Toyota Starlet 1.3 XLi (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 1995 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
- 198.000 km
Mijn audi 80 1.8 heeft mij een jaar lang geholpen van A naar B te komen, echter aan al het goede komt een eind, met 4 kapotte wiellagers, kapot spruitstuk en een nieuwe distributieriem werden de kosten mij te hoog en moest ik geforceerd op zoek naar iets anders.
Ik kwam al snel een mooie toyota starlet tegen, een aangepaste 1.3 XLi - zie ook de foto. (stickers zijn verwijderd)
Aangepast als in: Auto is van de eerste eigenaar (!), een meneer met een handicap. De auto was dus volledig met de hand te besturen (automaat, gas geven via het stuur, remmen via een "pookje" net onder het stuur. Verder zit er een "haak" bij het raam rechtsachter, deze werd gebruikt om de rolstoel uit de auto te kunnen halen en zit vastgelast in het casco van de auto.
De reden van aanschaf was simpel: Het is vrij logisch dat iemand die 2x de nieuwwaarde betaald voor een auto (met al die aanpassingen) wel zuinig is geweest op zijn autotje, en in combinatie met het budget wat ik had leek me dit een goed idee.
De auto is overgeschreven met 19x000 kilometers op de klok en ik rij er alweer een klein maandje in rond.
Extra specificaties:
- Auto is voorzien van 14" banden + velgenset
- Auto is voorzien van versterker + pioneer radio + pioneer speakers
Problemen in de eerste week van aanschaf:
Ik vond het rempedaal nogal stug aanvoelen (die is natuurlijk nooit gebruikt!), en ben naar de toyota dealer geweest om te kijken wat wél en wat niet. Er werd me verteld dat ze voor 350 euro een tweedehands rem-booster konden installeren zodat ik weer normaal kan remmen. Blijkt dat de rembekrachtiging op het eerdergenoemde "rempookje" is geinstalleerd.
Enfin, laten maken voor dat geld (bij een noodstop ben je te laat zonder rembekrachtiging) en ben nu helemaal blij.
Betrouwbaarheid
Ik heb een hoop problemen gehad met mijn vorige auto, die kwam eigenlijk nooit netjes op temperatuur (koud in de auto en slecht voor het blok), en dat is met de toyota wel anders. Steevast na 3-4 minuten rijden staat de temperatuurmeter netjes in het midden en die komt ook niet weer van z'n plek af + het is lekker warm in de auto. Het is starten-lopen, zelfs nadat hij het hele weekend heeft stilgestaan met temperaturen rond het vriespunt.
Verbruik:
Ik rij wekelijks ongeveer 300 kilometer (80-100 wegen, geen snelweg), en het verbruik is toch wel wat aan de hoge kan mijns inziens. Op een tank van 30 liter rij ik ongeveer 350 kilometer, zo'n 1:12 (dat is evenveel als mijn oude audi). Als ik er dan ook nog een stuk snelweg bij pak dan stijgt het verbruik naar 1:10.5-1:11. Ook fikt het blok veel olie op: Ik moet 2-wekelijks (600km) de olie bijvullen.
Onderhoud tot dusver:
- Rembooster laten plaatsen @ 350 euro
- Nieuwe bandje @ 80 euro
- 3 nieuwe ruitenwissers @ 25 euro
- nieuwe bougiekabels (condensvorming > startte niet meer) @ 25 euro
- 5x 5L jerrycans olie 10W40 @ 80 euro
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.