Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Previa

Ford Ka 1.3 70pk Style (2002)

K3

Ford Ka 1.3 70pk Style (2002)
  • Autotest
11 juni 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na talloze actiemodellen van de gewone Ka, pakt Ford met de StreetKa en SportKa eindelijk goed uit met nieuws. Ook deze oer-Ka, het volumemodel, is net opgefrist. Dat maakt drie verse K's: K3!

Wij reden nog de 60 pk-versie en die auto heeft domweg niet veel over. Voor modeljaar 2003 kreeg de Ka een krachtigere 70 pk Duratec-motor. Grote kans dat die 10 pk extra de Ka goed van pas komen. Verwacht echter nog geen sprinter want met 13,7 seconden voor de sprint van 0 tot 100 is de auto nog altijd geen strepentrekker. Wel is ondanks een hoger prestatieniveau het brandstofverbruik iets afgenomen. Een modernere, efficiënte motor en dat werd natuurlijk wel een beetje tijd. Ondanks dat vele kopers puur vallen voor het stijlvolle, aparte uiterlijk van de auto.

Ja, de Ford Ka is beslist een pionier. De kleine dappere tweedeurs effende het pad voor het New Edge-design. Het liet de autowereld zeg maar wennen aan een nieuwe stijl voordat de volumemodellen ermee getooid zouden worden; een veelgebruikte tactiek. En het pakte heel goed uit. De Ka werd synoniem voor een kleine Ford, nog veel meer dan de Fiesta. De Ka verdrong de Fiesta dan ook enigszins. Nu, met de komst van de nieuwe, volwassen Fiesta, lijkt dat over. Maar met de uitbreiding van de Ka-familie, middels SportKa (een tamme Ka-GTI) en StreetKa (2-zits roadster) gaat de Ka toch weer van zich laten horen.Maar terug naar de basis, de Ka voor het gewone volk. Is die nog steeds 'niet te versmaden?'

Klein maar fijn
Je kan zeggen wat je wilt, maar moed hebben ze wel bij Ford. Want de Ford Ka was, toen hij voor het eerst het levenslicht zag, ronduit gewaagd. Vooral die grote schildbumpers baarden opzien en het hele compacte formaat. Ook de afstemming van het interieur op de buitenkant van de auto spreekt nog steeds aan. De Parijse Autosalon van 2002 is voor de Ka een mijlpaal: meer keuze in carrosserie- en interieurkleuren, en een nieuw instrumentenpaneel. Bovendien zijn parkeersensoren en een uitschakelbare rechterairbag nu als optie leverbaar. Maar een Ka is niet alleen maar 'kunst', het is een auto om mee te rijden. Dat nu doet de Ford nog altijd goed. Rijden als een kart is teveel eer en de nieuwe Fiesta rijdt echt beter, maar toch kan de Ka z'n mannetje staan in de klasse van de drieëneenhalve meter. Hij stuurt scherp, direct, de zit achter het stuur is prima, kortom, er is echt wat te beleven.
Wie sportief aan de gang gaat met de Ka, wordt niet teleurgesteld; de Ka vindt het leuk. Hij is licht onderstuurd in bochten maar het gevoel is goed. Ook de remmen van de kleine Ford zijn lekker bijterig en de vijfbak laat zich licht genoeg en makkelijk bedienen. Ook over de koppeling geen klachten en dat telt voor een 'stadsauto'. Lof ook voor de voorzetels. We gaan ze niet tot sportstoelen bombarderen, maar de steun in bochten is echt niet verkeerd. Tobben is het wel een beetje achterin de oer-Ka. Dat maakt de auto als volwaardig gezinsauto kansloos, maar ook als tweede auto voor kindervervoer houdt dat zijn beperkingen in. Er is domweg niet veel ruimte voor hoofd en onderdanen en ook met twee kinderzitjes operationeel houdt het niet over. Over het zitten voorin hebben we geen klachten. Je zit niet snel klem. De bagageruimte loopt in de pas met de afmetingen van de Duitse Spanjaard of Spaanse Duitser; de Ford Ka wordt namelijk gebouwd in het Spaanse Valencia. Oh ja, nog een indrukwekkend feitje: er zijn er inmiddels meer dan 1 miljoen van gebouwd. Wat betreft de
uitrusting kunnen we melden dat de door ons gereden Ka op veiligheidsgebied standaard ABS en airbags voor bestuurder en voorpassagier had. Zij-airbags zijn mogelijk, maar kosten zo'n € 500 extra. Wij reden met een 'actie'-Ka die niet karig in zijn toebehoren zit. Wat dacht u van airconditioning, radio-cd-speler, boordcomputer, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, elektrische ramen, buitentemperatuurmeter, centrale vergrendeling met plip, cruise control, drie hoofdsteunen en drie 3-punts gordels achterin, metallic lak en mistlampen vóór. Zaken die op de Style veelal als optie verkrijgbaar zijn.
Hoewel de buitenafmetingen erg handzaam zijn, valt het uitzicht rondom vanaf de bestuurdersplek tegen. Da's de keerzijde van het hippe ontwerp.

Signalement

Merk Toyota
Model Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.390

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.362 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 225 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.790 mm / 1.770 mm
Wielbasis 2.900 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 740 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 600 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,0 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,4 s / 18,8 s
Brandstofverbruik 9,5 l/100km
CO2-uitstoot 228 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Previa
Toyota Toyota Previa
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Previa specificaties
  • Toyota Previa occasions
  • Toyota Previa video's
Advies en informatie
  • Toyota Previa tests
  • Toyota Previa gebruikersreviews
  • Toyota Previa index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2005)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2005)

    4
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Terra (2004)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Terra...

    2
    • 24 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Executive (2005)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Executive (2005)

    4
    • 8 januari 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna (2002)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna...

    2
    • 12 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2003)

    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2003)

    6
    • 3 maart 2015
  • Gebruikersreview
    Toyota SIENNA (2007)

    Toyota SIENNA (2007)

    10
    • 10 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Terra (2001)

    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Terra (2001)

    • 24 augustus 2013
meer reviews
Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

In 2015 schafte Erik Polman een Toyota Prius aan. “Ik blijf me verbazen over hoe gemakkelijk...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Toyota Proace Verso

    Toyota Proace Verso

    • 11 september 2018
  • Nieuws
    Afgestoft: Toyota Previa

    Afgestoft: Toyota Previa

    64
    • 16 juli 2017
  • Autotest
    Toyota Previa 2.4 VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Previa 2.4 VVT-i Linea Sol (2003)

    • 9 juni 2005
  • Nieuws
    Toyota Previa vernieuwd

    Toyota Previa vernieuwd

    • 10 juli 2003
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Previa

    Facelift voor Toyota Previa

    • 19 juni 2003
  • Autotest
    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2001)

    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2001)

    • 18 maart 2003
  • Eerste rijtest
    Toyota Previa 2.0 D4-D

    Toyota Previa 2.0 D4-D

    • 9 juli 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    4
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Toyota Highlander

    Modeljaarupdate voor Toyota Highlander

    16
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban Cruiser Hyryder

    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban...

    42
    • 5 juli 2022
  • Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 4 juli 2022
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    498
    • 2 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    206
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden