Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD (1998)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD (1998)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0 GL AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst305.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekkere bak!

  • 305.000 km

Omdat ik altijd erg veel heb aan de myreviews van anderen vind ik dat die van mij er ook thuishoort.

Ik zocht naar een japanse wagen met weinig problematies en mucha ruimte en natuurlijk (....) G3 lpg installaties al ingebouwd. Moest er leuk uitzien als het even kon, maar vooral ook fijn rijden. Na 3 maanden de sites in de smiezen te houden heb ik ongelofelijk snel (zeg: 1 dag) gedaan over de aankoop.

Waarom: goede prijs (6000 gulden!) en eindelijk de G3. De familie die hem verkocht hadden voor de zaak een andere auto gekocht en deden deze (ze noemden hem zelfs "bella") in de verkoop. Er zaten flinke velgen onder wat de wagen er imposant uit deed zien. ook was ie achter verhoogd leek wel: stevigere veren vanwege het trekken van aanhangwagens en caravans. De deal was snel rond en ben teruggereden met mijn broer. onderweg even hem laten rijden, maar toen ie bijna vergat voorrang te verlenen (STOOOP!!!!! boenkeboenke boenke haahaha boenkeboenke boenke: mijn hart en zenuwlach) ben ik zelf maar weer achter het stuur gekropen en ben naar huus gereden.

1e indruk

Vrouw erg tevreden. Kindje paste er prima in, en de wandelwagen achterin de laadruimte ook, en het bedje ook, en de stoel ook, en de tas met luiers en dies meer ook en schoonmoeder ook. Onee, die niet, die mocht gewoon achterin zitten. Kortom: PLENTY space, echt super. Niet dat de laadruimte heel erg hoog is, maar wel erg breed en diep. Achterin zit schoonmoeders trouwens prima, ook hier PLENTY space, zelfs als ik onderuitgezakt zit kan ik met mijn 1.84m prima mijn knieën kwijt en heb nog wat ruimte over. Voorin zit ik trouwens óók prima, al zitten de huidige stoelen (van een outback met meer verstelmogelijkheden) beter. Die zitten zelfs beter dan mijn stoelen in de huiskamer. Kan natuurlijk dat ik waardeloze stoelen heb in de huiskamer.

Rijgedrag
Met de brede banden (225/16) is ie wel wat zoekerig, en lang niet zo comfortabel als met de winterbanden (185/15), maar rijden doet ie als de beste! Ik kan er echt onbesnut hard mee door een bocht. Smullen als menig aspirant sportieve wagen zich verslikt in een bocht terwijl achter die gezinsmobiel aantuft hahahaha. Die haken dan door de bocht en weten niet hoe snel ze snelheid moeten verminderen hihi. Vooral in hogesnelheidsbochten ligt ie als een huis. Het stuur dat communiceert allemaal prima, je kan er ech mee lezen en schrijven. De banden die ik gebruik zijn Nankang NSII rubbers; voldoen zééér goed (ook lekker goedkoop via autobandenmarkt), alleen gaan niet erg lang mee (plusminus 50.000 km). Dat licht voor een deel aan de banden zelf hihi. Ook het weggedrag als het nat is is een stuk minder. Maar als het droog is......perfect! Zo gauw als het natter wordt gaan de regenbanden erop (nu Dunlops's geloof ik: bevallen zeer goed, met name in de regen. Als er sneeuw is: ook weer veel plezier. En dat terwijl bij onze soeb er geen AWD is.....Dat had de eerste eigenaar er specifiek af laten halen om zuiniger te rijden (was toen een optie: AWD omzetten naar FWD.....) Ik mis het niet erg, maar heb ook nog nooit in een AWD gereden, dus kan er niet zo heel veel van zeggen.

Gekkigheden:
- Wat zijn nou gekke zaken aan de soeb: je ziet hem nauwelijks rijden; leuk.
- Hij is niet van de smalste; binnenin is er veel ruimte, genoeg voor 3 kinderen waarvan er 2 in een dikke moderne autostoel zitten. De middenste vermaakt zich prima; leuk
- Met gas (verbruik 1;8 tot 1;10 afhankelijk van de zomer/winterbanden)) lach je je altijd een breuk aan de pomp; leuk.
- Wel moet ik om de 300 Km weer LPG pompen: niet leuk.......
- Oja, en als je tankt niet aanrijden met de lpg slang in je nippel: niet leuk (shame)
- Hij heeft een lekker geluidje, maar niet de mooie roffels van de impreza's wrx-en enzo; kan leuker.
- Trekt als een lier aan allerlei aanhangwagen enzo; leuk. Vooral als je dan merkt dat je ongewild nog steeds een van de snelste weg bent hahaha.
ik kan zo nog wel even doorgaan. Maar wil vooral nu nog zaken bespreken waar anderen wat aan hebben. Zoals:

G3 ervaringen: Erg goed.
Dit blok heeft hydraulische kleppen, wat betekent dat ze zichzelf ahw stellen. Dat is héél erg fijn bij een Gasinstallatie, omdat het van belang is dit goed bij te houden om de kleppen te beschermen. Het blok kan zeer goed tegen de enorme temperaturen van het gas. Toen we hem kochten was ie wat tam aan het gas, maar nadat Vullings in Eindhoven hem had afgesteld (aanzuigkracht perfect gesteld, iets warmere bougies erin (6 ipv 5), juiste afstand van de bougiepunt (7 mm ipv 10-12)en schoongemaakt reed ie als geen ander. Het is wel te merken hoor, dat ie op gas rijdt. Op benzine sleurt het blok er echt aan. Op gas moet ie net wat beter zijn best doen. Voor mij meer dan goed genoeg, zeker gezien de fors lagere kosten voor brandstof.
Verder: nooit geen problemen meer gehad, al moet ik zeggen dat ik de verdeelkop voor de gas om de 50.000 km schoonmaak zoals vullings mij dat heeft voorgedaan. Leuk karweitje, doe je samen met nieuwe bougies (is erg gevoelig voor nieuwe bougies!!). Daarna rijdt ie weer heerlijk. Nooit iets kapot gegaan aan het systeem: ik kan het iedereen aanraden!!! Voor de azijnzeikers: zie je nou wel: gas is niet alleen maar om op te koken hahahaha.

Onderhoud.
Doe ik grotendeels zelf (is erg leuk, met het haynes workshop manual erbij een fluitje van een cent), maar bij de belangrijke delen (remmen enzo) laat ik het over aan de dealer. Die zijn erg dun gezaaid kan ik wel zeggen. Tegenwoordig heeft subaru het hoog in de bol: allemaal superdeluxe en weet ik niet wat: het eenvoudige garagegebeuren is er niet meer bij. Slooponderdelen meneer: hij verslikte zich bijna! Gelukkig hebben we nog Hans van Nunen in Eersel. Man met de ellebogen nog in het vet, die niet bang is voor een karweitje met slooponderdelen en goede prijzen hanteert. Reuze kerel ook trouwens. Dus Subaru nederland: doe ff normaal en ga niet op die Premium-toer (he, zelfs het intypen van het woord PPPPPreeemiium wordt ik onpasselijk). Subaru maakt no-nonsense wagen die niet kapot te krijgen zijn (jawel hoor, lees hieronder) en echt als heavy-usercars kunnen worden gebruikt. Zijn in GB niet voor niets zo populair op het platteland!! Nederland wil gewoon wagens die niet kapot gaan en toch zéér bruikbaar zijn! Niet iedereen gaat in pak van klant naar klant in een leasewagen. Oja, nog zo'n gekkigheid van Subaru heden ten dage: er MOEST een diesel komen; anders tel je niet mee hoor......(autoweek voorop; wat kunnen ze soms de plank misslaan). Helemaal niet nodig; de benzineblokken zijn net zo duurzaam en krachtig als de dieselblokken van de meeste europese fabrikanten. Hoogstens het verbruik is hoog, dat moet wel gezegd worden.
Oja onderhoud, ik laat me afleiden: stelt verder weinig voor dus. Soms wat olie erbij, dit wordt de laatste tijd wel wat evidenter (1 l per 5000 km)

Problemen: in die 200.000 km gereden (woonwerkverkeer en familie aan de andere zijde van het land) zijn de volgende zaken me toch echt bijgebleven)
- Kapotte radiator: met name de kunstof delen zijn gevoelig voor schade. Een nieuwe is niet goedkoop! Sta je dan met je betrouwbaarheidsmonster langs de freeway te wachten op een geel busje...... (shame)
- Kapotte waterpomp; (180.000) waarschjijnlijk niet vervangen bij het wisselen van de distributieriem van 100.000. Dit wordt vaak samen gedaan omdat de distributieriem vervangen bij een soeb (boxermotor) wat meer inhoud dan bij de gemiddelde lijn-motor. gebeurd natuurlijk net als je in DE op vakantie bent....
- Airco bijvullen (210.000)
- Kapotte verwarmingsradiator: radiator is niet zo duur, maar de plaats waar die zit wel: helemaal onderin achterin in het kleinste gaatje bij het schutbord: je gehele dash kan er dan dus af! Dure grap bij de garage, leuk om zelf te doen met het boek erbij. Kostte me 2 dagen en een boel voldoening.
- Afstellen LPG in het begin (zie boven)
- door eigen schuld plaatwerkschade bij de LPG-nippel (zie boven : shame)
- Matige (rode)lak; snel putjes.
- De lage motorkap smult van opspattend gesteente: 3 x een neue vooruit dus....
- Centrale vergrendeling was niet goed afgesteld, heb dat zelf uiteindelijk maar gedaan. vervelend eraan was dat ie soms spontaan in het slot schoot. Niet leuk als je de sleutels in de auto hebt. Deze wagen heeft me dan ook geleerd altijd je sleutels eruit te nemen hahaha.
- dat was het wel geloof ik. Helemaal onschendbaar zijn ze dus niet. Echter....vergeleken met de andere panne's die ik om me heen zie bij familie en vrienden ben reken ik mezelf schatrijk!!!

Verantwoording sterren
Comfort: 4. Waarom geen 5: teveel lawaai eigenlijk, maar wat wil je met een wagen die is ontworpen voor 1995... verder zeer comfortabel
Prestaties: hiermee bedoelen ze waarschijnlijk sportief gedrag enzo, maar ik bedoel hiermee of hij heeft geleverd wat ie belooft: daarop zeg ik : 100% 5 sterren!
Betrouwbaarheid: vergeleken met anderen: 6 sterren, maar omdat we niet vergelijken met anderen 4,5, omdat ie niet 100% betrouwbaar was. Ik kan geen 4,5 invullen dus maak ik als kritische reviewer er maar een 4 van.
Gebruikskosten: tsja: bijna geen onderhoud, LPG G3: ik ben spekkoper 1e klas: five star please.

Andere auto van hetzelfde merk kopen. dat zou ik zomaar kunnen doen, maar....... mijn volgende zal toch echt wat ruimer moeten zijn met drie grote knullen en de bijbehorende sportklups enzo (rij jij zaterdag???). Daarbij staat de subaru-organisatie echt een verkeerde toon bij mij, lees boven. SVP: niet zo elitair en ppremmimimium; onverwoestbare werkpaarden en raceknollen (WRX-en enzo weet u wel), die hebben we nodig! Voor anderen: Koop subaru, heerlijke wagens. Subaru-dealers bellen met regelmaat of ze aub mijn wagen mogen inruilen zodat ik een nieuwe kan kopen natuurlijk ook bij hen (ook weer zoiets van die subaru NL: doe niet alsof we achterlijk zijn! Nog even en ik ga Japan bellen of ze aub de boel in NL willen komen opschonen)

Owww, nog een "nadeel" van de soeb: ik kan geen andere wagen gaan proberen, want deze blijft en blijft en blijft en blijft maar gaan........

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze review. Ik weet niet of ik automatisch bericht krijg als ik reacties zou krijgen (wat natuurlijk erg leuk is), maar zo ja: ik zal proberen vragen enzo te beantwoorden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.