Toyota Avensis 1.6 Linea Sol (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis 1.6 Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 103.240 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 301.877 km
Na een paar jaar een Mitsubishi Carisma op diesel gereden te hebben, en alle ellende die hieruit voortkwamen ben ik op zoek gegaan naar iets anders. De Mitsu moest gewoon weg want veel langer had deze niet meer te leven. Vreemd dat zo’n diesel er al na 240.000 genoeg van heeft. Heb deze auto een week geleden gekocht, met het oog om te gaan treinen en zo dus geen diesel meer te hoeven rijden. Tijdens de proefrit ging een wereld voor me open, wat een souplesse en rijcomfort ten opzichte van de Mitsu. Onvoorstelbaar. Het enige wat tegenviel was het electrische raam aan de bijrijderskant. die hield er mee op na een goede 5 minuten. Maar dit werd voor aflevering nagekeken. Verder ben ik nu na een goede week dolblij met mijn nieuwe aanwinst. Een Toyota Avensis koop je om zijn degelijkheid, want het dashboard stamt naar mijn mening nog uit 1994, waar overigens wel netjes alles op en aan zit. Ondanks de 110 pk heb ik toch het gevoel dat mijn Mitsu met 90pk iets meer vermogen had maar je hebt niet het gevoel dat ie traag is. Zal wel gewoon wennen zijn als je jaren diesel gereden hebt. En het feit dat je het type motor al 10 jaar lang tegenkomt (de 4a-fe blokken lagen ook al in de Corolla GTSi van 1990) zegt ook genoeg. Al met al verwacht ik de komende 5 jaar zorgeloos te kunnen rondrijden wat mij eerlijk gezegd goed zal gaan lukken. Erger als mijn Mitsu zal het waarschijnlijk nooit gaan worden!
Update 1: Zojuist kwam ik erachter dat het knopje van de raamvergrendeling bleef steken. Eigenlijk gebruik je deze bijna nooit maar de 29e gaat de Avensis even terug voor reparatie. Ook is er een aanzienlijke trilling in het stuur merkbaar bij het afremmen. Volgens de monteur is dit snel en effectief op te lossen, dus wachten we even op de 29e.
Update 2: Problemen vakkundig binnen de garantie opgelost door de dealer!
2 februari 2015: heb de avensis nog steeds! Door de jaren heen op regulier onderhoud na nog steeds probleemloos op wat kleine slijtage dingen etc. Na (accu, distibutirriem etc.) maar geen extreem hoge uitgaven. Altijd netjes de beurtjes volgens het boekje bij de dealer in Deventer zonder gekke dingen. Maar langzaam begint het oude groene beestje toch wel zo her en der wat puntjes te vertonen van ouderdom. Contactslot dient te worden vervangen binnenkort. Starten gaat af en toe wat moeizaam hierdoor, net alsof de contactpuntjes erin zijn versleten. Verder nog steeds 1e koppelingsplaten, versnellingsbak etc. Auto heb ik ook niet meer voor de mooi maar puur voor de betrouwbaarheid. Over de nodige putjes en krasjes dien je dan ook heen te kijken, verder geen roest, en bij de zomerbanden wissel nog 1 maal de distributieriem. Ik ga er inmiddels wel vanuit dat de 400.000 te halen is met deze auto!
PROBLEMEN
Electrisch raam bijrijderskant viel uit, werd voor de aflevering netjes gemaakt (los contact)
Raamvergrendelingsknopje bleef hangen: Vervangen binnen de 1st Class garantie
Trilling in de remmen: Remschijven afgevlakt binnen de 1st Class Garantie
31-08-2007: vooralsnog geen enkele problemen, auto rijdt nog als een zonnetje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.