Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Marbella

Seat Marbella (1997)

Simpelweg de goedkoopste

Seat Marbella (1997)
  • Autotest
27 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
'n Nieuwe auto voor minder geld dan de Seat Marbella bestaat niet in ons land. Omdat de kleine Spanjool de afgelopen jaren nogal wat wijzigingen heeft ondergaan, besloten we 'm weer eens uitgebreid door te lichten.

Sinds enige tijd mag de Marbella zich de goedkoopste auto van ons land noemen. Voor een prijs van ruim 13 mille kent de Marbella geen echte concurrenten, want andere auto's zijn minimaal 1500 piek (ruim 10%) duurder dan de Seat.
Met zijn pittige lakkleur en het fleurige dessin van de stoelbekleding is de Seat niet als grijze muis te betitelen.
De Marbella is berekend op korte benen; lange noorderlingen vinden nooit een optimale rijpositie. Bewegingsvrijheid is er verder in voldoende mate, het formaat van de auto in aanmerking genomen. Zelfs op de achterbank kun je nog volwassenen parkeren, maar een ritje naar zonnig Spanje is dan niet aan te bevelen.
De kofferbak van de Marbella is door zijn handige vorm goed bruikbaar. Overigens beschikt de Marbella over een verstelbare achterbank, waardoor iets zitruimte kan worden ingeruild voor bagageruimte. Wie er trek in heeft, kan de voorstoelen en achterbank ook verbouwen tot een tweepersoons bed.
Het dashboard van de Marbella is bijzonder eenvoudig van opzet. Tegen de onderkant van de voorruit zit een rechthoekige unit 'geplakt' met de daarin de meest noodzakelijke instrumenten en bedieningsknoppen. Een horloge moet je zelf meenemen en om een dagteller of een meter voor de koelvloeistof moet je ook niet komen. De enkele wisser op de platte voorruit heeft slechts één continue snelheid en een interval. Sommige tuimelschakelaars moeten door het stuur heen worden bediend en dat is niet zo veilig. Bergruimte heeft de Marbella daarentegen weer voldoende: de hele onderkant van het dashboard staat tot je beschikking. In de deuren zitten zelfs kaartenzakken en nietrokers kunnen de verschuifbare asbak gebruiken als klein afsluitbaar bergvakje.
Van een ukkie als de Marbella mag je geen hoogstaand comfort verwachten. De kleine wielbasis maakt zo'n autootje vaak wat springerig en de Seat heeft daar met name op korte, gelijkmatige oneffenheden erg veel last van. Normaal gesproken veert de Marbella behoorlijk comfortabel. De simpele stoelen bieden een heel behoorlijke zit, maar door de schuin naar voren aflopende zitting is de ondersteuning van de bovenbenen op lange ritten onvoldoende.

Stukje Fiat
Hoewel Seat al een tijd in handen is van Volkswagen, heeft de Marbella nog steeds een Fiat-krachtbron onder de kleine motorkap. Ombouwen naar Volkswagentechniek zou simpelweg te veel geld kosten. De techniek staat echter niet stil en we zien in de motorruimte een nieuwe krachtbron van de Fiat Cinquecento. Seat heeft het motormanagement nog wat aangepast waardoor het 899 cc metende machientje nu goed is voor 41 paardekrachten. Seat heeft wel de moeite genomen om de versnellingsbak aan te passen. De vijfbak is nu afkomstig van Volkswagen en schakelt beduidend beter dan we gewend waren.
Met die 41 pk komt de slechts 720 kg wegende Marbella heel redelijk uit de voeten. Van 0 naar 100 was onze testauto beduidend sneller dan de 19,2 seconden die de fabriek opgeeft: in 17,3 tellen was het kunstje geklaard. Tussensprintjes vergen met de Marbella veel tijd en moeten in 5 beslist worden afgeraden. Wil je flink opschieten, dan is er maar één remedie: ver doortrekken in de versnellingen en je niks aantrekken van de vele decibels.
De Seat komt bij normaal gebruik makkelijk 15 kilometer ver op een liter. Wie stevig doorrijdt, ziet zijn verbruik stijgen naar 1:13,5, maar de rustige rijder wordt beloond met 1:17.
Een Marbella is natuurlijk absoluut niet bedoeld om te scheuren, maar toch probeerden we het even. Dan blijkt de Seat braaf onderstuurd door de bocht te gaan met een lichte rolbeweging. Gedragsverstoringen zijn met het bescheiden vermogen niet op te wekken. Met het lekker beetpakkende stuurtje geef je met voldoende nauwkeurigheid je commando's door naar de voorwielen. Remmen doet hij prima. We moesten wel wennen aan de wat laag aangrijpende koppeling.
Die Marbella is dus best een aardig autootje. Goed, je moet er geen hooggespannen verwachtingen van hebben, maar wie een goede auto zoekt om met zijn vieren tegen lage kosten van A naar B te komen, heeft aan hem een aardig makkertje. Voor minder geld zijn er geen nieuwe auto's te koop.

Signalement

Merk Seat
Model Marbella Special
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 6.260

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 899 cc
Maximaal vermogen 30 kW / 41 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 60 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.475 mm / 1.500 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.160 mm
Massa leeg 695 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 350 kg
Banden135SR13Prijzen
Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,3 s (fabrieksopgave: 19,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 21,3 s / 37,6 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Marbella
Seat Seat Marbella
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Marbella specificaties
  • Seat Marbella occasions
  • Seat Marbella video's
Advies en informatie
  • Seat Marbella tests
  • Seat Marbella gebruikersreviews
  • Seat Marbella index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Marbella L (1988)

    Seat Marbella L (1988)

    4
    • 12 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella Special (1992)

    Seat Marbella Special (1992)

    12
    • 8 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella GL (1987)

    Seat Marbella GL (1987)

    8
    • 2 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella GL (1988)

    Seat Marbella GL (1988)

    9
    • 4 november 2013
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella XL (1989)

    Seat Marbella XL (1989)

    12
    • 26 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella Special (1992)

    Seat Marbella Special (1992)

    • 6 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Seat Marbella Special (1990)

    Seat Marbella Special (1990)

    3
    • 30 november 2007
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Marbella rijtest - Uit de Oude Doos

    Seat Marbella rijtest - Uit de Oude Doos

    16
    • 2 juni 2021
  • Nieuws
    In het wild: Seat Marbella

    In het wild: Seat Marbella

    42
    • 24 januari 2018
  • Autotest
    Seat Marbella Fun (1994)

    Seat Marbella Fun (1994)

    • 5 maart 2002
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden