Toyota Corolla Wagon 1.4 D4-D Linea Terra (2005)

autoreview

Toyota Corolla Wagon 1.4 D4-D Linea Terra (2005)

Signalement

UitvoeringCorolla Wagon 1.4 D4-D Linea Terra
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf108.260 km
KM-stand laatst233.217 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3 weken onderweg

  • 110.000 km

Het is wel even wennen, deze auto heeft een automatische koppeling en geen volledig automatische bak. Gaat prima, in korte bochtjes schakelt hij wel 1 versnelling verder terug als ik zelf zou doen. Zelf schakelen kan ook maar de bak grijpt toch snel in.

Ik geniet ook van een TNS 300 Navigatiesysteem. Leuk om te hebben, maar wel achterhaalde bediening en mogelijkheden. Een update kaartDVD kost EUR 160, daarvoor heb je ook een hele nieuwe portable navigatiehulp. Een Ipod o.i.d. kan je niet aansluiten, dus alleen maar echte muziekCD's draaien.

Trouwens ook parkeersensoren in de achterbumper: da's fijn, niet meer dan redelijk zicht naar achteren.

Twee maal getankt...eerste tank 1: 17,2 en de tweede 1:19,8. Boordcomp geeft nog zuiniger aan...Whow!
Prestaties redelijk, ik rij veel in de Randstad en daar mag en kan je toch niet echt doorrijden.
Geluidniveau prima, wel veel geluid uit de wielkasten bij regen enz.

Beenruimte achterin krapjes, ik ben 1,90 meter en dat betekent dat pubers van 1,75 en meer krap zitten. Beetje wederzijds inschikken helpt. Prima zitten trouwens, stoelen goed verstelbaar.

So far so good!

7 weken onderweg

  • 112.876 km

Zo, dat schiet lekker op.
Gemiddeld verbruik 1:20. Uitschieter: 1:21,3! Wel op BP Ultimate, eens kijken wat er gebeurt met gewone diesel.

Inmiddels via Marktplaats een bagagescheidingsnet gekocht a € 20, de type aanduiding van de achterplek gepeuterd, wat steenslagplekjes bijgewerkt met originele lak ( € 7,80 bij de lokale Toyota dealer) en vandaag de airco laten controleren. Die bleek grotendeels leeg te zijn ( nog 200 gr koelmiddel waar er 650 ingaan)en is dus afgeperst en bijgevuld. Dank aan Glasgarage, € 99 kosten en binnen een uur weer op weg.

De MMT lijkt bij te leren: ook in de bochten blijft hij nu in de hogere versnelling staan. Beetje spelen met gaspedaal helpt ook.
Met koude motor werkt bovenstaande trouwens niet.

Ofwel: Prima prima!
een beetje saai, wel superbetrouwbaar en geen gedoe tot nu toe

3 maanden onderweg

  • 118.340 km

en hup: 10.000 km in precies drie maanden.
Net terug van vakantie. De auto bracht ons zonder slag of stoot naar de Vogezen en ook naar Duitsland. Daar blijkt wel dat hij een klein hartje heeft: met 4 man en flink bagage - dus ook het dak volgeladen - blijft hij lang in de E stand rijden en smoort dan bijna als de weg omhoog gaat. Gevolg is bijna stilvallen, dan teruggeschakeld worden en dan met een snok naar voren. Niet subtiel en niet fijn. Dus in de handstand naar boven: dat gaat prima. Verbruik in deze periode tussen 1:17 en 1:18,5.

Airco heeft voldoende vermogen om de auto echt koel te houden.

Er rijden inmiddels nog 3 andere personen met de auto en die geven allemaal aan dat het instappen en wegrijden is: supersimpel dus.

Beste verbruik in Nederland: 1:22,3! Das echt wel goed.
Ik merk weinig verschil tussen Ultimate en gewone diesel qua verbruik. Gemiddeld verbruik 1:20 over 10.000 km.

Lachen trouwens over de navigatie: die is niet consequent in de manier van info geven en mag ook wel meer detail geven.

Nog bijna 2000 kilometer en dan de eerste beurt: een grote, die volgens opgave 242 euro's gaat kosten.

Beurt en Service Actie

  • 121.274 km

Prima ervaring. Voor EUR 294,24 en 2,5 uur wachten de auto weer teruggekregen. Al het werk prima uitgevoerd, geen nare verrassingen, als extra het interieurluchtfilter vervangen.
Een licht zwetende schokbreker rechtsvoor - maar daar kan de auto oud mee worden. Netjes gewerkt, kreeg de auto uitgezogen mee.Vers fruit in de wachtruimte!

De dealer stuurde een week tevoren een reminder, waarop je aan kan geven of er aandachtspunten zijn. Ook kan je aangeven dat je sommige dingen niet wilt, zoals controle van verlichting of ruitensproeiervloeistof. Had paar kleine dingetjes, o.a veiligheidsgordel die niet goed oprolde - allemaal verholpen, zonder extra kosten.

Mijn auto valt in een service actie: de clutch actuator gaat vervangen worden. Kijk nou: bij Toyota dus ook!
Nu schakelt de M/MT soms ruw en onverwacht, dat moet met de nieuwe actuator verholpen zijn. Prima, laat maar komen dus.
Afspraak staat geplanned, krijg zelfs een gratis leenauto mee!

Inmiddels bijna 123k gereden, gemiddeld verbruik nog steeds beter dan 1:20, en dat is met de verlichting en de airco altijd aan.
Rij weer op gewone diesel, maakt beetje meer geluid dan met premium diesel.

Setje originele spatstukken voor en achter gemonteerd, ziet er suffig uit maar is wel praktisch.

Customer Satisfaction Campaign

  • 126.098 km

Fijn gedaan door de mensen van Toyota en de dealer.
Weekje na de beurt terugkomen voor de Service actie - voor de kenners P0810.
de M-MT versnellingsbak krijgt dan een nieuwe clutch actuator en de transmission control ECU een update.
De auto was een dag weg, kreeg andere auto mee zonder kosten.

Moet zeggen: het schakelen verloopt een heel stuk soepeler. Het vrij abrupte overschakelen is veel minder en het onlogisch terugschakelen naar een versnelling lager ( bocht, verkeersdrempel) is ook minder. Was het opschakelen eerst kort en krachting, nu veel soepeler, net alsof de koppeling vloeiender wordt bedient. Verbetering dus! In de file langzaam voortsukkelen zorgt bij rond de 20 km/u nog steeds voor terugschakelen naar de eerste versnelling...da's dus niet anders.

na een half jaar rijden in deze auto vallen de volgende dingen ook op:
- het dashboard is superstevig, geen kraakje te bekennen. Wel gebouwd uit 5 kleuren glimmend zwart plastic, de bovenkant wil wel weerschijnen in de voorruit.
- dashboardverlichting is zeer helder, op de hoogste stand. Met een lagere stand is het bijna niet zichtbaar overdag, als je met de verlichting aanrijdt. In het donker schakel ik die dash verlichting weer een standje terug - te fel en zeer afleidend.
- radio geeft prima geluid, ook met stevigere muzieksoorten.
- achterbank is krap voor 3 volwassen personen, en zeker dan is de beenruimte klein.
- airco capaciteit is goed - ook met een volle wagen is standje 2 voldoende om de zaak op temperatuur te houden.
- en wat is die Corolla stil zeg!

10 maanden zorgeloosheid

  • 139.224 km

Al bijna op 140.000 km, dat schiet goed op in 10 maanden.

Sinds oktober geen schokkende zaken met de Corolla. Er zitten inmiddels andere lampjes in de koplampen, nadat er een H7 de geest gegeven had. Bij de Toyota Testdag begin november meteen Optibright lampjes gekocht en er zelf ingezet, dat kan makkelijk.
Ze geven inderdaad beter en ander licht, dat was me die bijna EUR 35 wel waard.

Begin december is de Corolla overgezet op winterbanden. Had afgelopen zomer via Marktplaats al 4 originele stalen velgen op de kop getikt ( z.g.a.n, 43 euro voor 4 stuks). De winterbanden van m'n vorige auto hadden bijna de goede maat, maar waren 65 hoog, terwijl 60 nodig is. Die via MP verkocht, en via MP 4 Fulda Kristall Supremo's gekocht met 5000 km ervaring. Beetje bewerkelijk zo, wel goed gelukt. Op een dinsdag laten monteren, en woensdag begon het met sneeuwen :-)
Deze banden zijn ietsje rumoeriger, maar er is goed mee te leven.

Trouwens: ook via MP de originele update DVD's 2008 voor het navigatiesysteem gekocht. Is dus nu een TNS310 geworden, actueler, rijbaansignalering erbij gekregen. Prima voor af te toe gebruik.


Verbruik is gedurende de winter ietsje minder, varieert van 1:17,7 tot een uitschieter van 1:22. Op Ultimate Diesel, dat wel.

de 135k service was deze week aan de beurt, bij bijna 140k. Was een kleine servicebeurt, met meteen een APK erbij. 2 lampjes en 2 ruitenwisserrubbers (dus niet de hele wisser)vervangen, that's all. Stond na precies een uur weer buiten, zoals afgesproken. Totale kosten: EUR 245,-

Olieverbruik nul, vele liters sproeivloeistof bijgevuld en eens per maand de bandenspanning checken. Zorgeloosheid troef dus.

Snap alleen niet waarom een paar schakelaars op het dashboard onverlicht zijn, o.a. de knop voor de alarmlichten.

Groen

  • 155.627 km

Het genoegen houdt maar niet op - die Corolla blijft maar rollen, zonder enig gedoe of gezeur.

Inmiddels net voorbij de 155k. Daar hoort een grote beurt bij - en ook die ging vlekkeloos. Standaard beurtpakketje, 2 nieuwe stadslichtlampjes, nieuwe remblokken achter en een nieuw interieurluchtfilter. Inclusief een huurIQ voor een dag 480 Euro.

Er zit nu een filter met actieve koolstof in - kijken of er verschil te merken is met een normale. Deze zou nog meer tegen moeten houden - ik rij erg veel file en werk in het grootste industriegebied van Nederland. Tientje meerprijs.

Ik heb net voor de zomervakantie Climair voorportierschermen gemonteerd, nu kunnen we met de ramen een kiertje open rijden zonder dat we doof worden van de binnenklapperende wind. Lekker ventileren dus, hoeft de airco ook niet aan.

Het brandstofverbruik is de afgelopen periode zeer stabiel, slechts 1 keer onder de 1:20. Meestal 1:21, en een uitschieter naar 1:23,3. Ik wissel de reguliere diesel af met BP Ultimate.
Erg tevreden over - er zijn 4 personen die met deze auto rijden, 4 rijstijlen, Corolla blijft zuinig.
Geen Bluemotion of Hybride nodig dus, deze rode Corolla is eigelijk groen!
Tot mijn grote verrassing blijkt er ook een Diesel Partikel Filter ingebouwd te zijn!

Winterklaar

  • 163.157 km

Korte update:
Tussendoor H7 lampje vervangen a € 7,= en vorige week zelf de zomerwielen gewisseld voor het wintersetje. Daarnaast nieuwe ruitenwisserrubbers voor, een nieuwe batterij in de sleutel en de standaard mattenset vervangen (dat rubber deel bij de bestuurder werd slecht, kale achterkant van rechterschoen) door een luxe, zware velours set. Totale kosten € 104,79.

Vandaag de Wintercheck bij de dealer. Totaal gekkenhuis, enorme wachttijden etc. Dus 's middags langsgereden en vlot geholpen. Bijna saai: geen actie nodig. Winterbanden hebben nog meer dan 5 mm profiel, voor gebruik in Nederland dus meer dan goed.

Wat? Een controlelampje?

  • 168.046 km

Jazeker, een controlelampje! Een gele, motorstoring, en meldt u bij uw dealer! Lampje ging aan en niet meer uit, ook niet na herstarten. Auto hikte een beetje, startte slecht, maar deed het uiteindelijk wel - geen noodloopellende.

De dealer moest lang zoeken - wel een uur. De foutcode heet P0488 en dat houdt in dat de EGR klep gereinigd moet worden. Niet heel vreemd bij deze kilometerstand.

Dat meteen gecombineerd met een kleine beurt en een APK - dat was ook nodig.
Ofwel: kleine beurt, APK en roetmeting, Motordiagnose en EGRklep reiniging en brandstofsysteemreiniger toevoeging, een nieuwe Multiriem (om van het klagelijk gepiep af te komen) en een nieuwe wisser achter (om van die gestreepte achterruit af te komen). De rekening: net 450 Euro, inclusief dik 72 Euro voor Jan-Kees.

En voort gaat het weer. Kon het niet laten: de boordcomputer op nul gezet en kijken of Corolla nu zuiniger loopt. Nou: meteen naar de 4.8 liter/100 km op het scherm. Da's netjes en ongeveer waar. Op gewone diesel, voor de goede orde.

Zitten!

  • 181.250 km

Uiteindelijk een oplossing gevonden voor die toch wel krappe bestuurdersstoel. Ik schreef al eerder: die is, als je bijna 1,90 meter bent met lange benen, best wel klein. Ik merkte dat ik steeds meer zat te schuiven en zocht naar een andere houding.

De stoute schoenen aangedaan en me ingelezen in gespecialiseerde autostoelen. Uiteindelijk uitgekomen bij een ASS stoel, type 603 SEL. Geen nieuwe gekocht, maar een van een jaar of 4 oud.

Vandaag laten inbouwen bij een specialist, die in ruim 2 uur de oude stoel eruit haalde, het inbouwframe passend maakte, die nieuwe stoel op mijn maat zette en inbouwde. Nu dus geen stoelairbag meer ( verklaring ondertekend).

Paar kilometers gereden - het verschil valt nu al op. Een stoel die ondersteunt en heerlijk zit.

Kosten: stoel, inbouwframe, overbouwen, dummy airbagweerstand komen op net geen 600 euro.

Qua Corolla: pas laten balanceren, de banden hebben er inmiddels flink wat kilometers opzitten en hebben hun beste tijd wel gehad.
Over een dag of 10 de volgende grote beurt met APK.
En verder : helemaal geen nieuws. Rijden zonder gedoe, verbruik tussen de 1:20 en 1:22,3.

Grote beurt en verder...

  • 189.725 km

op 4 juli grote beurt met APK laten uitvoeren bij de dealer, bij km stand 182345. Standaard beurt, standaard werkzaamheden, uitgebreid met nieuwe remschijven en -blokken voor, het toevoegen van brandstofreiniger en het opnieuw afhangen van het rechter achterportier. Die wilde helemaal niet meer open, van de ene op de andere dag.
Al met al net 700 Euro, en we kunnen er weer tegenaan.

Dat was begin juli, nu eind augustus alweer bijna 7500 km verder. De Corolla bracht ons zonder slag of stoot op vakantieadressen in Noord Nederland, het uiterste puntje van Normandie en een paar dagen naar Parijs. Foutloos, meestal beter dan 1:20, maar volgeladen met 4 personen en een dakkoffer door heuvelachtig gebied rond de 1:17.

Vorige week zelf even een H7 lamp vervangen (kan je makkelijk bij) en nu een beetje gepiep uit de bijrijdersstoel. That's all.

bijna 2 ton!

  • 197.663 km

korte update: kleine beurt laten uitvoeren, alleen maar standaard werk, wel een flesje reiniger in de tank laten gooien. Een EGR reiniging kost meer...Afgerekend 188,72.
De achterbanden zijn nu bijna op, die hebben nog 2.6 mm. Voor zijn ze nog bijna 5 mm. Ik heb de auto inmiddels op z'n winterbanden gezet.
En verder: helemaal geen nieuws te melden, rijden met dat ding, op naar de 200k!

mijlpaal bereikt!

  • 200.000 km

Vanmiddag was het zover: Corolla haalt 200.000 km!
Ik rij door omstandigheden nu even veel minder, dus dit moment heeft wat langer op zich laten wachten dan normaal.

Sinds een week of twee staat de auto weer op zomerbanden - voor twee nieuwe Bridgestone's Turanza ER300 Ecopia, achter de twee beste Yokohama's.

Weinig nieuws te melden - de V snaar gilt af en toe even, en het verbruik in de vrieskou en veel korte afstanden was nog steeds 1:18,2.

Door naar de 300.000!

Helder zicht!

  • 200.177 km

Het eerste niet originele onderdeel laten plaatsen: een nieuwe voorruit.
De oude had er dik 2 ton opzitten, best wel wat steenslagputjes, en een oudere reparatie die een beetje begon door te scheuren. Precies in mijn blikveld, en zeker met de zon erop niet fijn.
De locale glasgarage heeft er een nieuwe ingezet, met een zonneband erin. Wat een luxe... Helder zicht, en laat de zon maar komen!

Verse APK

  • 202.386 km

En alweer geen nieuws...
Derde remlicht was uitgevallen, maandag ff bij de dealer langs die in no time een nieuw lampje plaatste. EUR 10,61.

Gisteren APK tijd. Nou rij ik normaalgesproken zo veel dat ik die bij iedere grote servicebeurt gratis laat doen. Maar met deze kilometerstand hoeft die beurt nog lang niet. Daarom bij het bedrijf gebracht dat mijn andere 2 auto's ook onderhoud. Het was zo simpel: echt helemaal niets aan de hand! EUR 69,01 inclusief die belachelijke viergastest.En bedankt, en rijden maar weer!

Grote Beurt - zoals je het verwacht...

  • 210.935 km

Wat is die auto onvoorstelbaar betrouwbaar zeg. We zijn een jaar na de laatste beurt, dus een uitgebreide service nodig met meteen maar een nieuwe APK. Allemaal standaard werk, met een paar aanvullingen op mijn verzoek deze keer.

Nogal weinig gereden het laatste jaar, veel kortere stukken ook, dus de airco rook naar natte hond. Daar is wat aan te doen via een airco reiniging. Er hoefde geen koelmiddel aangevuld te worden. Ook een olie flush / motor spoeling laten doen, en zat wel wat verontreiniging op de binnenkant van de oliedop. Interieurfilter vervangen, en omdat de multiriem af en toe ook begon te kermen die meteen ook maar laten vervangen.

Al met al: EUR 532,09 en tot over 15000 kms.
Zomerbanden achter nog steeds profiel genoeg!

Op aanraden van de dealer aan de slag met een spuitbus met superontvetter, kijken of we zo het dashboard minder kunnen laten glimmen. Ik word echt dol van de weerkaatsing van zon- en ander licht. Kreeg deze bus trouwens gratis mee.

Kentekenplaten zitten gepopnageld - service!

O, en er is echt iets kapot gegaan! Er brak een afstandsbedieningsknopje uit de sleutel. Niet te repareren, nieuwe sleutel kost 130 euro met, of 40 euro zonder afstandsbediening. Zegt de receptionist: heb je thuis nog sleutels? Ik bleek er nog 2 te hebben - een met afstandsbediening, en 1 zonder, een zogenaamde garagesleutel. Goed genoeg dus, kapotte sleutel wordt reservesleutel. Een 0 euro oplossing! Hartelijk fijn, vriendelijk graag, zo'n meedenkende receptionist!

MMT Storing!

  • 214.834 km

En dat is dan niet wat je verwacht! Niet meer wegkomen op de rotonde...

Eerste keer afgelopen zondag, in alle vroegte met 4 man in de auto naar een doopdienst. Bij het stoplicht naar de snelwegoprit, kilometer of 5 van huis: rode lamp op het dashboard. Alles doet het, maar het is net alsof de versnelling niet wordt ingeschakeld. Dan kom je dus niet vooruit...Verschillende versnellingen ingeschakeld, contact uit en weer aan, niets hielp. Wegduwen naar parkeerplek, paar minuten wachten, nogmaals starten en hoera: lampje uit, versnelling werd ingelegd, en rijden!

Verder geen problemen, maandag niet, dinsdag niet (er lag een beste hoop sneeuw), maar woensdag opnieuw raak. Ik was net het dorp uit: weer die rode lamp. Contact uit, lampje uit,
versnelling erin en rapido retour naar de dealer. Op het parkeerterrein wilde Corolla helemaal niets meer.

Naar binnen geduwd en diagnose gesteld. MMT aansturing in storing, die is gereset. Niet een aanwijsbare oorzaak, kan de kou zijn of grip verschillen links en rechts. Kan ook zijn dat de koppelingsplaten langzamerhand aan vervanging toe zijn. Ik heb niet de indruk dat dat zo is - schakelen gaat vlot, geen slepende versnellingswisselingen oid.
Al met al na een uurtje weer onderweg.
Bak moet weer inleren en dat merk ik wel.

Maar goed - hij rijdt(weer)prima! Ik kijk nog wel met een schuin oog naar dat waarschuwingslampje, maar dat slijt wel weer.

5 dagen later valt de rekening op de mat: Foutcode P0810, diagnose en initialiseren, totaal € 19,24. Dat valt mee.

Lente update!

  • 220.181 km

De zon schijnt zowaar vandaag, dus tijd om eindelijk wielen te wisselen. De Fulda Kristall Supremo's zijn er onderuit, en ook aan het einde van hun latijn. Jong gebruikt gekocht, en vier winterperiodes goed hun best gedaan. Nu zit er 4 mm of minder profiel op, dus ze worden bedankt. Prima band, beetje gehorig wel, maar goed slijtvast. Ik heb opnieuw jong gebruikte banden gekocht, deze keer Continental WinterContact TS 830. Nog meer dan 7 mm profiel, dus die kunnen nog wel even mee. Samen met een set ongebruikte sneeuwkettingen voor 100 euro gekocht. Dat scheelt!
Het zomerrubber zit er onder - de achterbanden zijn gewisseld voor Yokohama A-drive. Je raadt het al - jong gebruikt gekocht, 4 stuks voor 100 euro, met tussen de 5 en 6 mm profiel.

En verder - helemaal geen nieuws over Corolla. Gemiddeld gebruik in de winterperiode rond de 1:20. Zelf 1 H7 lampje vervangen, en er is een lampje stuk van de verwarming / ventilatie unit. Voor het volgende dealerbezoek...en toch niet - het lampje is het spontaan weer gaan doen.

Eerste tank op zomerbanden: 1:21,07 en de tweede 1:22,35! Wow! ( Enne: zelf uitgerekend na het tanken, dus niet wat de boardcomputer aangeeft)

update - goed en slecht nieuws

  • 225.000 km

Zo maar een echte reparatie gehad! Wordt het lekker warm, krijgt de airco het niet meer koel. Mijn eerste reactie: bijvullen van het systeem zal wel helpen, da's ook al weer 4 jaar geleden. Helaas, zo simpel was het niet. De universele garage op de hoek constateerde dat de condensator de strijd aan het opgeven was. Teveel steenslag, dus scheurtjes en minimale lekkages als gevolg. Nieuwe Nippon Denso erin, vacumeren, afpersen en opnieuw vullen. En een rekening van EUR 454,85. Een flink pak geld, maar voor deze reparatie niet te duur, denk ik.

Ondertussen ook de bestuurdersdeur opnieuw laten afhangen bij de dealer, die ging zo maar opeens slecht dicht en open. Was ook al eens eerder gebeurd. Supersnel geholpen bij Van Leeuwen Toyota, en geen rekening gezien. Wel alvast de volgende kleine servicebeurt afgesproken voor einde juli, inclusief APK.

Zelf even nieuwe ruitenwissers gemonteerd (nu flatblades, EUR 24 bij de automaterialenshop) en een nieuwe H7 in de koplamp gezet.

Via Marktplaats een setje recente originele navigatie DVD's op de kop getikt, nu met versie 2010/2011 onderweg. EUR 35, inclusief verzenden.

Nieuw sinds januari 2013: Als je je Toyota bij de dealer in aaneengesloten onderhoud laat, krijg je EuroCare mobiliteitsgarantie, ook als je auto ouder is dan 10 jaar. Eerder zou dat bij 10 jaar beperkt worden tot de BeNeLux. Goed nieuws dus, en een snelle reactie op mijn vraag van het Toyota Information Center.

En om het helemaal compleet te maken: Kleine Beurt met APK en reinigingsmiddel brandstofsysteem en MMT geïnitialiseerd: 220,69 EUR, met een grote glimlach van de dealer.

Advies voor de volgende beurt: Injectoren preventief reinigen, en komt een beetje afwijking in de werking, maar nog ruim binnen alle toleranties.

Afscheid...

  • 233.217 km

Wegens flink veranderde omstandigheden en het ontbreken van woon-werkverkeer hebben we de knoop doorgehakt en afscheid genomen van deze wereldauto. We kijken zeer tevreden terug, bijna 130.000 km gereden zonder noemenswaardig gedoe, geholpen door een geweldige dealer.
Met heel veel minder kilometers per jaar is een diesel niet meer economisch, en onze nieuwe auto is een zuinige benzinedrinker geworden. En ja - goed nagedacht, veel reviews gelezen en toch geen Toyota teruggekocht. Een Honda Jazz vinden we nog interessanter.

We hebben in de periode april 2009 - november 2013 6500 afgeschreven op de Toyota. Dat is meer dan we hoopten, de markt voor gebruikte diesels is slecht en door de automaat is dit geen exportauto. Ondanks dat is 5 cent afschrijving per kilometer prima.

De ASS stoel is uitgebouwd, de standaard stoel weer gemonteerd, de stoelairbag weer aangesloten(EUR 111,63 bij gespecialiseerd bedrijf). Afgelopen zaterdag hebben we afscheid genomen.

Samenvattend: Wat een goeie auto! Die Honda moet wel heel goed zijn om beter dan deze Corolla te zijn.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.