Seat Marbella XL (1989)

autoreview

Seat Marbella XL (1989)

Signalement

UitvoeringMarbella XL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst56.160 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e (bekende) indruk

  • 51.000 km

Ja, puur uit sentimentele redenen is dit handige compacte karretje aangeschaft.

Dagelijks ga ik naar mijn werk in zo ongeveer het meest luxe vervoermiddel, de Town Car. In stilte ga ik van A naar B en heb bijna niet in de gaten dat ik onderweg ben ipv dat ik op mijn luie bank zit en relax.

Zo anders is het in de Marbella!

Allereerst de instap en zitpositie, met mijn 1.90m is de instap eenvoudig, zonder mijn hoofd ergens tegen aan te stoten en eenmaal zittend, is het goed vol te houden in de stoel. Niet te hard en niet te zacht en geeft voldoende steun onderin. Wie had dat gedacht? Je kunt de stoel zelfs in een ligstand positioneren om er een tukje in te doen. Zicht rondom is fenomenaal en een dode hoek is er simpelweg niet.

In de winter is het, naast de al zeer effectieve ventilatie en verwarming, eenvoudig om rondom alle ramen te bereiken vanuit de bestuurdersstoel om condens te verwijderen, mocht deze aanwezig zijn. De voorruitontwaseming kan tevens als gezichtverwarming dienen zo ongeveer, omdat je overal dicht bovenop zit.

Bediening is zo niet nog leuker.
Schakelaars zitten allemaal, onverlicht en deels achter het stuur verwerkt. In het donker is het dan ook even zoeken welke knop de juiste is. Schuifjes voor verwarming en ventilatie is, zeker als je onbekend met met de Bella, even puzzelen, om zo de meest efficiente en gewenste flow in het karretje te krijgen. Richting aanwijzer hendel zit bijna strak tegen het groot licht hendeltje aan wat nog wel eens kan resulteren dat je ipv richting aangeeft, met groot licht aan het seinen bent.

Vloerbedekking heeft mijn uitvoering niet, enkel simpel noppenzeil. Makkelijk in de schoonmaak, maar wel wat link als je met natte schoenen instapt, je kan zomaar van het gaspedaal af glijden, aangezien die ook geen rubber profiel heeft.

De radio ligt los in het opbergvak met de draden in het zicht naar het dashboardje.
Dit geld ook voor de speakertjes die aan weersklanten in het opberg vak zijn gedeponeerd. TIP: neem nooit een dure radio in deze auto, want de auto openbreken en de radio simpelweg uit het vak halen is kinderspel.

De achterbank is zoals bekend de beroemde hangmat. In diverse standen verstelbaar en zelfs geheel uitneembaar. Een koelkast vervoeren is dan ook kinderspel.

3 gordels achterin is wel wat optimistisch. Twee personen kunnen er net zitten en met 3 kinderen kom je al snel in de knoei met de kinderstoeltjes vrees ik.

Bagageruimte is als boodschappenwagentje voldoende. Zoals gezegd, bij grotere ladingen bank plat of eruit en hoedenplank eruit en je hebt een ruimte waar een moderne station wagen jaloers op is.

Het schakelen gebeurt met hele lange halen, waarbij de koppeling helemaal onderin zit en je dus elke keer het pedaal diep moet intrappen. Als je een passagier naast je hebt zitten, ongeacht de lengte, zal je op moeten passen dat je niet, terwijl je naar zijn 5 gaat, de pook tegen de linkerknie van de beste persoon aan knalt.

Motortje pakt alles snel op en je komt makkelijk mee met het overige verkeer. Boekje zegt top snelheid van 133 km/u maar ik voel me comfortabeler met 100 km/u. Zo is de radio ook nog goed te horen, zelfs met open raampje of schuifdak (dit is een Del Sol uitvoering), welke bij mijn Bella als optie is ingebouwd. Verder bevinden het reserve wiel, de krik en wielsleutel zich ook onder de motorkap.

Veercomfort valt me eigenlijk ontzettend mee, ondanks de starre achteras. De korte wielbasis zorgt er wel voor dat steile drempels met zorg moeten worden genomen.

In de bochten helt de wagen redelijk over maar en ga je vanzelf meehangen. Grappig fenomeen........

Ik heb ook deze wagens in barre winters gereden en kan je vertellen dat zo'n Seat overal door heen komt zonder ook maar 1 keer raar gedrag te vertonen en je de controle verliest. De smalle bandjes icm het geringe gewicht ploegen overal door heen.

Onderdelen voor dit wagentje zijn belachelijk goedkoop en zorgen er voor, samen met een WA verzekering van 5 euro per maand en een wegenbelasting van 14 euro per maand, dat dit een leuk en vooral goedkoop karretje is om te rijden.

Vanochtend voor het eerst naar mijn werk met de Seat. Ik betrapte mezelf erop dat ik, al hevig schakelend, meehangend in de bochten en stoeiend met de knipperlicht hendel, met een enorme grijns onderweg was en zowaar vrolijk mee het verkeer meedreef richting werk....

Ik denk dan ook dat dit een blijvertje is.

mmhh....

  • 52.200 km

Tsja....stel....er gaat wat kapot..en dan? Seat dealers hebben allang geen voorraad meer van Marbella spul, laat staan van de 1e generatie die ik heb.

Wat dan? Marktplaats, Ebay of de sloop....

De sloop ben ik vandaag geweest, vond er eentje die nog een Marbella had staan. Weliswaar een nieuwer model maar toch. Ik moest een nwe sluting van de achterklep hebben en heb die inmiddels. Eenvoudigweg drie bouten en hij was eraf. Ook gelijk maar een anti verblindings spiegel uit een
Panda geschroefd en inmiddels in de Marbella gezet. Directe vervanging zonder aanpassingen. Heerlijk!

Schutbord isolatie uit de Panda gehaald en in de Marbella gezet. Scheelt weer wat herrie en past vrijwel ongewijzigd.

Ebay levert niet erg veel op, zeker qua interieur delen niet. Marktplaats moet je gewoon goed in de gaten houden.

Tis te doen, maar niet makkelijk.

Tsja, dat krijg je met een ondergewaardeerd autootje....niet iedereen ziet er het nut van in..

Uitlaatje

  • 52.800 km

Bij aanschaf was al duidelijk dat de middenpijp wat gaatjes vertoonde, wat resulteerde in een lekker gebrom.

Op internet een nwe tussenpijp besteld voor 37 euro incl. verzenden. Even binnenkort erop zetten. Prettig prijsje.

Verder ga ik binnenkort nwe bougies en bougiekabels erop zetten en misschien ook een nieuw luchtfiltertje. Kost allemaal de kop zo niet en dan weet ik dat het weer een paar jaar mee kan.

Heb al wel besloten er niet mee door de pekel te jagen in de winter. Wil hem graag netjes houden. Er is al eens gelast aan dorpel en bodem kwam ik achter. Maar op een dergelijke manier dat dit netjes is en weer voor vele jaren meekan.

Ik heb voor de zekerheid de motorkap en achterklep nog maar eens goed in de ML holle ruimtespray gezet.

Tevens even getankt en het verbruik is met evenredig snelweg/b-weg gebruik nu 1 op 17,39 kilometer.
Erg gaaf!

verse APK

  • 53.750 km

Vandaag de Bella voor de APK weggebracht.

Volgende zaken gelijk laten doen:

- contactpuntjes vernieuwd
- kleppen gesteld en nwe pakking
- remslangen voor vervangen en systeem van nwe remolie voorzien en ontlucht.
- Band gerepareerd
- Uitlaat midden pijp gemonteerd welke ik zelf aangeleverd had. Moest wel wat aan gedaan worden, want paste weer voor geen meter.
- Co afgesteld


Alles bij elkaar 491 euro, wat meer is dan de auto gekost heeft, maar toen ik haar weer ophaalde kreeg ik een compliment van de garage over de staat van de wagen. Men kon nergens roest vinden en raadde een goede tectyl beurt aan zodat ze over tien jaar nog rondrijd. Ga ik volgend jaar maar eens doen denk ik. Wel zelf uiteraard. Inclusief de holle ruimtes nog eens checken. Er zit al wel een laag onder, maar alles goed nalopen op de bodem kan geen kwaad.

Ze rijd erg soepel nu en lekker stil met het lekdichte uitlaatje.

Alive!

  • 53.756 km

Zo, voorjaar is in opkomst en de 89-er weer tot leven gewekt. Ging even gepaard met een weigerende startmotor, maar met een licht, dwingend tikje met een kleine hamer sprong het wagentje weer vrolijk tot leven. Loopt als een naaimachientje.

Gekke was dat het moment dat ik de deur opendeed, de auto gewoon rook als een nieuwe wagen. Erg apart. De vochtvreter heeft zijn werk goed gedaan. De rubbereren vloerbedekking is nu eenmaal niet het meest ideale.

Ook even de NOS dakdragers gemonteerd en de universele imperiaal. Erg leuk gezicht. Wagen gaat 4 april nogmaals voor de APK keuring, en nu hoop ik dat ze het wagentje wel afmelden zodat de APK deze keer wel geldig is. Dan ga ik 5 april gelijk door naar de glasboer. Er komt een nieuwe voorruit in. De oude is nog netjes, maar wil hem helemaal spik en span. Inclusief nieuw ruitrubber. Ruit is 100 euro en rubber is 35. De oude ruit komt in de 88-er ter vervanging van de slechte ruit. Deze zit vol met pitjes, sterretjes en ingesleten veegpatroon van de wisser.

Kleine mods

  • 54.126 km

Afgelopen weekend even benut om de originele 1e type voorbumper te monteren.
Moest wel even nwe kentekenplaat bestellen, aangezien de bevestigingsgaten elders zaten. Ook blijkt dat de spaanse platen kleiner waren toentertijd dan de NLe platen, want ik moest de bovenste hoekjes iets omvouwen om de plaat netjes erop te krijgen.

Ook een kleine vloeistof lekkage waargenomen welke ik nog niet kan localiseren. Het lijkt net water, maar iets vettig. Wagentje rijdt er niet minder om.
Ik vermoed zelf dat de thermostaat behuizing een lekke pakking heeft.

Ook via Marktplaats een tijdcorrecte radio op de kop getikt en ingebouwd. Een Blaupunkt San Remo SQM 28 uit 1987. Erg leuk, met LCD display, tapedeck en slede. Helaas had de slede niet meer de originele vast zet spullen, waardoor de slede er uit moest. Ik kreeg er ook nog een cassette adapter bij om een mp3 speler op aan te sluiten. Erg leuk.

Ook afgelopen weekend de gehele onderkant nagelopen en in de Dinitrol ML gezet, waarna ik alles afgewerkt heb met Dinitrol Metallic. De auto had in het verleden al een dergelijek behandeling gehad, binnen en buiten, getuige het feit dat de wagen nog steeds roestvrij is, maar een herhaling is nooit verkeerd. Ik heb de wagen op een viertal geleidebaken voeten gezet, waardoor ik er beter onder kon liggen. Erg handige dingen die bijna niets kosten, loodzwaar zijn en de auto aanzienlijk hoger van de vloer plaatsen. Gelijk een versnellingsbak stofkap rubber hersteld welke kanpot was.

Motorisch gezien kan het carburateurtje wel nog wat lekkerder lopen, er zit nog een kleine hik af en toe bij optrekken. Binnenkort maar eens mee aan de slag.

Verdere planning mbt onderhoud

  • 54.360 km

Nu ik weer in de Marbella naar mijn werk rijd, heb ik voor mezelf een aantal zaken op de planning gezet om de auto nog verder naar superstaat te brengen.

- Nwe thermostaat installeren en radiateur flushen. De ventilator slaat mij iets te vaak aan, in het bijzonder bij korte stukjes tijdens een normale temperatuur vindt ik dit heel apart.
- Terwijl ik het luchtfilter eraf heb om bij de thermostaat te komen, gelijk de kurk pakking van het kleppendeksel vervangen voordat deze verzadigt. Tevens het kleppendeksel in de correcte kleur spuiten. Zit nu wat vliegroest op een kant.
- Vervangen bougies en bougiekabels
- Vervangen verdelerkap
- Vervangen einddemper. Er zit een nagelnieuwe op van BAsso, maar deze maakt mij iets teveel lawaai. Ik wil die herrie beperken door er een ander merk te monteren, in dit geval Walker. De einddemper die eraf komt, verkoop ik wel weer.

Ik hoor je denken, waarom dit allemaal vervangen als het nog gewoon werkt? Tsja, allereerst, de onderdeeltjes kosten echt heel weinig en het lijkt me ook gewoon leuk om te doen. zo vergroot ik mijn kennis, verbeter de auto en weet dat alles netjes en in orde is.



Hobbies kosten nu eenmaal geld.

weer onderweg!

  • 55.236 km

Deze week de Marbella maar eens voorzien van nwe bougies en bougiekabels. Af en toe waren er nog wat kleine haperingen bij de wat vlottere snelheden en deze zijn nu helemaal verdwenen. Ik liet nog een ring vallen in de carburateur, maar na het verwijderen van 2 boutjes de ring er uit kunnen vissen. Heerlijke eenvoud.

Totale kosten 56 euro. En het is zo ontzettend eenvoudig zelf te doen.

Wagentje snort nu weer uitermate tevreden en is helemaal klaar voor het Youngtimer Event in Ulft a.s. weekend.

Ook heb ik beide dorpels (buitenkant) ontdaan van de dikke bescherm meuk die erop zat. Ik dacht dat er wellicht aan de wagen gelast zat, gebaseerd op de dikke ongelijkmatige aangebrachte bulten tectyl troep e.d. Eenmaal alles eraf geschraapt, zit er gewoon origineel, ongelast blank staal onder. Geweldig! Dit in zijn geheel eerst in de primer, en daarna zwarte semi- gloss anti-steenslag spray erover heen. ziet er weer als nieuw uit en stukken beter dan die dikke, onregelmatige troep.

Tevens nwe bobine erin gezet, dan heb ik zo'n beetje alles vernieuwd. Niet omdat de oude het niet meer deed, maar dan is deze ook nieuw. Ik hoor jullie al denken.....heheheheh

Meer lucht!

  • 56.135 km

Alhoewel ik de Marbella te koop heb (enkel bedoeld voor een liefhebber, want ik wil graag nog een oldtimertje er bij en heb beperkt ruimte), geniet ik nog elke dag van het beestje.

Heb een K&N vervangings filter erin gezet en morgen maar weer eens wat kilometertjes maken.

Ook de ophangrubbers van de achterdemper maar eens vervangen door verse exemplaren. Binnen een dag in huis en kost een paar euro.

Verder niet veel te melden, ze rijd heerlijk, en op de snelweg is de ideale cruise snelheid rond de 100 a 110 km per uur, hard genoeg en dan is de herrie ook nog enigszins beperkt. Zeker nu het wat frisser word gaan de frisse licht rooster dicht en dat scheelt een hoop herrie.

Wellicht maar eens wat aan extra geluidsisolatie gaan doen. Bodem bij voorstoelen isoleren en onder de motorkap wellicht isolatie aanbrengen.

Adieu lief gebakje....

  • 56.160 km

Welnu, de Marbella is verkocht. De drang naar nog een oldtimer erbij was groter dan de liefde voor de Bella en ik heb haar verkocht aan een echte liefhebber die de Bella stalt en haar enkel met mooie dagen tevoorschijn gaat halen. Een fijne gedachte.

De nwe eigenaar was volgens mij op slag verliefd op het aandoenlijke wagentje. Ze stond er utieraard als nieuw bij, in het avondzonnetje en ze verkocht zichzelf als het ware. Woorden waren bijna niet nodig.

Ik heb mijn zinnen nu gezet op iets eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Een Japanner of wellicht een Fransoos. Wie zal het zeggen? Eerst maar eens ff sparen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.