Seat Marbella GL (1988) #2

autoreview

Seat Marbella GL (1988)

Signalement

UitvoeringMarbella GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst113.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe raar kan het lopen....

  • 103.000 km

Waarom een review van nog een Marbella hoor ik jullie denken? Kom ik zo op terug.

Zoals bij mijn profiel te zien is, bezit ik reeds een Marbella en kocht ik dit model enkel voor de onderdelen. De extreem lage aanschafprijs wees er al op dat dit wagentje ook enkel dat doel diende. Achterbank, achtergordels en hoedenplank zaten er al niet meer in. dus een soort klein grijs kenteken bakkie, maar op geel kenteken.

Op de terugreis vanuit Rotterdam naar Elst, besefte ik dat dit karretje eigenlijk enorm fijn reed, mits je 100km/u aan houd.

De vorige eigenaar, een monteur, had de wagen technisch goed onderhouden m.u.v. een uitgedroogd multiriempje door de kleppen goed te stellen, , ontsteking goed af te stellen en contactpuntjes te vervangen.

Qua uiterlijk was er niets aan gedaan. Lak is dof, en hier en daar een klein plekje op de bekende plaatsen bij de voorste schermen. Eenmaal op de brug bleek mijn vermoeden al juist, beide dorpels zwaar aangetast door rot en nooit of te nimmer iets aan gedaan. Het verbaasde me nog dat een wagen uit 1988 er zo bij kon staan.

De wagen heeft, in tegenstelling tot wat de database in AW beweert, een 4 bak met het bekende bolletje en niet een vijf bak.
Goed te doen en trekt lekker door in de versnellingen. Bij honderd haal ik het gas er vanaf, want de auto is tenslotte al op leeftijd en ik weet niet hoe er hiervoor met de wagen is omgesprongen.

Qua lawaai vind ik zelfs dat deze Bella minder herrie maakt dan de 89-er.
Komt wellicht ook doordat de demper onder deze goed zijn werkt doet en niet resoneert. De 89-er heeft dit wel.

Wat dat betreft is de zitpositie, rijgedrag en algehele beleving weer anders dan met de 89-er. Daarom vond ik dat deze wagen, met nog minder opties dan de 89-er XL uitvoering, een aparte review verdient.
Vebruik met een 4 bak, is in vergelijking met een 5 bak navenant gelijk. Laat het 1 km per liter schelen af en toe, maar een stevige 1 op 17,4 is heel reëel met een vlotte rijstijl.

Heb inmiddels ontdekt dat de drukgroep niet helemaal super meer is, maar ik kan er nog prima mee schakelen en rijden.
Ook ontdekte ik sludge in de vuldop en vul opening. Schjint vaker voor te komen bij Bellas, maar ik hou het in de gaten. Extra koelvloeistof in de auto mee nemen en gewoon lekker rijden.
Ook gebeurde het een aantal weken terug, tijdens een enorme regenbui dat er een plas water bij mijn voeten op de grond stond. Bleek een moe raamrubber van de voorruit de boosdoener te zijn. Wat rubberkit en het euvel was weg.

Ook hoor ik bij een klinkerweg een gerammel rechts achterin, tis mij nog steeds onbekend wat dit kan zijn.

Ondanks dat dit een GL uitvoering is, heeft deze slechts 1 stand mbt de ventilator. VOL!

Ook ontbreekt er een alarm licht schakelaar. Heel apart en er zit nu een officieel fabrieksaf plaatje op, dus zal wel zo horen vermeod ik.

Wil de auto wellicht wel eind November aanbieden voor APK, met een enkel plaatje wat in de dorpel gelast word (andere rot niet, puur voor APK) en er deze winter mee gaan rijden.

We kijken even hoe het gaat de komende weken met bak en blok.

APK!

  • 105.900 km

Totaal niet verwacht, maar toch gekregen.
Tis een feit, de 88-er heeft weer een jaar APK.

Sterker nog, de garage zei dat de volgende APK een eitje zal zijn.

Mijn garage heeft een leerling monteur die nog niet wegwijs was in de wereld van lassen, en is helemaal los gegaan op de bodem van de Bella. Gezien het budget wat ik had opgesteld, is dit niet in de stijl van restauratie gebeurd, maar gewoon rotte plek eruit snijden, nieuw stukje op lassen en in de tectyl zetten. De opstaande rand die onderaan bij de dorpel loopt naar de grond toe, heeft op diverse plekken moeten wijken hiervoor.

Verder was er nog een rubbertje vervangen bij een stuurwielkogel, rem achter gangbaar gemaakt en een uitlaat ophang rubber vervangen. Voor de rest prima karretje zei men.

250 euro armer, maar kan in de winter weer genieten van de ontzettend fijne wegligging van het rode beest door een pak sneeuw heen.

Dit was totaal niet de opzet toen ik dit karretje aanschafte voor 200 euro met nog 2 maanden APK. Strikt voor onderdelen en zolang hij rijd, rijd hij. Voor je het weet ga ik de doffe lak nog oppoetsen :o)

Wel voorgenomen om geen achterbank en gordels in te bouwen, gewoon lekker zuinig rijden totdat er een reparatie aankomt die knoop doorhakt voor wat betreft het doneren van reserve onderdelen.

enige upgrade die ik aankomende week ga doen, omdat ik er toch mee in de donkere winterdagen rijd, is het vervangen van de normale duplo bolletjes door H4 lampen op duplo voet. Scheelt toch weer in het donker.

Kan het niet laten....

  • 106.500 km

Voor een paar tientjes heb ik toch een achterbankje gescoord en heb nu dus de Bella weer helemaal compleet van binnen. Inclusief het reserve hoedenplankje wat ik nog had. E.e.a. zat er in 5 minuten in, inclusief het terugmonteren van alle bevestigingspunten aan de zijkanten.

Toch wel handig als je dingen uit het zicht in de auto kan neerleggen.

En...de herrie achteren is ook aanzienlijk minder. Auto is sneller warm en het galmt minder.

kleine tegenvaller

  • 107.853 km

Toen ik mijn Bella s'ochtends in alle vroegte wou starten, ging het startmotortje mooi rond, maar sloeg het beestje niet aan.

Beetje onder motorkap prutsen en ik vermoedde dat het mijn verdelerkap was, die vochtig was.

En ja hoor, met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen door vocht aan de binnenkant van de kap.

Even een föhn gepakt, de boel drooggeblazen en daarna ingespoten met vochtverdrijver.
tot op heden geen problemen meer, maar ik ga er wel een andere kap op monteren binnenkort.

Taaie oude dame.....

  • 109.500 km

Ik moet eerlijk bekennen, ik ben blij dat het wagentje zijn leven nog met een jaar verlengd heeft gekregen. De 4 bak schakelt echt heerlijk en direct, in tegenstelling tot de 5 bak van mijn 89-er Marbella.

Met dit koude gure winterweer is de auto binnen enkele kilometers al warm genoeg om de gehele auto goed warm te stoken en evt. condens te verwijderen. Ook de enkele ventilator stand HARD ben ik inmiddels aan gewend. Op 50 en 80 wegen even aanzetten en zodra je de snelweg opgaat uit. Werkt prima.

In het voorjaar ga ik de olie en filter vervangen en dan maar eens zien hoe het dan gaat. Er zijn geen lekkages onder de auto waarneembaar. Het blok zweet wat, maar dat is normaal.

Zoals gezegd, schakelen gaat vlot en ik vind deze 4 bak in combinatie met het motortje ook nog eens behoorlijjk vlot van zijn plek komen. In de stad en op 80 wegen is de auto heerlijk te rijden. En de snelweg hoor ik je denken? In zijn 4 en met een gangetje van 100km/u kun je het prima uithouden in de kleine, korte stoelen. Radio is zelfs goed te verstaan en mensen houden toch al wel rekening met je.

Enige wat ik momenteel als opmerking kan bedenken, is de enigszins verweerde voorruit waardoor de wisser niet geheel optimaal zijn werk kan doen en vooral savonds of met de zon erop het zicht soms wel een beetje hinderlijk is. Vervanging door de oude voorruit van de 89er bied uitkomst hier.De 89er heeft een geheel nieuwe ruit gekregen. Opgelost.

De APK is tot en met eind November, en als de wagen tot die tijd mee gaat, ben ik al erg blij. In de zomer gaat de wagen naar mijn ouders als extra vervoer en ga ik zelf in de 89-er rijden. Als de wagen het tot eind dit jaar uithoudt, wie weet….misschien weer een APK? Moet geen probleem zijn.

Een nieuw tehuis

  • 113.000 km

Enfin.....nadat de auto bij mijn ouders stond en ze er elke week een ritje mee naar de supermarkt of iets dergelijks maakte, heb ik besloten de Marbella te verkopen. Eentje is meer dan voldoende en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze uit elkaar te halen. De meeste technische zaken zijn nog nieuw/aftermarket te krijgen en het plaatwerk is perfect.

Vanmiddag is ze opgehaald door een dame die Seat bloed door de aderen heeft stromen, haar vader heeft een drietal dealer schappen van Seat gehad en de wagen aangeschaft uit sentimenteel oogpunt.

Ze mag nu haar oude dag slijten door haar nwe eigenares te vervoeren van Leusden naar Amersfoort.

Bedankt trouwe Bella voor de prettige kilometers die we met je hebben mogen afleggen. Het ga je goed.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens