Subaru Impreza 2.0 GL AWD (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0 GL AWD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 38.800 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
ERVARINGEN
Zowaar de eerste review van een Impreza automaat! En dat begrijp ik dus meteen al niet, want wat rijd deze automaat heerlijk! Het schakelen merk je bijna niet en daarbij lijkt het bijna alsof hij in een streep naar de honderd schiet zonder te schakelen. Ook het comfort, de wegligging en de pittigheid is geweldig!
Bij aanschaf leek de kilometerstand wel om te dromen, maar onderhoudsboekjes en APK keuring gaven prima de juistheid van deze stand weer. Het enige waar ik even mee zat was dat deze auto 2 jaar lang bijna stil had gestaan bij de verkoper(garage). Tuurlijk, er was wel af en toe in gereden, maar 2 jaar lang (bijna) stil staan is natuurlijk niet goed voor een object dat gemaakt is voor beweging. Gelukkig (na een paar lange afstandsritten) is mij nog niets negatiefs opgevallen.
Ik moest er hoe dan ook toch even aan wennen dat dit werkelijk mijn auto was. Geweldig hoor. Zeker als je zon Japanner verruilt voor een 9 jaar oudere Golf. Ik zag zowaar alleen maar goede punten in deze auto, todat ik zag hoe snel de benzinestand naar beneden schoot. Dit beestje lust wel wat zeg! Anderszijds is dat ook wel logisch als je van een 1300 naar een 2 liter auto stapt. Ook de benzinetank is niet heel erg groot, waardoor natuurlijk ook de meter ietsjes sneller naar beneden gaat. En daarbij moet ik natuurlijk ook op het gaspedaaltje letten! (Dat scheelt ook een boel boetes!)
Nogmaals: Ik begrijp niet waarom er zo weinig 2 liter automaten van de Impreza door ons Nederlandje rijden!
Een update op 14-05-2008
Nog steeds ben ik vol lof over deze auto! Hij schakelt nog steeds helemaal geweldig, en rijd super! Ik sta er versteld van hoe soepel deze auto op de weg ligt. Het bochtenwerk is altijd strak en pas heel laat is de auto geneigd uit te gaan breken.
Het probleem waar ik tegenaan liep waren de brandstof kosten, maar die vallen mij nog enigszinds mee... Ik had verwacht dat deze auto 1 op 9 liep, maar na een paar keer testen heb ik een gecombineerd verbruik van 1 op 11 gemeten, wat voor een 2 liter motor echt niet gek is. En daarbij wordt door mijn werk een groot deel van de benzine kosten vergoed, waardoor de rest van de benzine kosten geen probleem zijn! Ook de lange afstandsritten (die ik inmiddels genoeg heb gehad) waren geen probleem. De stoel bied genoeg comfort, en de bekerhouder die net onder de roosters in de midden console zit, is echt ideaal!
Kortom, ik ben nog steeds erg trots dat ik in een Subaru Impreza automaat rijd!
Way to go Subaru!
Update 19-01-2009
Ik heb inmiddels al weer een jaar gereden in een auto die nog steeds alle lof verdient! De kilometers zijn inmiddels verdubbeld, en er is nog geen spoor van onbetrouwbaarheid te vinden. Het comfort en het interieur is in vergelijking met andere merken misschien wat minder, maar dat wordt meer dan ruimschoots vergoed door de souplesse van de wegligging en de betrouwbaarheid van de motor. Je hoort en voelt dat deze auto nog heel wat kilometers gaat maken.
Update 25-11-2013 (170.000 km)
Ja, ja! Inmiddels al weer 132.000 km met deze auto gereden! Zover, nog steeds, zonder problemen. De trouwe vier-wieler is inmiddels al in Zwitserland, Oostenrijk en Groot-Brittanie (Wales) geweest, en dat zonder slag of stoot. Hij rijd nu ongeveer 100.000 km op LPG, en ook dat zonder problemen! Helaas was wel bij de afgelopen APK de katalysator kapot. Gelukkig heb ik een 2e-handsje kunnen vinden wat mij een boel kosten heeft gescheeld. Behalve verder wat oliekeerringen en de standaard onderhoudskosten heb ik verder geen gekke dingen hoeven te vervangen. Wel is de auto een ware metamorfose ondergaan, naar een GTT look-a-like. Dus al-met-al nog steeds een zeer betrouwbare auto!
PROBLEMEN
Het enige probleempje wat ik had was dat ik de avond dat ik hem gekocht had meteen met een lege accu stond. Het probleem was (zoals hier boven omschreven) dat de auto 2 jaar lang zo’n beetje stil had gestaan. Dat put de accu flink uit. Nadat de accu vervangen was, reed de auto weer net zo goed als normaal is. Prima dus.
Update 25-11-2013:
Na 130.000 km te hebben gereden, heeft dus de katalysator het begeven (zie hierboven). Dat zijn altijd dure gevallen, dus doe ik geen aanpassing aan de kosten-beoordeling.
De distributie-riem is inmiddels ook al weer 5x vervangen, maar dat is het normale onderhoud. Daarbij zijn er wat kleine pakkingen en dergelijke vervangen, maar niks schokkends of wat niet bij het doorgaande onderhoud hoort.
Ingeruild
- 207.000 km
Na zeg maar 170.000 km heb ik mijn schaap in wolfskleren eindelijk ingeruild voor iets meer ruimte. Na een korte zoektocht kwamen we een Impreza Plus tegen uit 2003, en die hebben we ingeruild tegen mijn oude Impreza Sedan.
Over mijn '99 sedan heb ik zeker geen klagen gehad. Altijd heeft hij goed gereden, en in combinatie met de LPG kun je weinig goedkoper rijden.
Los van het normale onderhoud heb ik eigenlijk nooit wat met de auto gehad. Ik ben altijd gekomen waar ik wilde komen, en ook de LPG heeft geen problemen gegeven. Het enige nadeel aan LPG is dat de kleppen wat sneller gesteld moeten worden, maar die kosten wegen niet op tegen het voordeel wat LPG met zich meeneemt. Na 7 jaar met deze auto op LPG kan ik dat gemakkelijk zeggen.
We gaan er maar even vanuit dat de Plus zijn werk op dezelfde manier zal uitvoeren.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.