Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Marbella

Seat Marbella Fun (1994)

Een kleine auto voor een kleine prijs

Seat Marbella Fun (1994)
  • Autotest
6 maart 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor een kleine 14 mille verwisselt de Seat Marbella Fun van eigenaar. Daarmee is hij de goedkoopste auto van Nederland en dat is zijn sterkste punt. Dat ook prestaties en uitrusting bescheiden zijn, is niet meer dan logisch.

Nieuwe automodellen zijn altijd duurder dan hun voorgangers.
Dat komt door de ontwikkelingskosten en de hogere eisen die aan een moderne auto worden gesteld. De Seat Marbella gaat echter al jaren in vrijwel ongewijzigde vorm mee. Daardoor kan de prijs laag blijven. Dat je voor dat geld een auto krijgt die zeker niet de jongste stand op gebied van techniek en uitrusting vertegenwoordigt, is de keerzijde van de medaille.
Om te beginnen is de Seat Marbella een eenvoudig karre-tje, waarvan je niet veel meer verwacht dan dat het je beschut tegen de elementen van A naar B brengt. Prestaties zijn daarbij niet belangrijk. De Marbella is een typisch stadsautootje en niet het ideale voertuig voor langere ritten op de snelweg. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de geluidsproduktie. Bij een normale snelheid van 120 km, zorgt het lawaaiige vierpittertje voorin, in combinatie met het windgeruis, voor een zeer hoge score van 79 decibel.
Met zijn klassieke starre achter-as en bladveren loopt de Marbella flink achter op de Fiat Panda, waarvan hij is afgeleid.
Die heeft namelijk al jaren een moderne semi-onafhankelijke achterasconstructie.
Aan het rijden is dat laatste overigens nauwelijks te merken, want met zijn bescheiden motorvermogen van 40 pk kan de Marbella moeilijk tot ongezeglijk gedrag worden aangezet. Ook op volle snelheid blijft het kleine Spaanse "doosje" makkelijk op de weg te houden: met vermogen erop is de Marbella constant en betrouwbaar onderstuurd en bij gas minderen steekt hij zonder kuren zijn neusje naar binnen. De lichte, nauwkeurige besturing draagt daar zeker aan bij; ook bij boodschappenritjes in de stad bevalt die besturing trouwens uitstekend. De prestaties van de 670 kilo lichte Marbella vallen niet tegen. Een top van 135 km/h is voor dit formaat auto in ons verkeer voldoende en de acceleratie tot 100 in 20,7 seconden is nog best acceptabel.
Wie een doorsnee moderne, compacte middenklasser gewend is, zal het in de Marbella waarschijnlijk maar behelpen vinden.
En dat niet alleen vanwege de hoge geluidsproduktie en de bescheiden prestaties. In het interieur is namelijk eenvoud troef.
We vinden we er nog heel wat onbeklede panelen en er ontbreken zaken die je meestal wel in een auto aantreft.

Karige uitrusting

Zo moet de Marbella het doen zonder dagteller, zonder klokje en zonder make-up spiegeltje. Alleen het linker portier is voorzien van een, bescheiden, opbergvak. De buitenspiegels zijn niet van binnenuit verstelbaar. Dat wordt dus "ouderwets" een hand door het ge-opende raam naar buiten steken. Tevergeefs zul je in de Marbella naar een handschoenenkastje zoeken, maar hij heeft wel ruime vakken links en rechts van het kleine instrumentenpaneel. De enige instrumenten op dit paneel zijn een snelheidsmeter en een piep-klein meterje voor de brandstofvoorraad. De ruimte die overblijft is handig opgevuld met een serie waarschuwingslampjes.
Onder het stuur van de Marbella vinden we nog een choke. Iets bijzonders, want vrijwel alle nieuwe auto"s hebben tegenwoordig brandstofinspuiting en daar komt geen choke aan te pas. De Marbella is echter uitgerust met een elektronisch geregelde carburateur. Bij de koude start moet de choke worden uitgetrokken.
Te lang choken is nooit goed, en zeker niet bij een auto met katalysator. Daarom waarschuwen een knipperend controlelampje én een geluidssignaal de bestuurder wanneer de knop moet worden ingeduwd.
Een leuk detail van de Marbella is zijn achterbank. De rugleuning daarvan is niet alleen verstelbaar, maar kan desgewenst helemaal achterover worden geklapt. Rugleuning en zitting zijn ook helemaal naar voren te klappen, wat goed uit kan uitkomen als er meer bagageruimte nodig is.

Signalement

Merk Seat
Model Marbella Special
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 5.897

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 903 cc
Maximaal vermogen 30 kW / 41 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 60 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.480 mm / 1.460 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.160 mm
Massa leeg 720 kg
Laadvermogen 430 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 350 kg
Banden135SR13Prijzen
Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 20,7 s (fabrieksopgave: 19,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Marbella
Seat Seat Marbella
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Marbella specificaties
  • Seat Marbella occasions
  • Seat Marbella video's
Advies en informatie
  • Seat Marbella tests
  • Seat Marbella gebruikersreviews
  • Seat Marbella index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Marbella L (1988)

    Seat Marbella L (1988)

    4
    • 12 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella Special (1992)

    Seat Marbella Special (1992)

    12
    • 8 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella GL (1987)

    Seat Marbella GL (1987)

    8
    • 2 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella GL (1988)

    Seat Marbella GL (1988)

    9
    • 4 november 2013
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella XL (1989)

    Seat Marbella XL (1989)

    12
    • 26 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella Special (1992)

    Seat Marbella Special (1992)

    • 6 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella Special (1990)

    Seat Marbella Special (1990)

    3
    • 30 november 2007
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Marbella rijtest - Uit de Oude Doos

    Seat Marbella rijtest - Uit de Oude Doos

    16
    • 2 juni 2021
  • Nieuws
    In het wild: Seat Marbella

    In het wild: Seat Marbella

    42
    • 24 januari 2018
  • Autotest
    Seat Marbella (1997)

    Seat Marbella (1997)

    • 26 juni 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden