Toyota MR2 2.0 GT-i (1992)

autoreview

Toyota MR2 2.0 GT-i (1992)

Signalement

UitvoeringMR2 2.0 GT-i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst161.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Maximale smiles per kilometer

  • 154.000 km

Na jaren meelezen nu toch maar een keer zelf in de pen gekropen voor een review van mijn MR2. Vanaf het moment dat ik het kon betalen heb ik elke paar jaar een funauto voor erbij gekocht. Het was dan de sport om voor zo min mogelijk geld een zo leuk mogelijke auto te kopen. Er zijn onder andere een Peugeot 406 coupe, een Rover 216 cabriolet, een Peugeot 205 1.9 CTI cabriolet en een BMW 325 E36 de revue gepasseerd. Tot dat ik tegen de MR2 aanliep kocht ik ieder jaar wel wat anders. De MR2 was liefde op het eerste gezicht. Ik ben van de generatie waarbij alle tot verbeelding sprekende sportauto's (lees Ferrari F40) klapkoplampen hadden en toen ik de MR2 ging bekijken was ik al gelijk verkocht. De MR2 stond te koop in een chique appartementencomplex naast het Kurhaus in Scheveningen. De eigenaresse had de MR2 aan haarzelf cadeau gedaan voor haar 60ste verjaardag (en een Mazda RX7 ingeruild. De dame had smaak).....maar was inmiddels begin 80 en kon niet meer auto rijden. De auto had de afgelopen jaren nauwelijks gereden en stond geschorst. Het was dus een beetje een gok....maar het blokje liep netjes en de auto was altijd bij de Toyota dealer onderhouden. Daarnaast was het aankoopbedrag dermate laag dat ik het wel aandurfde. De MR2 was roestvrij en motorisch netjes onderhouden. De buitenkant had echter wel geleden onder 20 jaar eigenaarschap van een oudere dame. Ze had de MR2 bij aankoop geheel over laten spuiten in Parelmoer wit en door de jaren heen wat schades gereden die slecht waren bijgespoten. De verf hing letterlijk van de achterbumper. Maar goed een bumper spuiten gaan we niet failliet aan. Dus de auto gekocht. Nu inmiddels 5 jaar verder is de auto gedeeltelijk gerestaureerd en volledig over gespoten. Wat is er allemaal gebeurd in de afgelopen 5 jaar:

- de bestuurderstoel had instapschade. Ik heb de stoelen vervangen en opnieuw laten bekleden met leer/suede
- ik heb eerst de achterbumper opnieuw laten spuiten, na een tijdje besloten om de MR2 te plasti-dippen. Dat was de fout van mijn leven....wat een troep is dat! Jaartje gereden met de dip op de auto en toen dagen bezig geweest om het er allemaal weer vanaf te krabben. Daarna de auto in de originele kleur (Toyota 040 wit) geheel over laten spuiten. Daarnaast alle plekken waar ik bij kon ingespoten met speciale holle ruimte tectyl.
- nieuwe 17 inch velgen gemonteerd. Ik heb de originele 15 inch antraciet laten poedercoaten en die heb ik ook nog. Ik twijfel elk jaar weer wat ik mooier vind ;-)
- Ik heb de remmerij voor en achter preventief vervangen en voor EBC yellow stuff remblokken geplaatst en stalen remleidingen.
- Voor en achter een veerpootbrug geplaatst
- het airbag stuur vervangen door een origineel Toyota driespaaks stuur zonder airbag
- de radio vervangen door een Sony unit met Apple carplay

Verder heb ik er door de jaren heen buiten preventief en normaal onderhoud niks aan gehad. Ik ben een keer stil gevallen omdat de koppelingscilinder niet meer goed werkte. Maar dat was vrijwel voor de deur van mijn garage. En ik heb een keer een thermostaat gehad die het niet meer goed deed. Echter beide zijn zaken die normale slijtage zijn bij een auto van 30 jaar oud.

Hij wordt verder niet gespaard. Gaat af en toe het circuit op maar wordt met name gebruikt voor fun ritjes samen met mijn zoontje.

Het blijft een feest om erin te rijden. Hoewel mijn zakelijke dagelijkse auto veel sneller is voelt de MR2 snel aan omdat je zo dicht bij de grond zit en door de open dakjes alles veel intenser mee maakt.

Ik heb inmiddels besloten dat hij nooit meer weg gaat......tenminste...zolang de Ferrari F40 onbereikbaar blijft ;-)

Onderhoudoverzicht:

- Remmen voor en achter compleet
- Wielen en banden
- Fuseekogel achter links en rechts
- olie en filter elk jaar
- K&N inlegfilter
- Accu (preventief)
- Thermostaat
- Koppelingscilinder
- Klepdekselpakking (ivm iets zweten olie)
- Bougies, verdeelkap en bougieskabels
- Stabilisatorstangetjes en een motorsteun

Update

  • 160.000 km

De MR2 is toe aan groot onderhoud. Na 10 jaar zijn de distributieriem en waterpomp aan vervanging toe. De dealer heeft dit de vorige keer gedaan door de gehele motor eruit te halen. Ik laat dit doen bij een Toyota specialist die dit kan zonder de motor te verwijderen. Helaas zit er wel van alles vast (dealer heeft helaas loctite gebruikt) en daardoor wordt het een kostbare beurt.

het volgende is vervangen:
- distributieriem
- rollen en spanner
- waterpomp
- krukaskeering

Er zit ook een nieuwe kofferklep met spoiler op. Ik ben er nog steeds niet uit wat ik mooier vind....met of zonder. ;-) Nu kan ik afwisselen.

Volgend jaar staat er een grote trip in de planning. Naar Italie of Edinburgh.....voor nu mag de MR2 eerst in winterslaap.

Update 2

  • 161.000 km

Vorig weekend een weekend in de Eiffel wezen rijden. Heerlijk! Prachtig weer dus alles open gereden en de MR2 heeft het perfect gedaan. In de buurt van de Obersee (aanrader!!!) heb je prachtige haarspeltbochten en daar heeft hij hard moeten werken. Bij aankomst was de bagage (de kofferbak zit achter de motorruimte) lekker voorverwarmd. ;-)

Aankomend weekend staat de Maas Schwalm Nette route op de agenda.

Update 3

  • 165.000 km

Met deze mooie zomer zijn er flink wat kilometers bij gekomen. De MR2 heeft het perfect gedaan. Ik zag wel dat de koppelingsvloeistof (DOT3) volgend jaar vervangen moet worden. (is een beetje verkleurd) Vanaf nu is hij 30 jaar oud en heeft hij voor de APK semi klassieker status. Dus vanaf volgend jaar nog maar 1x in de 2 jaar APK. Dit weekend zouden we naar de Eiffel gaan maar wordt het helaas slecht weer. Volgende week nog naar een event en dan mag hij bijna weer in winterslaap denk ik....Stiekem toch ook een beetje naar een 350Z aan het kijken.

Update4

  • 166.000 km

Vervangen? of toch niet? Tijdens Interclassics in een BMW Z4 E89 gezeten. Stukken comfortabeler echter ik blijf mij verbazen hoe goed ik eigenlijk in de MR2 zit met mijn 2.03 meter. Ik wil wellicht de komende jaren wat langere tochten gaan maken naar Italie en Schotland. Daar is de MR2 minder voor geschikt (comfort, airco, geluid etc.)

Daarnaast was ik in Motorworld in Keulen. Daar werd er 1 aangeboden (weliswaar met zeer weinig kilometers) voor 30.000 EUR! Ben benieuwd wat die van mij waard zou zijn....

Daarnaast moet hij ook even naar de MR2specialist. Ik zal wat koelvloeistof onder de auto liggen in de garage. Niet duidelijk waar het vandaan komt.

Verkocht!

  • 161.000 km

Na bijna 10 jaar en vele mooie kilometers heb ik afscheid genomen. Hij heeft een goed thuis gekregen bij een andere liefhebber en zal ongetwijfeld met hem nog veel mooie kilometers maken.

Een dag na de verkoop heb ik mijn nieuwe weekendauto opgehaald. Een BMW Z4 E89. Een heel verschil, 10x luxer, wat sneller, een fantastische 6 cilinder in lijn..... maar ook een heel ander soort beleving. Voor alsnog geen spijt........

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.