Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic (2020)

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst4.650 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Showcase van Toyota hoe schoon hybride kan zijn

  • 558 km

Onze dochter had bedacht dat ze nu wel eens een auto wilde kopen, 2e hands, niet te duur, wel een automaat. Na proefritjes bij autohandelaren, leek haar een Auris het beste, hoewel ze in die van haar moeder nooit had gereden. En toen leek het ons het beste om de onze aan haar over te doen. Kopen wij iets nieuws. Maar wat?

Wel graag Toyota. De Auris opvolger Corolla is achterin kleiner dan de Auris; er moet wel een fiets mee kunnen. Dus niet. De stationwagen is wel erg groot voor een tweede auto die vooral in de stad wordt gebruikt. De uitlopende Yaris is eigenlijk prima, maar met de nieuwe in aantocht – ook achterin te klein – rijd je bij voorbaat in een oud model. Hm. De Prius dan?

Ik was verbijsterd toen ik instapte: wat een luxueus interieur heeft die gekregen. Wel wat anders dan die van tien jaar terug, waar een vriend van mij al 250.000 km storingsvrij in rijdt. Hetzelfde ruimtecapsule concept, maar chiquer uitgevoerd. Met een nieuw onderstel, super verfijnd hybride systeem, en tot in de details gereduceerde luchtweerstand is het een andere auto geworden. Een soort showcase van Toyota hoe effectief hybride kan zijn; en dus schoon en zuinig. Met een hint naar de overbodigheid van stekker hybrides? Ze hebben er zelf ook een, maar die lijkt inderdaad overbodig. De Prius komt zonder 150 kilo extra accu’s al onder de uitstootgrens. Trouwens: al die zware accu’s in stekkerhybrides, hoe milieuvriendelijk is dat??

Zo’n Prius is eigenlijk teveel van het goede voor een auto erbij, maar een fiets past er wel in. En toen ik zag wat er standaard in zit, was ik door de bocht: van head-up display en BI LED automatisch groot-/dimlicht tot elektrische lendensteun verstelling. En inclusief de meeste veiligheidssystemen die op mijn hybride Mercedes S zitten. Alleen bijbetalen voor het navigatiesysteem en dan krijg je JBL audio met tien speakers erbij. Naar alle kanten verstelbaar stuur, prima stoelen en met 1,93 kan ik uitstekend achter mij zelf zitten. Prima voor de stad, maar het is ook een comfortabele limo voor grote afstanden. Was niet nodig, maar ik kon het niet laten. Het enige wat mij tegenvalt is het bandengeruis vanaf zo’n 120 km/u.

Maar ja, wat zal ik zeuren als ik voor de opties van mijn hybride Mercedes S bijna evenveel heb betaald als voor deze complete Prius? Nu kijken of hij echt zo zuinig is in normaal gebruik. De scores in sterren betreffen de eerste indruk, wegens weinig ervaring.

P.G. Postma

Overeenkomst Prius, Tesla, Taycan

  • 4.650 km

Het blijft een heerlijke, rustige auto. Omdat hij verder zo stil is, valt het bandengeruis wel op. Kan ook aan de banden liggen, want op winterbanden is hij gek genoeg stiller. Volgende keer misschien andere zomerbanden laten monteren.

Inderdaad bizar zuinig voor zo’n auto, vooral als je net als bij EV’s, een anticiperende rijstijl ontwikkelt. Dat moet je even door hebben, en levert dan met 4 tot 4,5 liter/100 km een actieradius op van tegen de 1000 km. De bediening is wat anders dan anders, en blijft een kwestie van wennen.

Ik ben wat verrast door de opmerkingen over het uiterlijk. Het interieur vind ik overigens belangrijker dan het exterieur – dat zie ik toch niet - zolang het maar niet al te lelijk is. Voor mij geen hoog opgetrokken heupen, gênant grote wielen en een dreigende grilles. Dat verkoopt beter, maar niet aan mij.

De Prius past gewoon de standaard toe voor minimale luchtweerstand: lage, oplopende neus, vlakke voorruit en een heel vlakke achterruit met een klein wipneusje op het eind. En in de flanken profielen om de luchtstromen te sturen. Een beetje apart is het inderdaad wel, zeker naast het leger SUV’s. Tesla en Taycan passen overigens dezelfde standaard toe, en om dezelfde reden: minimale luchtweerstand. Mede daarom hebben ook zij zo’n grote actieradius. Maar dat is dan ook wel de enige overeenkomst.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens