Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Subaru
  • Impreza

Subaru Impreza 1.6 GL AWD (1999)

Eigenzinnig talent

Subaru Impreza 1.6 GL AWD (1999)
  • Autotest
7 november 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
'Dat was u toch die we laatst spraken over een nieuwe auto kopen? U twijfelde. Of u met een Subaru Impreza wel 'n goede keus deed. Nog niet gekocht? Nou, dan zullen we de auto even doornemen. Dan komt u er vast wel uit.'

Tsja, die Impreza. Het is natuurlijk een vreemde eend in de bijt. De fabrikant is zonder twijfel de meest onbekende Japanse autobouwer, de Impreza is vast de minst verkochte Japanse sedan, maar dat maakt dat die auto nu juist zo leuk is. Want als u dacht dat Japanse en Koreaanse sedans van dit formaat een pot nat en dus eenheidsworst zijn, dan moet u echt eens langs de Subaru-dealer. De Impreza is leuk omdat 'ie zo eigenzinnig is. Niet zozeer qua uiterlijk, maar puur omdat de fabrikant zijn eigen koers vaart. En vertelt u nu eens: waar kom je dat tegenwoordig nog tegen? De Subaru Impreza laat nog altijd die boxer voorin roffelen en elk exemplaar zeult dag in-dag uit die omslachtige vierwielaandrijving met zich mee. Je kunt domweg geen Impreza kopen zonder All Wheel Drive!
Een multiklepper van 1,6 liter inhoud en multipoint-injectie. Klinkt bekend, toch? Maar Subaru gebruikt geen lijnmotoren maar houdt in de Impreza vast aan een boxermotor. Subaru verkeert in het gezelschap van beroemde merken als Citro'n, Porsche en Ferrari, die ook voor deze motoren kozen.
Voordelen? De motor kan lekker plat en laag in het motorcompartiment geplaatst worden. Dat kan goed uitpakken voor stroomlijn en zwaartepunt (ligt dicht bij de grond). Nadelen? Ze zijn niet altijd lekker om aan te werken en scoren wat hogere brandstof- en olieverbruikcijfers. Maar de Subaru boxermotor-roffel klinkt karakteristiek, de motor is beschaafd - ook op snelheid en hij trekt ook lekker in z'n versnellingen. Overigens is Subaru geen kei in het maken van handbakken.
Dit is een compacte sedan: te groot voor het servet, te klein voor het tafellaken. Je mag er dus wel wat van verwachten als reisauto, maar je moet de lat ook weer niet te hoog leggen. Dan is er maar een conclusie mogelijk: hij doet het goed. Op de snelweg is het prima uit te houden. Je hoort wat windgeruis en aandrijflijn-geluid. De voorstoelen zitten lekker. En de zitpositie is goed. Je zit echt in de auto, maakt er onderdeel van uit. Bovendien is de Subaru ook nog eens lekker geveerd. Hij is soepel en verwerkt oneffenheden goed.
Over wegligging hebben we het nog niet gehad. Maar, niks aan de hand. Ook hier weet die gekke Impreza te overtuigen. Of u nu wilt of niet, uw Impreza heeft permanente vierwielaandrijving. In theorie levert dat een stabieler voertuig op onder praktisch alle omstandigheden. Klopt wel. De Impreza kan hard (neutraal) door een bocht en breekt dan in het grensgebied heel gecontroleerd uit over vier wielen.
Bij Subaru pakten ze de vormgeving van het interieur zakelijk aan. 'Een dashboard moet vooral functioneel zijn. Je kunt beter op de weg en het verkeer letten dan rondkijken naar vloeiende lijnen', zeiden ze daar vast tegen elkaar. Het - vernieuwde - dashboard is nuchter, kaal en hoekig. Storend is de verlichting van de klokken, die kun je 's nachts niet dimmen. Ook de gebruikte stoffen voor de stoel- en deurbekleding zijn recht toe recht aan. Geen franje, niks bijzonders.
De beenruimte achterin is niet overbemeten en de middentunnel is storend. Wel is er voldoende hoofdruimte. De kofferbak is groot genoeg.
We voelden ons geen moment onveilig in de net geen 32 mille kostende Impreza 1.6 GL, maar feit is dat geen enkele airbag voorin niet meer van deze tijd is. Ze zijn ook niet te bestellen! Gaat u voor de 2-liter Impreza sedan in dezelfde GL-uitvoering (kost zo'n f 38.000) dan heeft u 30 pk meer en ook opeens airbags voor bestuurder en passagier. Eigenzinnig, h?? Nog iets: op de tweeliter Impreza is ABS wel als optie te bestellen. Kan ook niet op de 1.6. Die 2.0 Impreza is dus een interessante auto.
De Subaru Impreza bewijst dat karakter in deze klasse en met een ori'ntaalse afkomst toch zeer wel mogelijk is. Dat sympathieke, onschuldige uiterlijk, die eigenwijze motorkeuze en die eigenzinnige, maar technisch hoogstaande aandrijftechniek pleiten voor de Japanner. Verder zijn het rij- en zitcomfort goed voor elkaar. En over 'waar voor je geld' gesproken: op dat punt doet Subaru niet onder voor andere Japanse of Koreaanse concurrenten. Dus u daar, u hoeft niet meer te twijfelen. Doe net als wij en beloon die durf en eigenzinnigheid!

Signalement

Merk Subaru
Model Impreza 1.6 GL AWD
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 15.653

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 143 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.300 mm / 1.690 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.520 mm
Massa leeg 1.100 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 18,6 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 201 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Impreza
Subaru Subaru Impreza

Uitgelicht aanbod

    Subaru Impreza 2.0 GT AWD Turbo

    Subaru Impreza 2.0 GT AWD Turbo

    • 1999
    • 275.340 km

    € 14.950

    Subaru Impreza 2.0 GL AWD PLUS

    Subaru Impreza 2.0 GL AWD PLUS

    • 1999
    • 300.335 km

    € 2.750

    Subaru Impreza 2.0 GT AWD Turbo 555

    Subaru Impreza 2.0 GT AWD Turbo 555

    • 1998
    • 72.549 km

    € 33.950

Meer Subaru Impreza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Impreza/XV | 2022 XV v.a. € 40.500

    49
    • 23 februari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Impreza specificaties
  • Subaru Impreza occasions
  • Subaru Impreza video's
Advies en informatie
  • Subaru Impreza tests
  • Subaru Impreza gebruikersreviews
  • Subaru Impreza index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    1
    • 25 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    8
    • 11 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    2
    • 17 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    7
    • 16 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    • 3 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    10
    • 4 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    9
    • 25 januari 2019
meer reviews
Subaru Impreza GT Turbo – 1999 – 402.204 km - Klokje Rond

Subaru Impreza GT Turbo – 1999 – 402.204 km - Klokje Rond

De Subaru Impreza GT Turbo was rond de millenniumwisseling dé auto die iedereen wilde hebben....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber Gezocht

    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber...

    31
    • 25 december 2021
  • Nieuws
    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    15
    • 9 november 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar Nederland

    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar...

    10
    • 18 september 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    18
    • 12 maart 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza ook als STI Sport

    Subaru Impreza ook als STI Sport

    9
    • 8 oktober 2020
  • Subaru Impreza GT Turbo – 1999 – 402.204 km - Klokje Rond

    Subaru Impreza GT Turbo – 1999 – 402.204...

    • 9 juni 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    Subaru BRZ 'Cup Car Basic' rolt op staal

    14
    • 8 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden