Seat Seat Altea XL 1.6 Hattrick (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Seat Altea XL 1.6 Hattrick |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 9.800 km |
.
Eerste kennismaking
- 900 km
Eigenlijk waren wij op zoek naar een gebruikte Peugeot 307 SW ter vervanging van de Peugeot 206 SW welke na 6 jaar trouwe dienst en 107.000 km aan vervanging toe was.
De keus voor een 307 SW zat hem in de wens om meer ruimte op de achterbank te krijgen. We vonden een mooie wagen uit 2007 met 20.000 km op de teller.
Natuurlijk maak je van de gelegenheid gebruik en ga je toch nog verder rond kijken. Zo kwamen wij ook bij Ames Zwijndrecht terecht. Ames Zwijndrecht is het occasions Center van Ames voor Audi / Volkswagen en dealer voor Seat. Hier stond een mooie, maar nieuwe, Seat Altea XL. Al snel waren wij zeer ingenomen met de ongelofelijke ruimte in deze wagen en na een proefrit zagen we het helemaal zitten.
Het betreft een 1.6 Hatrick uitvoering en de 1.6 liter motor is een uitloper i.v.m. de komst van de TSI motoren. Ik heb ook nog een proefrit gemaakt in de 1.4 TSI uitvoering en inderdaad, een heerlijke motor maar......na de tweede onderhandelingsronde was er ruim 15% van de prijs en het verschil met de Peugeot 307 SW nog maar een kleine € 2.000,-. Gevolg, de Seat Altea XL werd gekocht. Aangezien het een voorraad wagen was duurde de aflevering maar een week.
Nu, drie weken later, zijn wij zeer te spreken over de Seat. De ruimte blijft groots en is inmiddels ook al beproeft met passagiers en tuinstoelen. Zeker met de achterbank naar voren geschoven is de kofferbak helemaal groot. En in de normale stand kunnen vijf mensen comfortabel van A naar B.
De 1.6 motor presteert naar behoren. Hij laat zich heerlijk schakellui rijden en is echt niet te tam voor de wagen. Verwacht er geen sportieve wonderen van maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. De 1.4 TSI is dan een aanrader maar daar kreeg ik niet de 15% korting op en dat is mij meer waard. Het verbruik is tot nu toe 1 op 11,5 wat in de lijn der verwachting ligt met de 1350 kg zware wagen.
De Hatrick uitvoering is op basis van de Refference uitvoering en is aangevuld met lichtmetalen velgen, cruisecontrole, bediening aan het stuurwiel van stereo en computer en verwarmde en inklapbare buitenspiegels. Tevens heb ik in de onderhandeling nog een verhoogde leren middenarmsteun meegenomen. Dit is echt een aanrader aangezien de standaard middenarmsteun te laag is om te gebruiken als steun. Zeker meenemen in de onderhandeling als je met deze auto bezig bent.
Nu maar eens wat kilometers maken en dan vullen we de review weer aan. Ik hoop dat ik net zo enthousiast blijf als dat ik nu ben!
Eerste 4 maanden
- 4.000 km
De Seat is inmiddels al weer 4 maanden bij ons. De wagen blijft een heerlijke ruime bak. Afgelopen tijd vaak met 4 mensen op pad geweest en iedereen kan comfortabel zitten. Gelukkig nog geen storingen of ergenissen. Ontdekt dat er ook een bochtverlichting op de wagen zit welke werkt (afhanklijk van de snelheid) via de richtingaanwijzers of de uitslag van het stuur. Afhanklijk van welke richting je op gaat, gaat de betreffende mistlamp mee branden. Tevens schakelt de achteruitwisser in zodra je de achteruitversnelling selecteerd en je wissers staan aan (of hebben net aangestaan)
De wagen blijft een heerlijk soepel rijdend rijgedrag geven. Top zou 180 km/uur moeten zijn en dat geloof ik wel. Verder als 140 km/uur kom ik toch nooit. Het verbruik, als ik dan toch een zwakke plek moet noemen, is op de snelweg tot 120 km/uur gemiddeld zo'n 1 op 10 a 11. In de bebouwde kom 1 op 10. Gemiddeld rijden wij nog steeds 1 op 11,5. Bij veel provinciale wegen rijdt de wagen rond de 1 op 14. Let wel, we zijn nog steeds met 1350 kg op weg.
De wagen rijdt verder prima. Vering is stevig maar niet te. Besturing is zeer direct en de bekrachtiging is even wennen maar dat gaat gelukkig heel snel. De versnellingsbak laat zich strak inleggen en is plezierig in de bediening. De hogere zit en de comfortabele instap wennen heel snel. Ik betrap mij er op dat ik de instap in een "gewone" auto opeens heel diep en laag vind.
Al met al zijn wij nog steeds zeer tevreden met de wagen en is er nog geen moment spijt geweest dat de Seat is gekocht.
Na ruim een jaar
- 9.800 km
We zijn ruim een jaar verder na de aanschaf van de wagen. Inmiddels hebben we een strenge winter en een heerlijk voorjaar gehad. In beide seizoenen is de auto een comfortabele reisgezel gebleken. Doordat ik dicht bij mijn werk woon is het aantal kilometers per jaar een behoorlijk eind gezakt. Werd er met de Peugeot nog 25.000 km per jaar gereden. Nu dus nog geen 9500 km per jaar. Met de huidige benzine prijzen vind ik dit overigens helemaal niet erg zult u begrijpen. Het is zelfs zo erg met die prijzen dat een geplande vakantie in juni naar Zuid-Frankrijk niet met de auto gedaan is maar met het vliegtuig. Ter plaatse een Twingo gehuurd. Het bleek n.l. € 150,- goedkoper te zijn om relaxed naar Nice te vliegen en daar te huren dan de 2600 km heen en terug met de auto te maken plus de tol op de peage. En dan zit daar ook het parkeergeld op Eindhoven Airport in verwerkt!
Maar goed, hoe is het vergaan met de Seat. Ten eerst in elk geval storingsloos. Niets op aan te merken. De wagen geeft altijd thuis en heeft geen enkel mankementje laten zien. Het dashboard, waar wel eens angstig over geschreven wordt i.v.m. de "harde" materialen laat inderdaad wel eens iets van zich horen op een klinkerweg. Dit gebeurt wel eens als de wagen vol in de zon heeft gestaan en de boel flink is opgewarmd. Anderom eveneens. Met de winter vol in het land en temperaturen van - 10 graden Celcius en kouder wil je ook wel eens een kraakje horen. Stoort dit? Mij niet in elk geval. Het is normaal gesproken gewoon een prima dashboard en in alle eerlijkheid, ik wordt ook niet enthousiast van -10 graden Celcius.
Het verbruik van de wagen blijft keurig 8.2 l/100 km. Oftewel 1 op 12,2. Overigens rij ik met een zuinige voet en gebruik de cruise control zodra dit mogelijk is. Bij een rit op de snelweg van 320 kilometer met 120 a 130 km/uur snelheden was het verbruik 1 op 12. Al met al kan ik hier prima mee leven. Zeker gezien het comfort en de beschikbare ruimte waar de reis in gemaakt wordt.
De wagen is nu voor het eerst terug geweest bij de garage. Niet voor de kilometerbeurt maar voor de jaarlijkse beurt. Normaal had er onderhoud moeten plaatsvinden bij 15.000 km. Ik heb via internet een afspraak gemaakt bij garage AMES waar de auto ook gekocht is. I.v.m. beschikbare tijd koos ik voor de locatie in Dordrecht. De wagen in de ochtend weggebracht en om even 12.00 uur kreeg ik een belletje dat de wagen klaar stond. Bij het ophalen wordt je keurig geholpen, wordt er door een dame van de info balie netjes voor je gebeld als je maar even staat te wachten en wordt de wagen keurig voor de deur gereden. De rekening was € 217,-. Op de site van Seat wordt voor een jaarinspectie € 239,- opgegeven. Een positieve meevaller dus. De ervaring met AMES was wederom goed en verdient een pluim. Punt van kritiek, Bij Ames Zwijndrecht gaf drie man (receptie/service, en twee maal werkplaats welke er bij stonden) mij drie verschillende olie soorten op welke in de auto zouden zitten. Varierend van 5W-30 synthetisch tot 15W-40 semy synthetisch. Bij de beurt in Dordrecht nogmaals navraag gedaan en hier kwam 10W-40 semi-synthetisch uit. Het boekje wat bij de auto hoort is hier n.l. zeer onduidelijk in en ik heb altijd graag een litertje bij me.
Al met al zijn we weer begonnen aan een nieuw autojaar en hopen we dat de wagen weer net zo gaat bevallen als het eerste jaar. Ik hou u op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.