Toyota Starlet 1.3 GLi (1994)

autoreview

Toyota Starlet 1.3 GLi (1994)

Signalement

UitvoeringStarlet 1.3 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst177.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 177.500 km

Dit is mijn eerste echte eigen auto. Na een hele poos in de Corolla van mijn vader te hebben gereden, wer het tijd om zelf 1 te kopen. Vanwege de goede ervaringen met toyota, moest ik ook maar een toyota hebben. Aangezien ik student ben, moet het niet een te dure wagen zijn. Zodoende kwam ik uit bij een Toyota Starlet, en ik was positief verrast! Het is een lekker sturend wagentje, met erg goede prestaties! Schakelen gaat ook soepel, en de remmen zijn goed doseerbaar. Ook viel me meteen de relatieve stilte op, vergeleken met andere kleinere auto`s. De vering is ook lekker stug, maar niet te hard. Wel helt de starlet snel over als je iets te hard een bochtje neemt. Het weggedrag is voor normaal gebruik prima, maar een racewagentje is het niet. Het motortje is met zijn 75 pk en 12 klepjes sterk genoeg om de auto vooruit te slepen, invoegen op de snelweg is erg makkelijk, op 120 zit je zo!Keerzijde is dat je soms het gaspedaal flink intrapt, en dat is natuurlijk niet goed voor het verbuik. 1:14 is bij normaal rijden goed te halen, maar als je wat pitiger rijdt (lees: heel pittig) dan word het al snel 1:11. Ook op de snelweg houd hij zich prima, ondanks zijn lage gewicht van 777kilo. Hij blijft tot op hoge snelheid goed sturen.

Zoals gezegd is het geen racewagen, maar als je eventjes goed zoekt op internet, blijkt dat je de starlet helemaal circuitwaardig kan maken. Het is gewoon een veelzijdig autootje, die een grote doelgroep heeft. Het is een prima boodschappenautootje, maar voor de coureurs onder ons, is het ook een leuk uitgangspunt voor een project.

Ik ben na 6000 kilometer nog blij met mijn auto. Het betreft een GT uitvoering, deze staat niet in de lijst van autoweek, maar is vergelijkbaar met de Gli, zij het iets minder luxe. Sportvelgjes staan in de planning, om de auto wat minder saai te maken. Want je kan er eigenlijk niet omheen, een spannend vormgegeven auto is het niet.


Update 23 september:

Nu ik voor mijn stage 100km per dag rij, zit ik veel in de starlet. Bij nader inzien is hij best wel zijwindgevoelig, maar erg veel last heb ik er niet van. Ook rijdt de auto bij 140 vrij strak, alhoewel hij dan wat begint te trillen in het stuur. Dit kan komen door wat verkeerd gebalanceerde velgen. Normaal gesporken rijd ik niet zo hard, dus ik doe er ook niks aan. En er is nog meer goed nieuws, van de 100 km per dag, rijd ik ongeveer 60km op de snelweg, 20 door de stad, en 20 over provinciale wegen, normaal woon-werk verkeer dus, en hij rijdt nu 1:17!! Als er wat minder files zijn voor groningen zelf 1:18! Dat is goed voor mijn studentenportemonniee natuurlijk. Vandaag ook geld overgemaakt voor een spoiler, zodat hij er qua uiterlijk wat beter uit ziet.

Update 18 januari:

De poiler zit er al tijden op, en ik ben er erg blij mee! Het ziet er net even wat vlotter uit! Ook heb ik er een Blitz openluchtfilter op gezet. Eigenlijk nergens voor nodig, maar als je even zin hebt om vlot door te rijden klinkt het wel erg mooi. Als je geen zin hebt in een sportieve brul, trap je het gas gewoon half in, dan kom je nog steeds snel vooruit, alleen blijft het lekker stil. De prestaties zijn er niks beter van geworden, maar daar ging het mij niet om. Voor de zomer heb ik een paar magnesium-lichtmetalen velgen, geimporteerd uit japan.

Het rijden valt me nog steeds erg mee, alhoewel het bochtenwerk niet super is. Komt misschien ook door de goedkope bandjes die er onder zitten. Het autootje is flink stug als hij over oneffenheden rijdt, maar tijdens bochten helt hij flink over. Wat ik wel ben gaan waarderen, is zijn formaat. In de stad (Groningen) parkeer je hem in de kleinste plekjes, omdat hij lekker wendbaar is. Ook op de snelweg houdt hij zich prima. Met 120km/u heb je alleen je pink nodig om hem onder controle te houden, mits je geen zijwind hebt. Eerst vond ik het wel meevallen, maarja, liefde maakt blind. Echt stil is hij bij 120 km/u ook niet. Het motortje maakt dan 3600 toeren, en dat hoor je! Ook is het windgeruis een grote boosdoener. Nou heb ik er niet zoveel problemen mee, gewoon de radio wat harder aan!

De Starlet hou ik nog wel een poosje, veel goedkoper kan je als student niet rijden, maar ik kijk stiekem wel naar een auto die een beetje groter is, zoals een Corolla, of het liefst een Celica!


Update 8 april:

Zo, het starletje rijdt nog. nu mijn stage afgelopen is, rij ik een stuk minder, en als ik rij, zijn het over het algemeen kortere stukjes, wat echt flink terug te zien is in het verbruik, en dan probeer ik echt zo rustig mogelijk te rijden. Ik ben nu wel in de markt voor een nieuwe auto... tenminste.. dat denk ik. Een auto die een maatje groter is lijkt me wel wat, en omdat ik uiteraard weer een toyota wil, ben ik op zoek naar een celica, of corolla gtsi. Alleen... als ik smorgens uit bed kom, en het starletje staat in het ochtendzonnetje, kijkt hij me zo lief aan...

Voor het rijden hoef ik hem niet weg te doen, het karretje rijdt prima! Nu ik er veel in heb gereden, voel ik de auto ook goed aan, en kan me er op een leuk slingerweggetje goed mee vermaken. Ik heb, sinds ik mijn rijbewijs heb, al in verschillende auto`s gereden, maar ik vind de lichtvoetigheid van dit wagentje altijd erg fijn. Tuurlijk, het rijdt echt niet zo strak als een nieuwe Mercedes C-klasse, maar ik vind het rijgedrag meer dan voldoende. Wel vind ik het jammer dat de stoelen weinig steun bieden. Het lijkt heel wat, mmaar echt veel stelt het niet voor. Toch zit het op lange afstanden beter dan de corolla van mijn ouders, daar kom je na een flinke rit echt gebroken uit. Ook is het motortje een stuk soepeler geworden sinds ik er in rij. Ik ben erg zuinig op mijn wagentje, maar heel af en toe trek ik hem eens lekker door. Misschien komt het ook omdat hij 100 kilometer per dag te verduren heft gehad, deels op de snelweg. Onlangs ben ik een dag aan het poetsen geweest met meguiars, hij is nu nog dieper rood dan dat hij was! Of hij op korte termijn weg gaat weet ik niet, ik wil eigenlijk mijn eerste schadevrije-jaar nog volmaken.

Update 13 augustus:

Ja hoor! Ik heb het starletje nog steeds! Het autootje staat half te koop. Ik loop het nieut van de daken te schreeuwen, maar voor een goed bod gaat hij weg. Ze voeren betaald parkeren in op school, dus verder dan 100km per maand (naar de sportschool, met de auto uiteraard) kom ik niet. Dure kilometers.... Ik kan aan de andere kan moeilijk afscheid nemen. Ik weet zeker dat, ondanks de dure kilometers, ik toch weer een auto wil hebben, en dan het liefst wat groters. Alleen.. dan raak ik de eigenschappen van dit autootje kwijt. Ik vind juist de lichtvoetigheid zo fijn, met de kleine draaicirkel. Je parkeert hem in elk vakje, en het stuurt domweg gewoon goed. Inmiddels heb ik mijn lichtmetalen velgen klaar, alleen nog niet gemonteerd, ik wacht op banden. Dit zal ook zeker ten goede komen aan de wegligging. Hetgene waar ik me nu toch echt aan ga ergeren is het overhellen, sportief een bochtje nemen zit er niet in. Een verlagingsset zou wonderen verrichten. Ik ben dus nog altijd tevreden met het autootje. Mijn gemiddelde verbruik is 1:16, op lange afstanden 1:17, en dan doe ik niet eens heel rustig aan. Ook heb ik mijn eerste schadevrije jaar binnen, wat lekker scheelt. De wegenbelasting is wel omhoog gegaan, maar met dit lichte autootje merk ik er weinig aan, ik betaal wel een hele euro meer per maand! En pa maar zeuren over de vaste lasten van z`n oude diesel! Ik tuf dus voorlopig nog lekker door met het autootje.
Ohja: Een kennis met een golf 3 gti 8v dacht mij er even uit te rijden bij het stoplicht. Prima, dat gaan we eventjes uittesten! De dikke GTI kwam er dus nooit langs, en weg waren de stoere praatjes. Het blijft leuk...


Update 12 november:

Nou, de starlet is een plakkende rakker.. ik rij er nog steeds in! Af en toe zie je wat leuks op marktplaats, maar aan de andere kant wil ik de starlet ook niet weg doen. Hij is goedkoop, zuinig, en vlot, en rijdt heel behoorlijk. Binnenkort komen de lichtmetalen velgen (à 4.9kg/stuk) er onder, hopelijk zal ik dat ook merken in het rijgedrag. Inmiddels zit er ook een sportstuur in, en dat is werkelijk 10x beter dan het originele stuur. Het sportstuur komt nu meer naarbinnen, wat de zithouding heel erg ten goede komt! Nadeel is dat je niet meer bij de richtingaanwijzer kan komen met de \"toppen\" van de vingers. De auto word dus steeds \"sportiever\", iets waar de auto zich best wel voor leent.


Update 29december:

Weinig te melden, auto is niet zo vaak meer in gebruik maar doorstaat de winter probleemloos (in tegenstelling tot pa`s corolla). Elke week even schoonspoelen om het zout eraf te krijgen, meer doe ik er niet aan. Hij rijdt nu wel beter met de lichtmetalen velgen die erg licht zijn, en een inch`je groter.

pluspunten aan de auto:
zuinig
snel
lichtvoetig
lage kosten
betrouwbaar
lekkere motor

minpunten:
- imago
- uiterlijk?
- zijwindgevoeligheid
- bij 120 kan de radio wat harder

PROBLEMEN

  • 177.500 km

Na 6000 kilometer nog geen enkel probleem. Er zaten veel nieuwe onderdelen op de auto, dus ik verwacht nog geen grote gebreken. De kleppen moeten binnenkort wel even gesteld worden, en er moeten nieuw bougies in.

Update 23 september:

Wielen blijken niet zo goed gebalanceerd te zijn, de motorkap mist een rubbertje, waardoor hij bij zijwind gaat trillen (heel irritant, dat getik), maar hij stottert nu niet meer door nieuwe bougies. Dit was gewoon nog garantiewerk, dus het heeft me geen cent gekost. Motortje start nu nog vlotter als voorheen, alleen bokt hij wat in zijn 1e versnelling. Dit doet onze corolla ook, dus ga er van uit dat het een toyotakwaaltje is. Misschien toch maar eens laten nakijken.


Update 18 Januari:

Bijna 8.000km gereden nu!
Rechtervoorband loopt langzaam leeg, volgens mij is het ventiel niet helemaal 100%. Aangezien ik toch mijn bandjes nog steeds moet balanceren, mogen ze mij er meteen een nieuw ventiel in drukken. Ook is het tijd voor verse olie. Hij verbuikt op 10.000km ongeveer 1 liter olie, vrij netjes dacht ik zo! Verder nog geen problemen met de auto gehad, op een kapot lampje na.

Update 8 april:

Ik heb er nu bijna 11.000km opzitten, heb weinig gereden de afgelopen tijd. Wel is er wat gebeurt: tijdens het rijden hoorde ik een enorme knal. Ik was bang dat ik flink gat in de voorruit had, maar het was gelukkig de rechterkoplamp, waar nu een gat in zit. Het gat is opgevuld met vloeibare pakking, voor nu even een noodoplossing. Ook heb ik mijn zonneklepje kapot gemaakt. Hij ging al moeizaam, maar wou hem iets te wild uitklappen. Het karton, of waar het ding van gemaakt is, is gescheurd/geknapt. Ook zit er een rateltje in het ventilatiesysteem, het is of een lagertje, of een blaadje dat ergens vast zit. Binnenkort moet de olie ververst worden, ik ben er een beetje laat mee, maar ach, het is een toyota-motor. Ondanks de afkomst van het motortje, zal er op korte termijn ook een nieuwe dustributieriem om moeten, maar wie weet is dit iets voor de volgende eigenaar.

Opdate 13 augustus:

16.000 kilometer gereden! Ik wil er niet bij stilstaan hoeve

- en hier is een stuk weggevallen -

update 12 november:

De auto begon steeds meer lawaai te maken, het bleek te komen door het flexibele uitlaatdeel. Dure reparatie, maar ik wist bij aankoop dat het nooit lang zou duren.
Verder weer geen omkijken naar gehad..


update 29 december:
Niks te melden, zitten nu 4 nieuwe bandjes om vanwege nieuwe velgen. Nog altijd starten en lopen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.