Toyota Starlet 1.3 XLi (1994)
Dynamiek op de vierkante meter
Kleine auto's blinken meestal uit op het gebied van zuinigheid, maar scoren zelden hoog als het om rijprestaties gaat. De Toyota Starlet doet dat anders: die is niet alleen klein en zuinig, maar ook nog eens verrassend snel.
Natuurlijk, er zijn meer kleine auto's die voor hun formaat grote prestaties leveren. Maar dat zijn vrijwel altijd speciale, duurdere uitvoeringen van een standaardmodel dat aanzienlijk minder flitsend door het leven gaat. Het leuke van Toyota's kleinste aanbieding is nu juist dat zijn prestaties sowieso al uitstekend zijn. In dat opzicht is die Starlet dus echt een uitzondering, zeker ook omdat hij naast opvallende prestaties ook prima rijkwaliteiten demonstreert. Voor een flink deel komt die complimenteuze beoordeling voor rekening van de met drie kleppen per cilinder uitgeruste viercilinder die uit 1300 cc een vermogen van 75 pk tevoorschijn brengt. Ook een maximum koppel van meer dan 100 Nm is voor zo'n kleine auto niet verkeerd, zij het dat het bijbehorende toerental van 4800 aan de hoge kant is. Gelukkig is de koppelkromme echter vlak genoeg om ook 'onderin' voor voldoende leven in de brouwerij te zorgen.
Forse prestaties
Dit alles leidt samen met een laag wagengewicht en dito luchtweerstand tot prestaties waar veel grotere auto's zich niet voor hoeven te schamen. Een gemeten topsnelheid van 170 km/h is wel heel erg florissant en ook de acceleratie mag gezien worden. Pas als de vierpitter de hoogste toerengrens benadert, ga je hem goed horen, maar in het normale gebruiksgebied is hij mooi stil. Het testcijfer van 1:12,5 voor het brandstofverbruik is lang niet kwaad, maar daarbij moet wel worden bedacht dat zo'n pittig automobieltje uitdaagt tot flink doortrekken in de versnellingen en een paar kilometer harder rijden dan is toegestaan. Bij een wat civieler dagelijks gebruik zal de Starlet beslist minder dorstig zijn: met een blik op de EG-normcijfers moet er makkelijk 1:14 uit te halen zijn. Natuurlijk schakelt de vijfversnellingsbak van de Starlet Japans-licht en precies; hetzelfde geldt trouwens voor de werking van de koppeling.
Daarbij liggen de verhoudingen tussen de versnellingen erg gunstig voor een vloeiende acceleratie over het hele snelheidsbereik. Er bestaan dan ook niet veel kleine auto's die in standaarduitvoering zulke goede waarden halen voor een acceleratie van 80 tot 120 in '4' en '5'.
Neutraal bochtgedrag
Wegligging en besturing van de Starlet maken eveneens een uitstekende indruk. Het stuur is direct, maar zeker niet overgevoelig, de rechtuitstabiliteit is tot op hoge snelheid heel vertrouwenwekkend en het bochtgedrag komt verrassend neutraal over. Het is een beetje jammer dat de carrosserie in lange, snelle bochten nogal om de lengte-as wil rollen, waardoor dan flink wat stuurcorrectie nodig is. Montage van een stabilisator op achter- en/of vooras zou dat weinig exacte gedrag overigens kunnen beteugelen.
Het interieur van de Starlet komt overeen met wat we van Toyota mogen verwachten: goed afgewerkt, tamelijk zakelijk met een paar smaakvolle accenten en ontworpen met veel aandacht voor de inzittenden.
Prettig interieur
De belangrijkste mens in de cockpit is natuurlijk de bestuurder en die heeft dan ook weinig te klagen. Stuurwiel, pedalen en versnellingspook zijn prettig geplaatst, het dashboard is goed ingedeeld en de behoorlijk verstelbare, prettig gevormde stoel garandeert een goede zit.
Ook de overige inzittenden kunnen zich in de kleine Starlet heel fatsoenlijk installeren en tijdens het rijden voldoet het comfort voor zo'n kleine auto aan heel redelijke eisen. Zoals altijd in deze prijs- en grootteklasse houdt de bagageruimte niet over.
Twee koffers en een paar tasjes zijn wel erg weinig als je met z'n vieren wat langer op pad gaat.
PLUS & MIN
- +Prima rijgedrag
- +Levendige prestaties
- +Aangenaam rijcomfort
- -Krappe kofferruimte
- -Lichte rolneiging in bochten
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Starlet 1.3 XLi |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 11.340 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.296 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 101 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.720 mm / 1.600 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 777 kg |
Laadvermogen | 468 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 388 kg |
Banden | 145SR13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Uit de Oude Doos: Rijtest Toyota Starlet 1.3 XLi

Toyota Starlet 1.3 GTSi (1994) - Klokje Rond

Toyota Starlet 1.3 GTSi (1995) - Test

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets
