Toyota Starlet 1.3 Si (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 Si |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 80.234 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In september 2002 kreeg ik mijn eerste auto, een Starlet 1.0 DX van ’87. Inmiddels ben ik weer een tijdje onderweg in Starlet nummer drie omdat die ’87-er te veel mankementen vertoonde (versleten schokdempers en dito dynamo). Nummer twee (1.3i ’95, beide staan trouwens ook in MyReview) was slechts 14 maanden in mijn bezit omdat deze totall-loss werd gereden in een kettingbotsing afgelopen maart. Sindsdien rijdt ik het Starlet-topmodel, een ’superwhite’ Si eveneens van ’95. Dat jaartal bestaat echter volgens CarBase niet, maar daarin klopt wel meer niet: zo heeft mijn auto wél een lederen stuurwiel, wél sportstoelen en wél elektrische bedienbare ramen vóór. In hoeverre dat allemaal ook standaard werd geleverd is mij ook niet bekend. Maar goed, de auto is geweldig! Qua motor en rijden is het krek eender als de vorige en dat bevalt uitstekend, alhoewel het stugge onderstel niet het meest subtiel met dwarsrichels en zelfs wegmarkeringen omgaat. Hoge bochtsnelheiden zijn daarentegen geen probleem en zorgen samen met het relatief forse vermogen voor leuk autorijden. De wagen is ook lekker snel. Laatst ben ik er ook achter gekomen dat je bij acceleratie naar > 140 km/u veel beter tot de max door kunt trekken in z’n 4 en dan naar z’n 5 opschakelen. Dat is gekgenoeg zuiniger dan bij 90 overschakelen en dan in de vijfde gang en dan naar de 140. Over het algemeen ligt het verbruik zo tussen de 1:14 en 1:15, in de winter meestal wat lager.
Deze Si is veel fraaier dan de vorige in standaardtrim: spierwit en omdat ook de bumpers gekleurd ziet dat er zeer fraai uit. Het uiterlijk wordt afgemaakt door de mooie (standaard-) lichtmetalen wielen en het witte spoilertje.
De Starlet bevalt mij uitstekend, hoewel iets meer comfort op zich geen geen overbodige luxe zou zijn bij 33.500 km per jaar... Ondanks die onvolkomendheid blijft het een leuke en vooral betrouwbare auto. Ik rijd er veel langere afstanden mee in Nederland, maar hij is dit jaar ook in Italië, Oostenrijk, Duitsland en twee keer in Zwitserland geweest en dat gaat allemaal prima!
Update 6 maart 2009
Ik heb vandaag de Starlet ingeruild voor een Avensis uit 1998. De 2 ton is gepasseerd en de Starlet heeft zijn best gedaan. Afgelopen zomer heeft hij ons nog zonder problemen naar Rome gebracht! Echter de behoefte aan meer comfort, ruimte en veiligheid aan boord bracht ons tot de keuze voor een Avensis. Bij Toyota gebleven vanwege de zeer goede ervaringen met de Starlet. Naast het reguliere en onvermijdelijke onderhoud bij ca. 30.000 km per jaar heb ik nooit problemen gehad met deze auto, ondanks de relatief zware belasting.
Het was een gewoon een super autootje! Nu mag de Avensis zich waar gaan maken. Hopelijk houdt hij Toyota's reputatie hoog! Binnenkort verschijnt een Review.
PROBLEMEN
- problemen met elektrische raambediening
- problemen met veer en veerschotel linksachter
Beide problemen zijn gerepareerd onder garantie bij autobedrijf Van Berkom in Oss, waarover ik zeer te spreken ben.
- defect dashboardverlichting (bediening verwarming) (3-10-’05)
- gasdemper achterklep (8-8-’06)
Huidige problemen (januari 2008):
- richtingaanwijzer blijft soms hangen (het knipperlicht brandt dan continue)
- diverse dashboardlampjes defect
maart 2008:
Grote beurt en APK. Nu ook de distributieriem vervangen. Verder geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.