Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 157.000 km |
Dikke allerskunner
- 157.000 km
Nooit zou ik een Japanse auto rijden, Italiaanse techniek en design dat was mijn passie. De laatste Alfa"s die ik reed hadden de befaamde V6 Busso motor. Motorisch betrouwbare-, geweldige wagens maar er was altijd wel wat. Centrale vergrendeling, een lekkende verwarmingsradiator met als gevolg verzopen elektronica van de automaat en meer van dat geneuzel.
Toen las ik een positief review van de Subaru Outback en heb mij vervolgens verdiept in het merk Subaru en het type Outback. Wat mij vooral aansprak was de bijzondere techniek. Standaard vierwielaandrijving en de laag liggende boxermotor. Ook las ik voornamelijk positieve ervaringen m.b.t. betrouwbaarheid.
Kort daarop mijn huidige Soebie op Marktplaats gevonden. 90K op de teller, een heerlijke 3 liter, 6 cilinder boxer met 5 traps automaat. Het interieur netjes, beige leder en elektrisch verstelbare-, in 3 standen te verwarmen voorstoelen.
De onderhoudshistorie van de laatste paar jaar was niet echt overtuigend dus uit voorzorg de bougies, alle filters en alle vloeistoffen laten vervangen. Over de kleppen en de aansturing hoef je geen zorgen te maken. De nokkenassen worden met een ketting aangedreven en dat mechaniek vergt geen onderhoud.
Ook de banden vroegen aandacht. Voor- en achterbanden waren van een verschillend merk. De maat van alle banden was dezelfde maar achter was minder profiel dan voor. Dat kan schade veroorzaken aan het midden-differentieel in de aandrijflijn. Op de tweedehandsmarkt twee banden gevonden van hetzelfde- merk en profiel als de voorbanden.
Ik heb nu bijna 60K met de wagen gereden en ben uiterst tevreden. Behoudens normaal onderhoud heb ik alleen remblokken, een accu en de uitlaat vervangen. Minpuntje is het verbruik. Op korte afstanden, die ik normaal rijd, lust Soebie 11,2 liter / 100 km. Op lange afstanden op de snelweg, en dan kun je gerust hard rijden, is het verbruik 9,8 liter / 100 km. Het olieverbruik is 0,5- tot 1 liter per 15K km's.
In het dagelijks gebruik ervaar ik deze auto als zeer betrouwbaar, veilig en functioneel. Hij is stil en snel en daarom moet je oppassen niet te hard te rijden. De laadruimte is geweldig. Alle snoeihout uit de tuin gaat er gemakkelijk in en ook op korte vakanties kunnen twee e-bikes achterop en de bagage vind je haast niet terug. De afgelopen winter was de eerste met serieus sneeuw. Met winterbanden rijd je zo een sneeuwhoop uit waar anderen de boel eerst moesten uitgraven. Ook komen de 245 paarden in het vooronder door de vierwiel aandrijving zonder drama op het asfalt.
Een aantal zaken heb ik nog wat beter gemaakt. Philips dagrijverlichting, halogeen dimlicht vervangen door Xenon en alle gloeilampen, ook binnen, vervangen door LED. Ook de niet zo geweldige standaard radio heb ik vervangen door een 2 DIN Kenwood headunit. Nu heb ik dan ook Android Auto, kan USB sticks afspelen, heb DAB+ en een achteruitrijcamera.
Ik heb overwogen een recentere Outback met 3,6 liter motor te kopen. Tijdens de proefrit kwam ik tot de conclusie dat die uitvoering mij niets extra's bracht behalve misschien een iets lager verbruik. Ik blijf mijn dikke alleskunner rijden tot het niet meer kan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.