Seat Marbella GL (1987)

UitvoeringMarbella GL
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2011

Een introductie

In mei 2011 was ik weer eens toe aan een knutselproject. Gezien mijn ervaringen met mijn Fiat Panda 34 leek het mij ook wel eens leuk een Seat Marbella te bezitten, gewoon om eens te vergelijken.
Zodoende reisde ik begin mei 2011 af naar Alphen aan de Rijn om een kijkje te gaan nemen bij een vaalrode Marbella GL met 5-bak.
Na een bod te hebben uitgebracht van €200.- mocht ik mijzelf eigenaar noemen van dit mobiel. Ogenschijnlijk was de auto in deplorabele staat, maar dat was niet het geval. Na een flinke polijst- en onderhoudsbeurt kwam er een keurige Marbella tevoorschijn!
Al in eerste instantie ontdekte ik iets bijzonders: de auto had een computer onder de kap. Na wat speurwerk en contact met de voormalige dealer bleek het te gaan om een actiemodel, geleverd in het voorjaar van 1987. Hierop was een zogenoemd 'eco' pakket leverbaar, met geregelde carburateur, katalysator en een spoiler. De spoiler was nooit gemonteerd maar nog wel aanwezig, en is dan ook door mij geplaatst. Een umweltplakette (want de katalysator staat op kenteken) is geplaatst als kers op de taart, want ja, ik mag legaal de binnensteden in Duitsland in! En dat met een auto van 27 jaar oud!

APK

Vandaag de auto weer aangeboden voor de APK.
Even ervoor had ik de auto helemaal nagelopen, en op een iets aanlopende rem door een te strak afgestelde handrem was alles keurig in orde.
Dus, handrem afgesteld en naar de APK.

Autootje mag weer een jaar!

winterslaap

De Marbella is ondertussen 30 jaar oud, 6 jaar in mijn bezit, heeft APK tot 2019 en is still going strong. Omdat ik hem toch nog wat langer wil houden heb ik ervoor gekozen er met pekel deze winter niet mee te rijden, en hem op m'n oprit te parkeren. Voordeel is ook dat hij nu in het kwarttarief kan! (niet dat dit zo veel uit maakt qua belastingdruk, maar waarom niet!)
Zeker omdat het een van de oudste zoniet dé oudste Marbella van Nederland is, en het aantal over algemeen enorm aan het afnemen is heb ik als doel hem zo lang mogelijk te koesteren.

Iets meer werk dan gedacht

Dit jaar is er veel geïnvesteerd in de Marbella. Aan het begin van het jaar bleek de dorpel toch wat door het roestmonster aangetast, dus is de dorpel gelast. Halverwege juli begon het geregelde carburateursysteem ouderdomskuren te vertonen. Dit is een probleem dat voor veel Marbella's het einde heeft betekend, omdat er aan onderdelen voor dit systeem niet meer te komen is. Maar: ik heb niet opgegeven en de hele zwik vervangen voor een injectiesysteem! Meteen ook de cilinderkop eraf gehaald en vervangen door een geheel schoongemaakt exemplaar van een Cinquecento (die ook als donor heeft gefungeerd voor de injectie-onderdelen). Dus: de Marbella rijdt weer top.
Toen kwam de APK. Of eerder gezegd: niet. Afgekeurd op de remmen.
Dus: achterremmen helemaal uit elkaar gehad en voorzien van n.o.s. onderdelen, die niet bleken te passen... Onderdelen dus aangepast, nieuwe remklauw gemonteerd en alle vloeistoffen ververst. Opnieuw naar de APK: en ja! we mogen weer 2 jaar. Tegen de volgende APK aan heb ik hem 10 jaar!

10 jaar in bezit en APK

Dit jaar heb ik de Marbella 10 jaar in bezit. Ik kocht hem in mei 2011 voor 200 euro van een stel dat hem als tijdelijke auto had gebruikt. Nu, 10 jaar later doet de auto het nog steeds prima. Zeker naar de injectie-ombouw van 2 jaar terug.

Het was nu weer tijd voor de APK, dus ik heb het geheel nagelopen en kwam tot de conclusie dat de auto ondanks zijn 34 jaar er nog steeds best goed uit ziet! APK was dan ook geen enkel probleem. We mogen weer 2 jaar!