Toyota Previa 2.0 D4-D
Toyota dieselt door
Japanners en diesels, dat gaat eigenlijk niet goed samen. In Japan zien ze zo'n dieselmotor als perfecte krachtbron voor busjes en vrachtkarren. In personenauto's hoort zo'n ding niet. Maar vooruit, omdat die gekke Europeanen het zo graag willen, bouwen we er eentje. Toyota doet dat dus zelf, maar diverse Japanse merken doen het zonder diesel of kopen er eentje bij een ander merk.
Die D4-D-motor kan zich probleemloos meten met de modernste diesels. Met common-railinspuiting en vier kleppen per cilinder tel je helemaal mee. De motor die nu leverbaar wordt in de Previa lijkt dezelfde te zijn als in de Avensis; het is hem echter niet helemaal! Toyota heeft hem aangepast aan de specifieke karaktertrekken van een ruimtewagen: behoorlijk hoog, vrij zwaar en een bijna in het interieur verstopte motor. Om de Previa eenzelfde comfortbeleving mee te geven als de Avensis, heb je meer power nodig en een betere geluidisolatie.
Voor dat eerste zorgt een turbo met variabele schoepgeometrie. Het gevolg is meer trekkracht, met name over een veel breder gebied. Het maximum koppel van 250 Nm is nu continu beschikbaar tussen 1800 en 3000 toeren, terwijl dit bij de Avensis slechts tussen 2000 en 2400 omwentelingen paraat is. Daarbij steeg het vermogen nog een klein beetje van 110 naar 116 pk. De dieselgeluiden worden extra onderdrukt door de montage van twee balansassen in het carter in combinatie met meer geluiddempend materiaal in de motorruimte. Tot slot is de emissie verlaagd door een elektronisch gestuurde recirculatie van uitlaatgas en de toepassing van twee katalysatoren.
Sterk genoeg?
Met een lengte van 4,75 meter en een gelijke breedte en hoogte van 1,79 meter is de Previa een flink uit de kluiten gewassen MPV. Tel daarbij een gewicht van zo'n 1600 kg en het moge duidelijk zijn dat die viercilinder turbodiesel het aardig voor zijn kiezen krijgt. Kan 'ie dat aan? Best wel, maar verwacht geen bijzonder dynamische kwaliteiten. Net binnen de 14 tellen zit je op de 100 km/h en de top bedraagt 175 km/h. Moet je wel behoorlijk voor trappen, maar dat merk je ook al bij normaal rijden. Om de gang er echt in te houden, verdient het aanbeveling om pas bij 3000 tpm op te schakelen. De motor beschikt over voldoende souplesse en dat past goed bij het karakter van zo'n ruimtewagen, die je niet in eerste instantie koopt voor het betere scheurwerk. De Previa is ook als diesel een prettig rijdende auto; de zelfontbrander doet op een rustgevende manier zijn werk, al is het wat ruwere verbrandingsproces wel herkenbaar als je stevig doortrapt.
Toyota rekent voor de Previa 2.0 D4-D zeven mille meer dan voor de benzinegestookte 2.4 16V VVT-i. Betekent wel dat de goedkoopste versie al 76 mille kost. Een behoorlijk bedrag, maar dat zijn we gewend in dieselland; je haalt het deels terug doordat de diesel-Previa per 100 km ruim twee liter minder brandstof verstookt.