Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2005) #2

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2005)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst157.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dikke allerskunner

  • 157.000 km

Nooit zou ik een Japanse auto rijden, Italiaanse techniek en design dat was mijn passie. De laatste Alfa"s die ik reed hadden de befaamde V6 Busso motor. Motorisch betrouwbare-, geweldige wagens maar er was altijd wel wat. Centrale vergrendeling, een lekkende verwarmingsradiator met als gevolg verzopen elektronica van de automaat en meer van dat geneuzel.

Toen las ik een positief review van de Subaru Outback en heb mij vervolgens verdiept in het merk Subaru en het type Outback. Wat mij vooral aansprak was de bijzondere techniek. Standaard vierwielaandrijving en de laag liggende boxermotor. Ook las ik voornamelijk positieve ervaringen m.b.t. betrouwbaarheid.

Kort daarop mijn huidige Soebie op Marktplaats gevonden. 90K op de teller, een heerlijke 3 liter, 6 cilinder boxer met 5 traps automaat. Het interieur netjes, beige leder en elektrisch verstelbare-, in 3 standen te verwarmen voorstoelen.

De onderhoudshistorie van de laatste paar jaar was niet echt overtuigend dus uit voorzorg de bougies, alle filters en alle vloeistoffen laten vervangen. Over de kleppen en de aansturing hoef je geen zorgen te maken. De nokkenassen worden met een ketting aangedreven en dat mechaniek vergt geen onderhoud.

Ook de banden vroegen aandacht. Voor- en achterbanden waren van een verschillend merk. De maat van alle banden was dezelfde maar achter was minder profiel dan voor. Dat kan schade veroorzaken aan het midden-differentieel in de aandrijflijn. Op de tweedehandsmarkt twee banden gevonden van hetzelfde- merk en profiel als de voorbanden.

Ik heb nu bijna 60K met de wagen gereden en ben uiterst tevreden. Behoudens normaal onderhoud heb ik alleen remblokken, een accu en de uitlaat vervangen. Minpuntje is het verbruik. Op korte afstanden, die ik normaal rijd, lust Soebie 11,2 liter / 100 km. Op lange afstanden op de snelweg, en dan kun je gerust hard rijden, is het verbruik 9,8 liter / 100 km. Het olieverbruik is 0,5- tot 1 liter per 15K km's.

In het dagelijks gebruik ervaar ik deze auto als zeer betrouwbaar, veilig en functioneel. Hij is stil en snel en daarom moet je oppassen niet te hard te rijden. De laadruimte is geweldig. Alle snoeihout uit de tuin gaat er gemakkelijk in en ook op korte vakanties kunnen twee e-bikes achterop en de bagage vind je haast niet terug. De afgelopen winter was de eerste met serieus sneeuw. Met winterbanden rijd je zo een sneeuwhoop uit waar anderen de boel eerst moesten uitgraven. Ook komen de 245 paarden in het vooronder door de vierwiel aandrijving zonder drama op het asfalt.

Een aantal zaken heb ik nog wat beter gemaakt. Philips dagrijverlichting, halogeen dimlicht vervangen door Xenon en alle gloeilampen, ook binnen, vervangen door LED. Ook de niet zo geweldige standaard radio heb ik vervangen door een 2 DIN Kenwood headunit. Nu heb ik dan ook Android Auto, kan USB sticks afspelen, heb DAB+ en een achteruitrijcamera.

Ik heb overwogen een recentere Outback met 3,6 liter motor te kopen. Tijdens de proefrit kwam ik tot de conclusie dat die uitvoering mij niets extra's bracht behalve misschien een iets lager verbruik. Ik blijf mijn dikke alleskunner rijden tot het niet meer kan.






8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.