Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Toyota Previa

Gewoon: multifunctioneel

Toyota Previa
  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
28 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 24
AutoWeek 2000 week 24

Je leest het in AutoWeek 2000 week 24

Dat Toyota flink actief is, heeft u de laatste tijd wel kunnen lezen. Aan een hele reeks nieuwe modellen wordt nu de verjongde Previa toegevoegd. Daarvan heeft u in AutoWeek nummer 6 van dit jaar (Journaal) al een voorproefje kunnen zien. Maar nu hebben we dan ook echt met de grote Toyota MPV kunnen rijden.

De nieuwe Previa is vanaf begin juni bij de Toyota-dealers in de showroom te bewonderen. Hoewel de huidige, ruim tien jaar oude versie niet meer in de prijslijst werd genoemd, was hij nog wel degelijk leverbaar. Wie Toyota's ruimtewagen per se wilde hebben, kon hem voor een dikke tachtigduizend gulden bij de dealer bestellen. De laatste jaren waren er nog slecht een handjevol mensen die voor de Previa kozen. Er waren immers genoeg goedkopere alternatieven.

Geen wonder dat we bij de lancering van de nieuwe Previa 't meest nieuwsgierig waren naar zijn prijs, want daarmee valt of staat ook van deze nieuweling de verkoopbaarheid. Op het eerste gezicht zit de Previa wat de kosten betreft op een goede uitgangspositie. Er zijn drie versies, alle voorzien van de nieuwe 2,4-liter 16-kleps VVT-i benzinemotor. De goedkoopste is de Linea Terra: f 66.400. Hij is standaard uitgerust met banken op de tweede en derde zitrij. Deze hebben geen armsteunen, zijn over een lengte van 30 cm (rij 2) en 82,5 cm (rij 3) verschuifbaar en asymmetrisch (60/40) neerklapbaar. De tweede zitrij kan compleet horizontaal worden versteld en de derde zitrij kan worden opgeklapt om de bagageruimte snel te vergroten. De lengte van de laadvloer varieert daarbij tussen 695 en 995 mm.
Toyota noemt de Previa met dit interieur een 8-persoonsuitvoering, maar daarbij moeten we toch wel een kanttekening plaatsen. De beide banken hebben inderdaad ruimte voor drie personen, maar zijn slechts voorzien van heupgordels voor de middelste zitplaatsen, terwijl ook de middelste hoofdsteun ontbreken. Wij vroegen tijdens de persconferentie aan de verantwoordelijke ontwikkelingsingenieur Okuda, waarom de driepuntsgordels voor plaats drie en zeven ontbraken, maar hij had daarop geen antwoord.
We zijn natuurlijk zelf even op deze banken gekropen, om te zien hoeveel beenruimte de achtzits Previa biedt en merkten dat dat dankzij de behoorlijke verschuifbaarheid dik voor mekaar is. Met de achterste bank in de uiterste positie, passen er altijd nog twee behoorlijke koffers en wat kleinere tassen onder het afdekzeil.

Verhuizen

De Linea Luna is de 7-persoonsversie van de Previa en kost f 68.900. Hij heeft net als de Terra twee airbags, ABS en elektronische remkrachtbegrenzing, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale vergrendeling met afstandbediening en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Belangrijkste extra in de Linea Luna is de airconditioning, terwijl het interieur is ingericht met op de tweede rij een bank die bestaat uit drie aparte stoelen, die alle uitneembaar, opklapbaar en verschuifbaar zijn. Ze zijn precies 't zelfde, zodat je je niet kunt vergissen als je ze hebt uitgenomen en weer terugzet. De derde zitrij bestaat uit twee van deze stoelen. Ze zijn alle voorzien van hoofdsteunen.
De meest luxueuze uitvoering is de Linea Sol, die voor f 74.900 de showroom verlaat. Hij heeft vóór en achter gescheiden airconditioning, cruise control, bredere banden op aluminium 16 '-velgen, dakrails en donker getint glas achter. Voor de ruimtelijke ordening zijn zes captain seats gebruikt, die ook verschuifbaar, opklapbaar en uitneembaar zijn.
U snapt al dat als je alleen de voorstoelen laat staan er een enorme vlakke vloer ontstaat waarop je een half huis kunt verschepen. De maximum inhoud van de bagageruimte meet dan niet minder dan 2927 liter.

Diesel op komst

De oude Previa was bij zijn introductie in het begin van de jaren '90 een moderne auto, die een jaar of zes mee had gemoeten. Maar de geplande aflossing in 1996 bleef uit. Toyota had intussen een kleinere MPV uitgebracht, de Picnic, die meer geschikt was voor markten als de onze, waar (parkeer)ruimte nu eenmaal zijn beperkingen heeft. En in Amerika bouwt men op de bodemplaat van de Camry een grote minivan, de Sienna. Toch hebben de Japanners ervoor gekozen om voor de eigen markt, Europa, Australië en delen van Azië een compleet nieuwe grote ruimtewagen te ontwikkelen, dus een nieuw ontwerp op een eigen bodemplaat en met een nieuwe motor.
Die zal overigens niet exclusief voor de Previa beschikbaar blijven, want hij zal binnenkort ook in 'een nieuwe sedan' worden toegepast. Welke wilde de heer Okuda nog niet prijsgeven. Wel meldde hij dat begin volgend jaar een diesel voor de Previa beschikbaar komt. Het zal een variant zijn van de 2-liter D-4D, die wat meer pk's zal moeten leveren dan de 115 pk die hij in de Avensis heeft.
De nieuwe 2,4-liter benzinemotor levert 156 pk. Dat is niet echt overbemeten voor de 1500-1575 kg zware ruimtewagen, maar tijdens onze eerste testritten door de Franse Alpen hadden we ook niet het gevoel dat we vermogen te kort kwamen. Als hij volbeladen is, zal dat misschien wel het geval zijn. Wij hebben in ieder geval op een vlotte en aangename manier onze bestemming kunnen bereiken. Sturen, schakelen, koppelen en remmen: dat gaat allemaal zoals je van zo'n grote Japanse auto mag verwachten.
De 4,75 m lange Previa gedraagt zich echt keurig, is in bochten niet overmatig eigenwijs en vertoont alleen bij hogere snelheden een licht onderstuurd karakter. Binnenin is het niet stil en niet lawaaiig, op het comfort hebben we ook al geen ander commentaar dan dat alles normaal is. Gewoon zoals het hoort en zoals mensen die een grote ruimtewagen kopen waarschijnlijk ook verwachten. Geen gekke dingen en lekker toeren met de kids of met een stel vrienden. En wie vaak veel dingen moet versjouwen kan met de Previa ook alle kanten op. De nieuwe Toyota Multi Purpose Vehicle kan dan ook aan zijn carrière beginnen met de kwalificatie 'gewoon goed en gewoon veelzijdig', verpakt in een fraai en herkenbaar jasje.

  • Houd me op de hoogte over de Toyota Previa
Toyota Toyota Previa
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Previa specificaties
  • Toyota Previa occasions
  • Toyota Previa video's
Advies en informatie
  • Toyota Previa tests
  • Toyota Previa gebruikersreviews
  • Toyota Previa index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2005)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2005)

    4
    • 31 december 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Terra (2004)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Terra...

    2
    • 24 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Executive (2005)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Executive (2005)

    4
    • 8 januari 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna (2002)

    Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna...

    2
    • 12 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2003)

    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2003)

    6
    • 3 maart 2015
  • Gebruikersreview
    Toyota SIENNA (2007)

    Toyota SIENNA (2007)

    10
    • 10 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Terra (2001)

    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Terra (2001)

    • 24 augustus 2013
meer reviews
Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

In 2015 schafte Erik Polman een Toyota Prius aan. “Ik blijf me verbazen over hoe gemakkelijk...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Toyota Proace Verso

    Toyota Proace Verso

    • 11 september 2018
  • Nieuws
    Afgestoft: Toyota Previa

    Afgestoft: Toyota Previa

    64
    • 16 juli 2017
  • Autotest
    Toyota Previa 2.4 VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Previa 2.4 VVT-i Linea Sol (2003)

    • 9 juni 2005
  • Nieuws
    Toyota Previa vernieuwd

    Toyota Previa vernieuwd

    • 10 juli 2003
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Previa

    Facelift voor Toyota Previa

    • 19 juni 2003
  • Autotest
    Ford Ka 1.3 70pk Style (2002)

    Ford Ka 1.3 70pk Style (2002)

    • 10 juni 2003
  • Autotest
    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2001)

    Toyota Previa 2.0 D4-D Linea Sol (2001)

    • 18 maart 2003
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban Cruiser Hyryder

    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban...

    12
    • 5 juli 2022
  • Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 4 juli 2022
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    494
    • 2 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    206
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden