Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Terra (2001)

autoreview

Toyota Previa
Toyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota PreviaToyota Previa - interieurToyota Previa - interieur

Signalement

UitvoeringPrevia 2.0 D4-D Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst238.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Is de Previa een blijvertje?

  • 238.000 km

Ruim 3 1/2 jaar geleden kocht ik mijn Toyota Previa 2.0 D4D bij een Toyotadealer in Culemborg. De auto is van 2001 en had op dat moment slechts 105.000 km gereden. Omdat ik hem bij een dealer kocht betaalde ik natuurlijk wel de "hoofdprijs" maar de inruilprijs van mijn vorige auto was goed dus al met al viel de schade mee.

Het eerste jaar heb ik echter spijt als haren op mijn hoofd gehad van de aanschaf van deze auto want wat is het een ongelofelijke "zwabberbak" ! Mijn vorige auto was een Ford Mondeo en deze had een veel betere wegligging en met name de reacties op stuurbewegingen waren stukken strakker. Echter, na montage van nieuwe voorbanden en na een periode van gewenning ben ik steeds meer waardering gaan opbrengen voor de Toyota.

Mijn Toyota is een echte gezinsauto en werkpaard. Dus kinderen erin, fietsen en bagage een ritje naar de bouwmarkt of het halve hockeyteam, het kan allemaal. De auto krijgt 1x per jaar groot onderhoud bij een officiële dealer en verder is het: "diesel erin en rijden". Inmiddels ben ik 135.000 km verder en sta ik op het punt om de Toyota te verkopen, of een tweede leven te geven.

De 2.0 D4D motor komt in reviews soms slecht uit de bus, maar mij heeft hij de afgelopen 3 1/2 jaar nog nooit in de steek gelaten. De kracht is met 115 pk natuurlijk niet om over naar huis te schrijven maar voor normaal gebruik is het voldoende. Het brandstofverbruik, gemeten aan de pomp is 13,5 km/ltr en voor een auto van bijna 1700 kg en de Cw waarde van een zeecontainer vind ik dat niet slecht. Het olieverbruik is nihil en zoals gezegd, rare kosten heb ik niet gehad. De enige echt hoge kostenpost is de wegenbelasting die me iedere maand € 140,- kost.

Er is inmiddels echter wel een probleem aan het ontstaan met de turbo die bij koude motor steeds harder begint te fluiten. Het kost ook steeds meer moeite om de opgegeven topsnelheid te halen en onder normale omstandigheden is het bij 140 km/h wel op. Als de auto een goeie dag heeft is 180 km/h echter nog steeds mogelijk maar dan wel met wind in de rug en een lange aanloop.
Zoals gezegd ben ik niet van veel onderhoud en het is al ook hoog tijd voor een nieuwe distributieriem.

Voor de afgelopen vakantie heb ik toch maar alle noodzakelijke reparaties uit laten voeren en met nieuwe remmen en banden zijn we richting zuid-Frankrijk vertrokken. Tot mijn verbazing heeft de Toyota het weer prima gedaan, 6 personen met bagage plus een aanhanger gaf een brandstofverbruik van 12,5 km/ltr, voorwaar niet slecht! De auto heeft verder geen krimp gegeven en ook bij temperaturen van 35 graden deed alles het perfect. Kortom hulde voor Toyota!

De Turbo staat echter op instorten en ook de distributieriem moet dus nog vervangen worden. De komende weken ga ik eens kijken wat ik nog terugkrijg voor mijn Japanse vriend en als dat "niks" is, geef ik hem misschien toch nog een tweede leven.

oktober 2013 update.

Helaas gaat de Previa me verlaten want ik ga hem inruilen voor een Toyota Verso 2.0 D4D uit 2004. De afgelopen weken waren er wat problemen met de brandstoftoevoer en op een gegeven moment wilde de auto zelfs niet harder rijden dan 120 km/h. Volgens de dealer waren er 2 kleppen versleten in de brandstofpomp en zou dat minimaal € 540,- gaan kosten. Waarschijnlijk kwam daar nog een bedrag van € 400,- bij en samen met de distributieriem werd me dat toch wat te gortig. Na wat zoeken op internet vond ik een artikel over brandstof additieven en gesuggereerd werd dat dit kon helpen. Met name het merk FORTE kwam als goed uit de vergelijking en voor € 29,- heb ik een flesje gekocht en in de tank gegooid. De veranderingen waren direct merkbaar en na 400 km rijden heb ik een nieuwe auto teruggekregen! Het ding gaat als de brandweer en zelfs doortrekken tot in het rood, wat al jaren niet kon, gaat nu weer. de auto is veel vlotter en rijdt echt een stuk beter. Kortom de Previa is als nieuw! Het inruilaanbod is echter zo gunstig dat ik de stap toch maar waag en met eenzelfde motor, weer 7 zitplaatsen en een lagere km prijs kan ik het aanbod niet afslaan.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens