Toyota Starlet 1.3 GTSi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 GTSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 1994 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Allereerst gaat het hier om een GT en niet om een GTSI, maar deze stond niet in de lijst.
De auto heeft een netjes verbruik dat varieert van 1:13 (sportief rijden) tot 1:18 (zuinig rijden). Het valt vooral op dat de auto ondanks zijn 1.3i motor toch een tijd neer zet van rond de 10 seconden om naar de 100 te zoeven.
De auto maakt weinig geluid in de lagere toerenregionen en alleen bij het volle geweld vragen van de auto (lees boven de 4000 toeren) begint de motor te gillen. Dat is echter niet storend aangezien ik wel van een sportieve sound hou!
De wegligging van de standaardbandjes laat te wensen over, vandaar dat ik deze standaard 13 inch velgen met 165/70 banden gauw heb geruild voor de 15 inch velgen met 195/45 banden die er nu onder liggen. Dit is echter het enige dat de auto echt nodig heeft qua rijgedrag. De auto helt minder over en heeft minder last van wind en ligt veel vaster.
Het is mogelijk met de auto om in hoge versnelling te rijden, dat wil zeggen 50 km/h in de 5. Dat is geen enkel bezwaar, hij stottert en hapert totaal niet.
Tijdens het rijden is er niet echt storend veel rijwind of motorgeluiden. Het is wel geen Volvo maar voor een kleine auto is het geluidsniveau zeer netjes!
De auto heeft weinig poespas en is voorin toch best ruim en heeft veel opbergvakken (dashboard, middenconsole, deurbakken links en rechts, muntenbakje, zijvakken achter). De kofferbak is behoorlijk ruim, veel ruimer in tegenstelling tot de Toyota Yaris (Facelift) en met de bank neergeklapt is er zeker genoeg plaats!
De GT-versie is mooi aangekleed, heeft wat luxere bekleding, volledig beklede portieren en achterpanelen, luxere hoofdsteunen, een toerenteller, zwarte portierlijsten, bredere stootstrips, meegespoten bumpers, in beide zonnekleppen een spiegel en vast nog wel wat meer leuke dingen die de kale Friend uitvoering mist.
De auto is af te maken door er een spoiler op te zetten, die tweedehands zeker nog goed genoeg aan te komen zijn, door er een mooie set 15 inch wielen onder te leggen (tevens bijna verplicht voor een sportieve rijstijl) en verder is de auto bijna af.
De topsnelheid lag standaard bij mijn auto op de 173, maar na montage van een open luchtfilter van Green en een speciaal voor de Starlet 1.3i ontwikkelde sportuitlaat van Laser Deeptone loopt de auto nu ongeveer 195 (de teller stopt net na het laatste streepje wat 190 moet voorstellen). Deze leuke dingen heb ik in de beoordeling hierboven natuurlijk niet meegenomen, want dit zijn after market verfraaiingen die niet tot de auto behoren.
Al met al ben ik zeer tevreden over de auto in zijn originele fabrieksstaat. Op de kleine velgen met hoge banden na dan.
PROBLEMEN
De auto heeft tot nu toe geen enkel echt probleem gehad, zo is de accu pas vervangen na 8 jaar en de eerste uitlaat is 10 jaar meegegaan! Eigenlijk is alles goed op een ding na: de achtervering.
De vering achter is erg kwetsbaar en daar ligt nu in 10 jaar al de derde set schokbrekers onder. Dit is een slap punt bij dit type Starlet, zoals ik van mijn vrienden van de Starlet Club Holland hoor.
Verder heeft de auto nauwelijks zwakke punten. Motorisch is ie altijd in orde.
Er is trouwens een keer een rubbertje verweerd geraakt bij het achterlicht waardoor er wat vocht in de reservewielbak kwam te liggen. Dit probleem was makkelijk op te sporen en was verholpen door bij de dealer een nieuw rubbertje te halen voor 1,50 euro.
Klasse-auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren