Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2002)

autoreview

Toyota Previa
Toyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota Previa - interieurToyota Previa - interieur

Signalement

UitvoeringPrevia 2.4 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf58.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De kinderen werden groter, en onze Picnic werd dienovereenkomstig te klein. Ook liet die wat slijtageplekjes in de bekleding zien ... gauw inruilen, voordat de inruilwaarde teveel keldert! Bij de dealer stond een mooie Previa, twee jaar oud, meest luxe uitvoering (inclusief navigatiesysteem, zes captain chairs) -- en ook nog voor een acceptabele prijs. De proefrit beviel wel; geen scheurijzer en misschien wel wat érg groot, maar we wilden toch de ruimte hebben?


Nu, twee jaar en dertigduizend kilometer later, weten we wat we in de praktijk aan de Previa hebben. Goede caravantrekker die niet onder de indruk is van onze caravan (van 7,5 meter en 1400 kilo). Inderdaad erg ruim, maar die ruimte van binnen vertaalt zich uiteraard direct naar de buitenmaten. In de Previa passen héél veel boodschappen; helaas kan je, juist vanwege de maatvoering, de Previa nergens (en zeker niet in de stad) parkeren.


De Previa is gróót en comfortabel, maar niet erg praktisch. Hij komt het beste tot zijn recht op de snelweg; met een constant tempo rechtdoor rijden bevalt het beste. In de bocht wil hij rechtdoor; de grip op de weg valt nogal tegen (andere banden helpen niet); hij is zowel vóór, achter als opzij nogal onoverzichtelijk, dus die parkeersensoren heb je echt wel nodig.


De stoelen zijn niet meer dan redelijk (vrij zacht, korte zittingen, weinig zijdelingse steun) en het valt me moeilijk een goede zitpositie te vinden omdat het stuur niet en de rugleuning slechts trapsgewijze verstelbaar is. Het zicht vooruit is redelijk, afgezien van de grote dode hoek bij de A-stijlen waar een Alto zomaar in kan verdwijnen. Het zicht naar achteren is zeer beperkt, zeker als de achterste rij stoelen overeind staat. Dan staan de hoofdsteunen flink in de weg. De Previa is geen auto voor woon-werkverkeer, tenzij je een flink eind van je werk woont en de benzine van de baas krijgt. De Previa (ik heb de automaat) lust een heel flinke slok (1 op 9 is vrij normaal; met flink veel snelwegkilometers en 100 km/u is 1:11,5 haalbaar, maar beter gaat niet lukken). Vanwege zijn hoge gewicht (1575 kg) is de belastingdienst erg blij met onze Previa. En daar komt bij dat we al die ruimte (zoals we ook van tevoren wel hadden kunnen bedenken) nauwelijks gebruiken; we hebben zelden meer dan drie zitplaatsen tegelijk nodig.


Mijn advies aan geïnteresseerden is dan ook: weet je zeker dat je al die ruimte wel nodig hebt, en heb je er de relatief hoge kosten en het zeer matige rijgedrag voor over? Ikzelf denk erover een leuk klein autootje aan te schaffen voor woon-werkverkeer; dat rijdt veel prettiger, en de Previa inruilen is geen optie -- daar verlies ik nu 10.000’den euro’s op. Kortom, voor de Previa geldt: bezint eer ge begint.

PROBLEMEN

Helaas, onze Previa is qua betrouwbaarheid geen echte Toyota. Hij is de afgelopen twee jaar met enige regelmaat buiten de gewone beurten om naar de garage geweest. Denk aan vervangen van de koelwaterpomp (op 70.000 kilometer, geen garantie, toch weer 300 euro); lampjes die onvoorspelbaar begonnen te branden (nb dit is een Toyota, geen Italiaan!); excessief olieverbruik (elke 5000 km een liter -- geen lekkage, niet opgelost); de onzichtbare stroomverbruikers die ervoor zorgen dat de Previa, als hij een paar dagen stilstaat, niet meer start vanwege een lege accu; de versleten deurrubbers (??? na 65.000 km?? wat heeft de vorige eigenaar ermee gedaan dan?; de distributieriem die onlangs (85.000 km, 15000 km vóórdat zulks volgens het instructieboekje nodig zou zijn) vervangen moest worden (300 euro!); en nu brandt er alwéér een lampje dat me maant om direct naar mijn dealer te gaan! Houdt het dan nooit op? (En dan vergeet ik nog die nare parkeerschade van 2500 Euro die ik opliep omdat ik het paaltje links naast me niet kon zien -- paaltje was veel lager dan de auto. Maar dat was toch wel grotendeels eigen schuld natuurlijk).


Kortom, eigenlijk niet zo’n beste koop. Leuk voor een taxibedrijf, maar privé kan je beter voor een kleinere gaan -- een Picnic, Verso, Zafira, een Forester misschien, ga het rijtje maar af. Die zijn 95% van de tijd minstens zo praktisch, rijden beter, en zijn nog goedkoper ook. Voor de betrouwbaarheid hoef je het niet te doen, en als je voor uitstraling gaat koop je natuurlijk toch geen MPV.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.