maar de diepte van de kofferbakken vielen me wat tegen.

Wat bleef er dan nog over? De Passat Variant en Alltrack, Audi A6 break en Allroad, mercedes E-Klasse break, BMW 5-reeks break en de Volvo V90. Deze laatste is inderdaad geen Duitser, maar wel een echte klasse bak. Op moment van keuze was de Mercedes E-klasse en Volvo V90 nog niet leverbaar in Cross Country model (als ik me niet vergis).

Mijn schoonvader heeft een Audi A6 3.0 quattro 218pk van 2015. Hier heb ik al geregeld mee gereden waardoor een testrit niet nodig was. De E-klasse was wat braaf en ik vind de vernieuwing van de nieuwe 5-reeks niet echt wauw… Ook de prijs viel me wat tegen vanaf je er opties begon aan te klikken.

Dan maar eens gaan testrijden met de passat Alltrack 190 pk. Deze reed best wel goed, alleen de 6-traps DSG had moeite om binnen de stad bij versnellen in de zelfde versnelling te blijven, waardoor de DSG geregeld 1 of 2 versnellingen terugschakelde en dan met een “schok” gelanceerd werd. Niet mijn ding merkte ik snel. Hier was gelukkig een eenvoudige oplossing voor. Een gekietelde 2 liter diesel met 2 turbo’s, de 2.0 BiTurbo genoemd bij Volkswagen. Deze kon ik jammer genoeg niet testen in de Alltrack versie, maar wel in de gewone variant. De 7-traps DSG, 240 pk en 4-motion is een zalige combinatie. Combineer dit met de DCC en je wordt instant happy. Ik was direct verkocht. De keuze voor de Alltrack over de Variant is gekomen omdat deze een kleine 3 cm hoger is dan de variant en ook wel een leuke uitstraling heeft. Merk je die 3 centimeter nu hard? Je raakt iets minder snel de grond bij een vluchtheuvel en ook bij het in- en uitstappen is het merkbaar.

De opties dan maar:

De Alltrack BE-uitvoering heeft altijd een Comfortline uitrusting en de Bitdi versie heeft standaard als extra:

- LED koplampen (highline) met actieve bochtverlichting
- DCC (Dynamic Chassis Control)

Voor de rest zijn dit zowat de belangrijkste opties die ik extra heb aangeduid:

- GPS Discover PRO
- Active info Display
- Business Pack (spiegels / Rear View / airco 3 zones / …)
- LED achterlichten (highline)
- Zwenkbare trekhaak (automatisch)
- Zetelbekleding in leder (Vienna)
- Zwarte dakhemel
- Kofferklep met elektrische opening en sluiting
- Ergocomfort zetels, 14-wegs elektrische verstelling met geheugen en massage
- Zetelverwarming vooraan
- Geluidsisolerende voor- en zijruiten, achterste zijruiten en achterruit 65% verdonkerd
- Side en Lane assist
- 19 inch Velgen
- Audiosysteem ”DYNAUDIO Confidence” digitale versterker 10 kanalen, subwoofer, 10 luidsprekers en een totaal van 700 W

De wagen is half maart geleverd en heeft nu ongeveer 22.000 km op de teller. Ik moet zeggen hij rijd echt ongelofelijk goed. Het gebruik zit nu gemiddeld op 7,4 L / 100 km. Ik kom geregeld op het werk aan met 6,2 L / 100 km gemiddeld, waarbij ongeveer 20 km autosnelweg en 20 km gewone wegen. Niet slecht denk ik dan voor een 4-motion met 240 pk en 500 Nm. In de zomer zijn we naar Zuid-Frankrijk gereden. Snelheid constant op 138 km/h (kilometer teller), koffer goed volgeladen en 2 fietsen achterop de auto. Gemiddeld verbruik was 6,3 L / 100 km. De 4-Motion is eigenlijk een voorwiel aangedreven wagen, waarbij indien er één van de 4 wielen grip verliest, de achterwielaandrijving bijschakelt.

Wat vinden we nu echt van de wagen?

De LED-koplampen zijn gewoon super. Wat een lichtopbrengst. Komende van halogeenlampen is dit echt een wereld van verschil. Ook de bochten verlichting werkt gewoon goed. Zowel de dynamische als de statische.

De motor is subliem. Zoals eerder aangehaald is de combinatie Biturbo + DSG + 4-Motion echt een aanrader. Ik denk niet dat ik al eens grip ben verloren bij het optrekken, ook niet bij nat weer. Op de (Duitse ) snelweg lijkt 160 km/h ook iets van niets. Zelfs 220 km/h lijkt niet “te” hard. Je kan zeggen dat het geen sportwagen is, maar een zeer aangename kilometervreter. Rustig van A naar B, hiervoor is de auto ideaal. Zeker met de geluidsisolerende beglazing en de Dynamic Chassis Control zweef je zowaar in stilte naar je bestemming.

Hou je van muziek, dan is het audiosysteem DYNAUDIO een absolute aanrader. Wat een klank! En oh zo eenvoudig in te stellen naar eigen smaak. Daar kunnen andere audiosystemen nog iets van leren. De combinatie met DAB+ radio is het geluid ongelofelijk helder. Klein nadeeltje, de Subwoofer ligt op de plaats van het reservewiel, waardoor deze laatste niet meer aanwezig is. Indien nodig dan maar pechverhelping bellen?

de GPS Discover Pro is enorm snel en werkt zeer goed. GPS-signaal is er meteen en is zeer accuraat. Alleen de recente algemene aanpassing in België van de 90 km/h naar 70 km/h wegen klopt nog niet. Ook na de update van het systeem en van de maps blijft de 90 km/h aanwezig. Vreemd. Bij het volgende onderhoud maar eens navragen. De Media speler is gewoon goed. De telefoon ‘module’ is ook zeer goed. Mensen verstaan me zeer duidelijk en ik hun ook. Alle andere functies die het Discover Pro systeem biedt werken goed. Helaas kan ik over Mirror Link en Android Auto nog niets zeggen want mijn smartphone - Nexus 5X niet compatibel is.

De Active Info Display is top! Ook de Adaptieve Cruise Control werk goed. Zoals u al vaak heeft gelezen was dit voor mij ook even aanpassen, maar vanaf je op dit systeem durft te vertrouwen merk je dat dit een meerwaarde is op de snelweg en grotere wegen. Het systeem weet alleen niet goed wat doen indien je rechts voorbij wordt gestoken.

Wat kan ik zeggen over de zetels? De naam zegt het zelf al Ergo Comfort. Ongelofelijk veel instelmogelijkheden alsook super comfortabel om in te zitten. Biedt zeer goede steun. De massagefunctie die hier standaard in zit vind ik persoonlijk niet wauw. Het kan aan mij liggen.

De Passat Alltrack is voor zijn lengte en breedte geweldig groot binnenin. Zowel de beenruimte achteraan als het koffer zijn enorm. Ook de ruimte tussen je hoofd en het dak is vooraan en achteraan zeker voldoende. Ook de kofferklep gaat enorm ver open. Wel opletten bij ondergrondse parking. Deze heb ik alreeds ingesteld dat hij minder ver opengaat om schade te voorkomen.

Valt er ook iets tegen? Uiteraard zijn er ook enkele kleine ergernissen aan de Alltrack.

- DSG-pook (behuizing) rammelde: Deze is correct vervangen bij de garage.
- Er was een rammeling aanwezig in de rechter en linker achterdeur. Komt voor bij kleine oneffenheden in de weg alsook wanneer er een stevigere bas wordt gespeeld door de muziekinstallatie. Ook dit is opgelost door de garage.
- Rammeling van het brandblusapparaat vooraan. Schroeven waren wat losgekomen. Echter kan je deze niet voldoende vast schroeven lijkt me. Op mijn vraag heeft de garage deze in het koffer gemonteerd. Hier was ook een plek voor voorzien. Perfect.
- Het leuke “analoge” klokje in het midden loopt soms achter. Dit is enkele keren voorgekomen als de wagen een hele dag in de warme zon stond geparkeerd. Ook dit is zeer correct opgelost door de garage. Klokje vervangen, probleem niet meer voorgekomen.

Buiten bovenstaande kleine ergernissen (die altijd perfect zijn opgelost) ben ik echt wel super tevreden van de Passat Alltrack! Op naar de 30.000 km.


9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.