Seat Alhambra 2.0 TDI 150pk Style Connect (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TDI 150pk Style Connect |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Nieuwe Seat Alhambra
- 438 km
Deze week de nieuwe Alhambra in gebruik genomen. De kleur (zwart) afmetingen en veel onderdelen hetzelfde als de vorige auto (Volkswagen Sharan). Een paar dingen nu extra voor dezelfde prijs (€ 48 K) als de VW Sharan in 2012 met onder meer:
* Media systeem navi met full link
* 17 inch ipv 16 inch velgen
* Electrische zijdeuren en achterklep
* Electrisch verstelbare stoelen met dubbele geheugenfunctie
* Alcantara bekleding
* Panoramisch schuif kantel dakraam
* Sportstoelen en sportonderstel
* Achteruitrij camera
* Bi-Xenon verlichting en led achterlichten
Een heerlijke auto om in te rijden. Absoluut een aanbeveling ten opzichte van de Sharan. Veel meer auto voor dezelfde prijs als in 2012. Het zal zuiniger moeten zijn, we zullen het zien.
Op 3 december met 1.400 km de winterbanden laten monteren. Michelin Alpin 5 XL. Zien er wel mooi uit en komen prima door de test.
De Xenon verlichting is wel heel gaaf. Corrigeert zichzelf bij zware belading. In een uitgebreider pakket was het zelfs mogelijk om dit voor grootlicht te doen (met dode hoek detectie). Je moet wat te wensen overhouden.
Ad blue verbruik & bodemplaat vernieuwd
- 8.000 km
De nieuwe Euro6 motor gebruikt inderdaad meer ad blue om de uitstoot te verlagen. Opvallend....
Tevens een beschadiging opgelopen aan de bodemplaat. Deze is vervangen.
1 liter olie
- 17.217 km
Bijzonder is dat deze euro 6 diesel meer ad blue verbruikt dan de euro 5 diesel. Iedere 7.000 km 10 liter toevoegen. Zal wel met de instellingen te maken hebben......
Op 24 maart een liter olie toegevoegd bij 17.200 km.
Iedere dag word ik bevestigd in mijn keuze voor de Alhambra. Met vier tieners als kinderen hebben we volop ruimte en dan nog plek voor bagage. We kunnen zelfs op verzoek de muziek afspelen van hun telefoons. Dat vinden ze wel leuk.
Wekelijks rijd ik gemiddeld 1.000 km. Dat kan in een zeer comfortabele auto met goed zicht door de hogere ligging. De auto is snel genoeg en harder dan 140 kun je in Nederland niet te rijden. In Duitsland zet ik regelmatig de cruise controle op 160. Uiteraard word ik dan nog ingehaald. Die hebben vast meer haast, terwijl ik geniet van de muziek uit de radio met DAB+. Voor de meeste drempels buiten de bebouwde kom hoef je niet te remmen!
Uiteraard vroeger ook wel in Passat en 405 gereden. Doe mij alsjeblieft deze Alhambra. De prijs en het verbruik zijn licht hoger, maar het extra comfort en de ruimte zijn het absoluut waard.
De meerwaarde van een Espace of een Galaxy zie ik trouwens niet. Deze liggen qua prijs in de buurt van de Sharan en dat wordt dus met dezelfde extra's €10K meer. Tja!
Zomerbanden montage
- 18.500 km
Vandaag gaan de winterbanden eraf. Achterbanden zijn nog 7 mm, voorbanden zijn rond 5,5 mm. Volgende winter gaan de banden van voor naar achter. Gelijk laten omcoderen bij de opslag. Slijtage is vergelijkbaar met de Dunlops winterbanden van mijn vorige auto VW Sharan.
Zomerbanden waren nog vrij nieuw met 1.400 km. Bleek er eentje weg. Deze is vervangen door een nieuwe (linksachter).
Grote beurt
- 30.000 km
Een beurt laten uitvoeren.
60.000 km beurt op 22 maart 2017 uitgevoerd.
Ad blue
- 55.000 km
Diverse keren ad blue toegevoegd (10 liter)
8.000 km
15.000 km
20.000 km
26.000 km
30.000 km
35.000 km
42.000 km
49.000 km
55.000 km
Winterbanden montage
- 46.000 km
De winterbanden er weer op. Voor profiel nu 6 en achter 5 mm.
1 liter olie
- 47.000 km
Net als bij 15.000 moet er ook na de grote beurt 1 liter olie tussentijds bij.
Ook bij 58.000 een liter olie er bij.
Liter olie
- 58.000 km
Liter olie er bij.
Steentje in remschijf
- 59.000 km
Een opvallend rammelend geluid aan rechterkant. Er blijkt een steentje in de riemschijf te zitten.
Zomerbanden montage
- 60.000 km
De winterbanden (profiel 4,3 mm tot 5,0 mm) zijn vervangen door de zomerbanden (van voor naar achter).
Profiel zomerbanden ongeveer 4,0 mm tot 5,0 mm.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
Italiaanse Aehra vindt Europese partner voor accu’s

Zo lang gingen deze zeven auto’s mee

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
