Seat Marbella GL (1987)

autoreview

Seat Marbella GL (1987)

Signalement

UitvoeringMarbella GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst63.250 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een introductie

In mei 2011 was ik weer eens toe aan een knutselproject. Gezien mijn ervaringen met mijn Fiat Panda 34 leek het mij ook wel eens leuk een Seat Marbella te bezitten, gewoon om eens te vergelijken.
Zodoende reisde ik begin mei 2011 af naar Alphen aan de Rijn om een kijkje te gaan nemen bij een vaalrode Marbella GL met 5-bak.
Na een bod te hebben uitgebracht van €200.- mocht ik mijzelf eigenaar noemen van dit mobiel. Ogenschijnlijk was de auto in deplorabele staat, maar dat was niet het geval. Na een flinke polijst- en onderhoudsbeurt kwam er een keurige Marbella tevoorschijn!
Al in eerste instantie ontdekte ik iets bijzonders: de auto had een computer onder de kap. Na wat speurwerk en contact met de voormalige dealer bleek het te gaan om een actiemodel, geleverd in het voorjaar van 1987. Hierop was een zogenoemd 'eco' pakket leverbaar, met geregelde carburateur, katalysator en een spoiler. De spoiler was nooit gemonteerd maar nog wel aanwezig, en is dan ook door mij geplaatst. Een umweltplakette (want de katalysator staat op kenteken) is geplaatst als kers op de taart, want ja, ik mag legaal de binnensteden in Duitsland in! En dat met een auto van 27 jaar oud!

APK

  • 47.000 km

Vandaag de auto weer aangeboden voor de APK.
Even ervoor had ik de auto helemaal nagelopen, en op een iets aanlopende rem door een te strak afgestelde handrem was alles keurig in orde.
Dus, handrem afgesteld en naar de APK.

Autootje mag weer een jaar!

winterslaap

  • 55.410 km

De Marbella is ondertussen 30 jaar oud, 6 jaar in mijn bezit, heeft APK tot 2019 en is still going strong. Omdat ik hem toch nog wat langer wil houden heb ik ervoor gekozen er met pekel deze winter niet mee te rijden, en hem op m'n oprit te parkeren. Voordeel is ook dat hij nu in het kwarttarief kan! (niet dat dit zo veel uit maakt qua belastingdruk, maar waarom niet!)
Zeker omdat het een van de oudste zoniet dé oudste Marbella van Nederland is, en het aantal over algemeen enorm aan het afnemen is heb ik als doel hem zo lang mogelijk te koesteren.

Iets meer werk dan gedacht

  • 58.500 km

Dit jaar is er veel geïnvesteerd in de Marbella. Aan het begin van het jaar bleek de dorpel toch wat door het roestmonster aangetast, dus is de dorpel gelast. Halverwege juli begon het geregelde carburateursysteem ouderdomskuren te vertonen. Dit is een probleem dat voor veel Marbella's het einde heeft betekend, omdat er aan onderdelen voor dit systeem niet meer te komen is. Maar: ik heb niet opgegeven en de hele zwik vervangen voor een injectiesysteem! Meteen ook de cilinderkop eraf gehaald en vervangen door een geheel schoongemaakt exemplaar van een Cinquecento (die ook als donor heeft gefungeerd voor de injectie-onderdelen). Dus: de Marbella rijdt weer top.
Toen kwam de APK. Of eerder gezegd: niet. Afgekeurd op de remmen.
Dus: achterremmen helemaal uit elkaar gehad en voorzien van n.o.s. onderdelen, die niet bleken te passen... Onderdelen dus aangepast, nieuwe remklauw gemonteerd en alle vloeistoffen ververst. Opnieuw naar de APK: en ja! we mogen weer 2 jaar. Tegen de volgende APK aan heb ik hem 10 jaar!

10 jaar in bezit en APK

  • 60.721 km

Dit jaar heb ik de Marbella 10 jaar in bezit. Ik kocht hem in mei 2011 voor 200 euro van een stel dat hem als tijdelijke auto had gebruikt. Nu, 10 jaar later doet de auto het nog steeds prima. Zeker naar de injectie-ombouw van 2 jaar terug.

Het was nu weer tijd voor de APK, dus ik heb het geheel nagelopen en kwam tot de conclusie dat de auto ondanks zijn 34 jaar er nog steeds best goed uit ziet! APK was dan ook geen enkel probleem. We mogen weer 2 jaar!

Kapot

  • 60.500 km

De auto bleek na de winterstalling niet goed te willen lopen. Alles nagezien, en toen bleek er mogelijk een klep verbrand. Reserve cilinderkop opgesnord, geplaatst, en yes, hij liep weer wat beter. Helaas lekt de auto sindsdien wat olie. Projectje voor 2023... In augustus '23 verloopt ook de apk, dus het is afwachten of hij er doorheen gaat komen, nu ook het roestmonster helaas op sommige plaatsen begint te knagen...

Rijden maar

  • 61.500 km

Na de nodige werkzaamheden bleek het olielek van een gare klepdekselpakking te komen. Toch liep de auto soms nog steeds op 3 poten. Wat bleek: temperatuursensor kapot...

Was dát het hele probleem?!

In Augustus moet de auto voor de APK. Daar zal vast wel weer iets uitkomen, maar dat zien we dan wel weer. Ik hoop dat het meevalt.

APK

  • 62.240 km

APK!

Voorafgaand aan de keuring heb ik de auto nagelopen, en op een breukje in de handremkabel na zag ik niets vreemds. Het was nog geen afkeur, maar om geen gezeur te krijgen heb ik hem meteen vervangen. Dat kost me de kop niet!

Verder was er niets mis met de auto, en is hij weer voor twee jaar goedgekeurd. In 2025 mag de auto dus weer, en dan is hij ondertussen 38(!) jaar oud. Van het voorjaar de olie weer eens verversen en misschien het oliepompje, die lijkt wat moeite te krijgen.

Motor-operatie

  • 63.250 km

Al langere tijd viel mij op dat het oliedruklampje moeite had met uitgaan. Omdat je er dan zeker van kan zijn dat je auto te weinig smering krijgt, werd het tijd hier wat aan te doen.
Vermoedelijk was na 37 jaar de oliepomp op z'n retour, dus die had ik eerder dit jaar al aangeschaft, samen met een nieuw carter en bijbehorende rubber pakking.

Nu dácht ik dat de Marbella nog het originele Seat-carter met kurkpakkingen had, maar gelukkig heb ik (ik weet het echt niet meer!) of een voorganger deze al eens vervangen voor een Panda/Cinquecento-carter met rubberen pakking.

Dat scheelde een hele hoop werk, want die kurkpakkingen gaan altijd vreselijk vastzitten aan het metaal van de motor.

Dus, geheel gedemonteerd, nieuwe oliepomp erop, nieuw oliefilter en nieuwe 15W40 minerale olie erin, en klaar! De auto heeft nu direct na het starten weer oliedruk. Op naar de komende jaren!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.