Triumph TR6 (1975)

autoreview

Triumph TR6 (1975)

Signalement

UitvoeringTR6
Bouwjaar1975
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf74.000 km
KM-stand laatst80.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 80.700 km

Na 15 jaar vrienden geholpen te hebben met restaureren en onderhouden van diverse engelse klassiekers zoals Jaguar E-Type Austin-Healey en Triumph TR 6 deze zomer eindelijk de gelegenheid gegrepen om zelf eigenaar te worden van een ’project’. Het is een Triumph TR 6 geworden. Mede omdat dit type auto nog redelijk betaalbaar is en vanwege zijn enorm mooie geluid. Als kind al onder de indruk van het mooie zware geluid dat boven de 3500 touren overgaat in een enorme snerp. Onder mijn auto zit een roestvrijstalen Big-Bore uitlaat die het geluid nog mooier maken. In de paar maanden dat ik de auto nu in mijn bezit heb heb ik inmiddels nieuwe leren sportstoelen laten monteren, de oude waren helemaal versleten, het gruis van het schuim lag na iedere rit onder de stoel. Verder worden op dit moment alle ophangrubbers vervangen door kunststof bussen zodat het weg gedrag scherper wordt. Ook worden alle koelslangen vervangen, de velgen gemoffeld en nieuwe banden gemonteerd. Dat alles omdat we volgende week met 5 klassiekers naar de duitse Eifel gaan en we zonder noemens waardige problemen weer thuis willen komen. Na deze trip zal ik jullie berichten hoe dat allemaal is afgelopen.

We zijn weer terug, 1500 kilometer in 4 dagen tijd met een gemiddeld gebruik van 1 op 11.5. Dat is voor een 2500 cc 6 cylinder toch niet verkeerd. Wel is het olie verbruik aan de hoge kant, maar in de bergen/heuvels van de eifel moet de motor er dan ook soms hard aan trekken. De motor loopt overigens probleemloos, mooi rond en zonder bijgeluiden. De motor is zo sterk dat je haarspeldbochten in 2 kunt ronden en met 1100 toeren kunt uitaccelereren. Het onderstel is een enorme verbetering. Strak insturen, vasthouden, en zonder correcties de bocht nemen. Al met al totaal geen spijt van deze aankoop, wel wat kosten gemaakt, maar hobby’s kosten geld. Als het zondag droog is ga ik mijn nieuwe walnoothouten dashboard monteren, het ligt al in de kast, erg mooi.

Eindelijk is het nieuwe blok klaar en met de paasdagen hebben we het oude blok verwijderd en het nieuw gereviseerde blok geplaatst. Wel kicken als je om 20.45 uur alles hebt aangesloten en je pompt handmatig ( mechanische benzine pomp ) de carburateurs vol benzine en het blok slaat binnen 2 seconden aan. Heb inmiddels 250 mijl gereden en het blok loopt als een zonnetje. Het is de bedoeling om deze week zeker nog 3 a 400 mijl te rijden want a.s. vrijdag gaan we de olie verversen. Als die er goed uitziet, zonder slijpsel of koelvloeistof dan gaan mijn zoon (13) en ik samen op zondag richting Dolomieten in Italie. Helemaal binnen door via de eifel ardennen zwarte woud zwitserland italie in. We nemen wel een goed gevulde gereedschapkist mee, want je weet maar nooit. Ik ga ervan uit dat alles goed gaat. We gaan 6 dagen touren en ik zal als we terug zijn een uitgebreid reis verslag plaatsen.

We hebben in 1 week tijd ruim 3000 kilometer gereden, niet allemaal zonder problemen maar het is gelukt. We zijn via de snelweg naar Aken gereden toen via de eifel, ardennen luxemburg frankrijk het zwarte woud ingereden. alles binnendoor naar Zwitserland en Oostenrijk. Daar begon het eerste probleem, de stroomverdeler was los getrilt waardoor de motor begon in te houden. Bij een onoogelijke dorpsgarage met een stroboscoop alles weer op tijd gezet. Ik had van het ontstekings gedeelte alles dubbel bij me alleen was ik dus de stroboscoop vergeten. Toen via innsbruck de oude brenner op en de dolomieten in. Daar hebben we 3 dagen heerlijk rond gereden, alleen hebben we op woensdag de contactpunten moeten vervangen omdat die toch wat waren ingebrand. Op vrijdag weer op weg naar huis en opnieuw alles binnendoor tot aan een Frankfurt. in een klein dorpje aan de Neckar overnacht en de volgende dag alles via de snelweg naar huis. Een heerlijke rit die zeker een vervolg gaat krijgen.

Het verbruik in de bergen varieerde van 1 op 10 tot 1 op 11.5 en op de snelweg bijna 1 op 13. Het olie verbruik is opgelost want op 3000 kilometer heb ik ongeveer 700 cc olie moeten bijvullen. Het nieuwe blok heeft nu 4.500 kilometer gelopen en gaat met de dag mooier lopen. Nu nog de kop natrekken en opnieuw kleppen stellen dan zijn we klaar voor de volgende rit.

Update 31-05-2010. We zijn dit jaar opnieuw vertrokken naar Italie, maar helaas in de meivakantie was er dusdanig veel regen dat we in Zwitserland zijn omgedraaid. Door het vele water hebben we veel ontstekings problemen gehad en liep de auto alleen mooi als je volgas een berg opblies. De reis zou 8 dagen duren, maar na 5 dagen zaten we nat en verkouden weer thuis. Je probeert er toch zoveel mogelijk van te genieten, dus wel elke dag zoveel mogelijk open rijden en iedere keer 20 kilometer en 40 liter water te laat de kap toch maar weer dicht. Jammer maar helaas, het geeft wel weer een excuus om nog dit jaar een andere rit te plannen, Engeland in september schijnt ook erg mooi te zijn.

PROBLEMEN

  • 80.700 km

Voor een auto van 33 jaar alleen kleinigheden.

Toch nog wat grotere problemen, de 6de cylinder geeft nog maar 5 bar druk. Gelukkig kan ik nog wel rijden. Kost alleen wat meer olie, het voordeel is dat de uitlaat niet meer van binnenuit kan doorroesten. Heb inmiddels een europees blok op de kop getikt wat ik nu aan het reviseren ben. Zodra dat klaar is zet ik dat blok in de auto. Geeft als voordeel dat er in plaats van 100 pk 150 pk geleverd wordt. De revisie doe ik zelf met behulp van een tweetal vrienden, kunnen ze mij ook een keer helpen. Ben erg benieuwd hoe de auto straks rijdt, zal wel een enorm verschil zijn.

We zijn inmiddels redelijk gevorderd met het uit elkaar halen van het blok, zie foto. Op dit moment worden de nieuwe onderdelen besteld en monteerklaar gemaakt. Er komt elektronische ontsteking op en een systeem wat voor loodtoevoeging gaat zorgen. Daardoor krijg je weer van die mooie grijze uitlaten. Het verhaal gaat later verder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.