Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive (2019)

autoreview

Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive (2019)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinig en stil

Na jarenlang een Prius3 te hebben gereden en deze de twee ton bereikt had, was het tijd om hem in te ruilen voor een andere. Na lang wikken en wegen toch weer voor een Prius gekozen, maar dan wel eentje van de 4e generatie en van ná de facelift in 2019. Na jarenlang Prius rijden is het model een soort geuzennaam geworden; veel mensen vinden het maar niks, een ouwelullenmodel en staat de naam alleen al garant voor spot; ik ben er aan gaan hechten zoals je dat ook met een paar goed ingelopen schoenen doet.

De plug-in versies van na de facelift (dus met volledige achterbank) zijn a; nog heel zeldzaam en b; erg prijzig. Zo prijzig dat je het mogelijke voordeel er niet uit zal halen en met de huidige elektriciteitsprijzen is rijden op benzine in de Prius waarschijnlijk sowieso een betere deal.
Waarom toch weer voor een Prius gekozen: De betrouwbaarheid, ruimte van binnen voor een gezin met grote kinderen en de lage onderhoudskosten waaronder natuurlijk het verbruik. Ook heb ik een Corolla TS (stationwagen) overwogen. Van binnen een stuk moderner dan de Prius4 maar is wel bijna 20cm langer dan mijn huidige Prius3 en dat hoeft ook weer niet.

Wat mij na de eerste 150km in de Prius4 opvalt: Hij stuurt veel lichter en strakker dan de Prius3. Je merkt dan pas hoeveel je met de 3 moet corrigeren. Het dashboard is moderner uiteraard maar ook door de veel luxere materialen geen gepiep en gekraak meer en het is overall ook veel stiller van binnen.

De motor heeft nog steeds een inhoud van 1,8liter en perst daar nu 98pk uit, eentje minder dan de Prius3. Samen met de elektromotor is het vermogen nu maximaal 122pk, ipv 136pk. Nu koop je een Prius niet om agressief op het gas door het verkeer heen te jagen met snelheden boven het maximale, maar ondanks het lagere vermogen rijdt de auto veel prettiger en alerter.

Dan het verbruik na 150km met gemengde wegen maar nog wel heel voorzichtig rijden: Ik heb nog niet afgetankt maar de boordcomputer geeft bijna 1:28 aan. Ik ben benieuwd wat dat werkelijk gaat zijn. Met de Prius3 lag het wérkelijk verbruik in mijn geval gemiddeld tussen de 1:18 (winter) en 1:20 (zomer).
Met de huidige brandstofprijs aan een goedkope pomp zou dit een brandstofprijs van ruim €0,07/km beteken. Ik ga er vanuit dat dit bij wat sportiever rijgedrag en werkelijk verbruik naar de €0,10/km zal gaan.
ANWB: Een elektrische auto doet nu gemiddeld €0,13/km (tarief openbare laadpaal).

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens