Ssangyong XLV 1.6 Quartz 2WD (2018)

autoreview

Ssangyong XLV 1.6 Quartz 2WD (2018)

Signalement

UitvoeringXLV 1.6 Quartz 2WD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

SSangyong XLV LPG

De laatste 4 auto’s die ik had gereden waren allemaal diesels, maar omdat de Belgische overheid diesel rijden steeds duurder maakt en LPG in verhouding steeds goedkoper word, vooral op zoek gegaan naar een auto op LPG. Tijdens deze zoektocht ook Ssangyong tegen gekomen op een tweedehands site. Hierdoor eens naar een Ssangyong dealer langsgegaan om te kijken / proefrijden.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op een nieuwe XLV, als alternatieven waren er bijvoorbeeld een Dacia Duster, Fiat Tipo, Seat Toledo. Waarom er voor de XLV is gekozen is dan ook vooral door de voordelen t.o.v. de overige alternatieven. De voordelen waren dan:
Voor 19.000 euro incl. inbouw LPG beschikbaar in de gewenste uitvoering.
5 jaar garantie
Geen lelijk standaard Ssangyong model (maar dat is vooral persoonlijk)
De algemene ruimte van de auto.

Na wat vertraging (inbouw LPG duurde langer) uiteindelijk begin Juli 2018 de auto in ontvangst kunnen nemen. Dit was in mijn ogen een beetje wat aan de late kant omdat we nog geen week later op vakantie gingen en dan moest de auto wel een beetje al ingereden zijn. Uiteindelijk toch nog +/- 700 km er mee weten te rijden voordat we de vakantie rit konden beginnen. De eerste paar honderd kilometers van deze rit zijn toch nog door België en Nederland, dus daar werd toch nog rustig aan gedaan. Daarna Duitsland in en dan moet er wel doorgereden worden. Uiteindelijk 2350 km in 24 uur gedaan zonder een enkel probleem (wat ook wel te verwachten was). Tijdens deze rit wel achter gekomen dat de auto wel een echt nadeel heeft en dat is dat de cruisecontrol begrensd is op 140 km/uur (op de kilometerteller), voordeel is dan wel dat de stoelen heel veel steun bieden en heel fijn zitten.

Het verbruik vanaf +/- 7.000 km bij gaan houden en daarmee zitten we op een redelijk nette 1 op 11.2 over +/- 22.800 km terwijl er echt niet rustig met de auto gereden word en de auto op LPG rijd. Ik denk dat dit een heel nette waarde is.

En hoe zit het dan met het rijden. De auto gaat goed door de bocht maar in mijn ogen moet de auto standaard op andere banden geleverd worden dan waarmee die standaard word uitgerust. Met de standaard banden wil hij nogal snel over de voorbanden wegglijden met nat weer, terwijl het met droog weer helemaal niet het geval is. Dus de banden worden eerder dan benodigd al vervangen door een setje “goede” banden. Zal wel in de zomer van 2020 gaan worden. Daarnaast zou de motor net iets meer punch mogen hebben, maar al bij al is het vermogen net voldoende maar moet er dan wel regelmatig extra geschakeld worden. Een voordeel is ook dat in de eerste 2 versnellingen de elektronica zelf met gas los een beetje de motor op toeren houd, waardoor file rijden niet zo nerveus is. Nadeel hiervan is dan wel weer dat wanneer je in de bergen rijd, de auto niet op de motor afremt in de eerste 2 versnellingen waardoor je extra vaak de rem moet gebruiken om af te remmen. In de derde versnelling is dit dan niet meer, maar in dorpen in de bergen heb je hier niet veel aan, omdat het dan al heel snel veel te snel gaat. De auto is vooral ingericht om comfortabel je van A naar B te brengen en dat doet die dan ook goed (hoewel de Hyundai i40 dit nog veel beter deed). Daarnaast is me opgevallen dat de auto in volle bepakking nog heel goed door een bocht wil, misschien zelfs wel beter als in bijna lege bepakking, ik denk dat dit ligt aan het feit dat de vering wel redelijk aan de stugge kant is, maar zeker niet te stug.

Hoe zit dat dan met ruimte, die is echt in overvloed voor de klasse waarin de auto word weggezet. Bij een normale zit achter het stuur (ik ben niet al te groot 1.79 m en zit zeker niet languit), kan er achter de voorstoel een koelbox geplaatst worden, zoveel ruimte zit er nog achter de voorstoel. Daarnaast heeft de kofferruimte normaal een verstelbare bodem, maar omdat we op LPG rijden, zit daar nu de 66 liter LPG tank, dus die ruimte is niet echt meer bruikbaar. Maar vanaf deze bodem hoogte heeft de auto nog voldoende bagageruimte beschikbaar, met vakantie gaan er gewoon 3 full size koffers in, en dan blijft er nog ruimte over om er 1 stuks 12 volts koelboxen en 1 gewone koelbox erbij te plaatsen.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens