Seat Marbella Special (1990) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Marbella Special |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 1992 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Helaas hebben wij deze auto niet meer, maar dit was echt een geweldige auto.
Daarom toch ff een kort reviewtje.
Toen m’n moeder Fiesta in 1992 werd afgekeurd, ging ze kijken voor een andere auto, dat werd de zwarte Seat Marbella bij de Seat dealer. Het was ook een special Black uitvoering. Overigens had hij geen verder extra’s. Na een jaar heeft ze er een zonnedakje in laten monteren, wat zomers voor lekkere ventilatie zorgt.
Na 11 jaar hebben we helaas afscheid moeten nemen, omdat de apk te duur werd. Toen hebben we die Fiat Cinquecento aangeschafd, wat een waardeloze auto was dat helaas.
De Marbella heeft ons slechts 1x in de steek gelaten. Het verbaasde mij echt want m’n moeder reed altijd korte stukjes van ca. 0,5 tot 2 km op het dorp, en dat is niet bepaald goed voor de motor. Waarschijnlijk moest er daarom wel om de 2 jaar een nieuwe uitlaat onder, maar voor de rest nooit geen motorproblemen.
Het is echt een auto waar je het autorijden in beleeft. Totaal geen comfort, enorm veel herrie, altijd tochten en vooral met meerdere mensen in de auto was het dolle pret. Van 0 naar 100 in zo’n 30sec.? De top die ik ooit gereden heb is 135km/h, harder ging echt niet, vaak reed ik dik 130, je zag automobilisten dan ook vaak raar kijken wanneer ze door zo’n koektrommel werden ingehaald. Overigens moest je nooit te lang volgas rijden, want dan begon het motorblok wat warm te worden en leek het of er olie door de pakkingen heen werd geperst en je werd verrast door een verbrande olielucht. Radio heeft m’n pa er later ingebouwd, die moest je keihard zetten, maar werkte overigens wel.
Het langste stuk wat ik er ooit mee gereden heb is zo’n 110km, langer kon je gewoon niet zitten in die stoelen, zuinig was ie overigens wel, gemiddeld zo’n 1 op 18 en bij lange afstanden zo’n 1 op 20, deze marbella was uitgevoerd met 4bak met een 5bak had hij waarschijnlijk nog zuiniger geweest.
Wat wel grappig was dat de achterbank uit 2 stangen en een lap stof bestond. Dit bood totaal geen comfort, maar je kon hem wel in 2 standen verzetten om zo meer bagageruimte of zitruimte creeren. Tegenwoordig zie je dit fenomeen weer bij veel auto’s. Ook kon de passagiersstoel verwijderd worden, zo kon ik m’n fiets met achterklep dicht meenemen of je had superveel beenruimte als je achterin zat.
De ventilatie is helemaal geweldig. 2 klepjes aan de zijkant zorgen voor frisse lucht, alleen stand open en dicht, en hoe harder je rijdt, hoe meer frisse lucht je hebt, inclusief alle motorherrie.
Pluspunten
- betrouwbaarheid
- goedkoop in ongeveer alles
- je beleeft het autorijden meer, je moet echt werken
- zuinig
Minpunten
- comfort
- de ’slechts’ 4 versnellingen,
- weinig power in de motor
Jammer dat we deze auto weg hebben moeten doen. Je ziet ze nog regelmatig rijden, toch zijn ze een uitstervend ras.
PROBLEMEN
In al deze 11 jaar dat we deze auto gehad hebben, slechts 1x heeft ie m’n moeder in de steek gelaten, verdelerkap zat wat vocht in, motor wou toen niet meer starten.
Verder altijd netjes beurten gehad. Verbaasd mij nog steeds wat een ongelooflijk betrouwbare auto dit was.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.