SsangYong Korando TD 2.3 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Korando TD 2.3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 42 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De opvallende verschijning van de auto doet na al die jaren nog steeds de hoofden draaien ook omdat er niet erg veel van dit type zijn verkocht. Vragen als ’waar rij jij nou in?’ en ’daar zit toch een Mercedes motor in?’ worden nog regelmatig gesteld. De sticker op de achterruit die dat laatste aangeeft wordt door mij dan ook net als door alle andere Ssang Yong berijders gekoesterd en beschermd tegen slijtage. De uitstraling van de auto bevalt dus goed.
De zeer hoge zit van de Korando maakt de instap niet geschikt voor mijn moeder dus heb ik achterin altijd een klein kistje liggen. De hoogte geeft wel een fantastisch overzicht op de weg waardoor de vele files en opstoppingen zich vroegtijdig aandienen. Het volume en de verschijning van de Korando maakt dat iedereen je voorrang geeft en dat is een prettige bijkomstigheid. Verder is de ruimte zowel voorin als achterin formidabel. Breeduit zitten met je arm op de (te lage) armsteun tussen de voorstoelen maakt het rijden een prettige ervaring. De achterbank is voorzien van riante armsteunen en is eenvoudig en snel in twee delen neer te klappen.
De passagiersstoel is met veel kracht en moeite weer in de orginele stand terug te zetten nadat hij voor een instappende achterpassagier naar voren is geschoven. Vergeet bij het naar voren schuiven overigens niet de leuning vast te houden want die werkt door de veerkracht als een guillotine.
De Mercedes 2.3 liter turbo diesel motor, helaas zonder compressor, presteert matig. Van 0 naar honderd duurt een eeuwigheid dus haast moet je niet echt hebben. Een topsnelheid van 130Km per uur is echter comfortabel te doen en als je het raampje op een kier zet, zorgt het geluid van de rijwind voor het opheffen van het motogeluid. De juiste opening van het raam laat zich snel proefondervindelijk vaststellen.
In het begin heb ik erg moeten wennen aan het schakelen en heb even de neiging gehad om de dubbelkluts techniek uit mijn diensttijd weer toe te passen. Ik heb wat handigheid weten te ontwikkelen waardoor het schakelen nu redelijk soepel maar zeker niet snel gaat.
Hoewel ik hem nooit zelf heb opgemeten, is de draaicircel veel kleiner dan dat je zou verwachten; twee keer steken en ik ben in onze smalle straat gekeerd.
De motor is betrouwbaar gebleken, gezien het uitblijven van grote reparaties en tot slot maakt het grote gewicht de wegenbelasting en verzekering tot een terugkerende frustratie die ik dan maar op de koop toe moet nemen.
PROBLEMEN
Kleine maar o zo storende zaken als lampjes van mijn stadslicht die kapot (blijven) gaan, de schakelaar van het elektrische raam dat alleen nog de neergaande functie verzorgt, de handgreep van de achterdeur die is ontzet bij het normaal openen van de achterdeur, de verlichting in de achter ruimte die niet meer werkt, het klepje van de ruitenwisservloeistoftank in de achterdeur dat ik nu twee keer ben kwijtgeraakt en de achterschokdempers die (gratis) twee maal zijn vervangen. Onlangs is tijdens een huiswaartse rit in de avond de kabel van mijn versnellingspook gebroken (!), die zelfs met behulp van een panty of de wegenwacht niet meer gemaakt kon worden.
De auto is rondom voorzien van kunsstof afwerklijsten die snel dof en lelijk worden. Regelmatig behandelen biedt enig soelaas. Pogingen om de achterruitsproeier daadwerkelijk op de achterruit te richten, heb ik inmiddels opgegeven.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties2
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren