Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Alhambra

Seat Alhambra 2.0 TSI Style Connect (2015)

autoreview

7
Seat Alhambra 2.0 TSI Style Connect (2015)
P T Boonstra
  • P T Boonstra12
  • Gebruikersreview
21 december 2015 om 23:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringAlhambra 2.0 TSI Style Connect
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag

  • 4.000 km
  • 21 december 2015

Het contract van de oude leaseauto liep in mei af dus eind februari tijd om een nieuwe auto te bestellen. We hebben vier kinderen (3-16 jaar oud) dus het moest weer een MPV worden met meer ruimte dan de Citroen C4 Grand Picasso die ik had. Echt veel keuze heb je dan niet;
• Een Lancia Grand Voyager viel af, beetje teveel van het goede en nogal prijzig. Wat ruimte betreft niet te kloppen natuurlijk
• Een Renault Espace, het nieuwe type, een fraai model
• VW Sharan / SEAT Alhambra; had ik al een keertje van een collega geleend en beviel goed
• Ford S-Max; mooiste van het stel maar vrienden die er al één hebben zeiden dat de ruimte op de achterste zitrij (vooral de hoofdruimte) tekort schiet.
• Ford Galaxy, ruim, maar niet fraai, ‘gewone’ achterdeuren en ook vrij prijzig

Uiteindelijk leek me de SEAT Alhambra met 2 liter diesel de beste keuze, ook omdat de anderen op het eind van de modelcyclus liepen (maar wel in de loop van 2015 werden vernieuwd) en de Espace nog niet beschikbaar was en in plaats van groter, juist kleiner was geworden (vooral de hoofdruimte).

Waarom een Alhambra en geen Sharan? Dat is vrij simpel, de auto’s zijn in de basis identiek, slechts de uitrusting is iets anders, zoals geen adaptive cruise control en geen sensor onder de bumper voor opening van de achterklep op de Alhambra. Verder is geloof ik de multimedia iets eenvoudiger en zo zullen er nog wel wat kleinigheden zijn. Staat tegenover een prijsverschil in een vergelijkbare uitvoering van bijna EUR 21.500 en dat scheelt zo’n beetje EUR 200,00 per maand aan bijtelling. In leasebedrag per maand scheelt het weinig dus de inruilwaarde van de Volkswagen zal ook navenant hoger zijn.

Dus eind februari besteld en toen begon het gesodemieter;
• Auto niet te bestellen ivm wijzigingen (sterkere, schone motoren ook nog goedkoper), maar dat was op zich niet erg
• Pas na 6 (!) weken nieuwe gegevens beschikbaar en klaar om te bestellen
• Geschatte leverdatum op 25 augustus gesteld
• Eind juli; levering zal volgens planning verlopen
• 2 weken voor aflevering afspraak gemaakt om op te halen en 1 week vantevoren blijkt de auto nog helemaal niet gemaakt te zijn (ivm onderdelen problemen)
• Begin oktober auto ‘afgemaakt’ maar is natuurlijk onzin, is toen pas in productie gegaan
• 2e week oktober; auto is op transport (vanuit Portugal)
• Laatste week oktober; auto is nog niet aangekomen want volgens Pon doet die boot er ongeveer 4 a 5 weken over (volgens rederijen is dat een trip van minder dan 1 week)

Het blijkt dat anderen ook gedoe hebben gehad met aflevering van een Sharan/Alhambra, tot wel 7 maanden levertijd.

Vooral het feit dat je zelf overal achteraan moet bellen is natuurlijk nogal ergerlijk. Het is dat je er niets mee opschiet om de bestelling te annuleren (kon contractueel niet eens) maar anders hadden we dat wel gedaan.

Enfin, op 14 november uiteindelijk de auto opgehaald bij de SEAT dealer in Zwaag (Heron). Welke uitvoering is het dan geworden;
• 2.0 benzine, Style Connect, Moonstone Silver; zilver metallic met paarse gloed
• Leather Black bekleding vanwege de elektrisch verstelbare stoelen met geheugen
• Upgrade business plus voor de luxe en de xenon verlichting
• Upgrade drive voor de caravan (en voor mijn vrouw die van hardere demping houdt)
• Wegklapbare trekhaak, ook voor de caravan, werkt heel mooi en handig. Nadeel is wel dat de stekker alleen geschikt is voor Jaeger en er zo te zien geen adapter op past, daar moet ik wat op verzinnen.

Al met al, alles wat ik nodig heb. Mooi gepoetst afgeleverd en de kinderen mochten het doek er af trekken, dat is altijd leuk. Eind goed, al goed tot zover.

Goed, na de klaagzang over de aflevering en welke versie het dan is, hier de eerste rij-indrukken na een dikke 1,5 maand gebruik.

Positief;
• Rust in de auto, ook door lage toerentallen bij 120-130 km/uur
• Automaat; zeker bij rustig rijden voel je bijna niets van het schakelen, schakelt wel vrij snel terug als de weg iets omhoog gaat.
• De ruimte in het algemeen. Met de achterste rij ingeklapt een enorme bagageruimte en zelfs met die stoelen opgeklapt nog ruimte voor een paar koffers
• Bij lagere toerentallen lijkt de auto wat lui maar als je het gaspedaal verder intrapt blijkt de auto heel rap te kunnen versnellen, handig bij inhalen
• Wegligging; zeer vast en rustig. De auto is hoog dus een bochtenridder is het niet maar ook op de mooie bochten van de A13 bij Delft en de A2 bij Eindhoven blijft de auto goed in het spoor
• Instappen achterin en dat geldt voor beide zitrijen. Enige verbetering zou kunnen zijn om met één beweging de stoelen op de achterste zitrij zowel op als neer te kunnen klappen
• Auto hold, dan hoef je tenminste je voet niet op het rempedaal te houden bij stilstaan en werkt ook nog in combinatie met de start/stop functie
• Xenon verlichting; als het flink donker is merk je echt het verschil. Mijn vrouw is nogal kippig in het donker en zelfs zij kan alles nu goed zien
• De elektrisch verstelbare stoelen (met geheugen, inclusief buitenspiegels) en dan vooral de stoelverwarming die, nu het kouder wordt, erg prettig is
• Stem bediening. Was bij een vorige auto (A6) nog niet helemaal je van het maar de techniek schrijdt voort en in de Alhambra werkt nu gewoon goed
• DCC onderstel; tot mijn verbazing is er echt verschil, zeker als je over klinkerweggetjes rijdt. De sportstand geeft dan alles vrij hard door terwijl de comfortstand er voor zorgt dat het comfortabel blijft


Minder positief;
• Onder de 2.000 toeren maakt de motor een wat rauw/brommerig geluid. Dat was bij een Audi A6 2.0 liter ook zo dus dat hoort bij de motor. Is niet heel erg, meer een punt van verbetering
• De zitpositie, ik ben redelijk lang (1.95m) en dan zit je met je rechterknie al snel tegen het dashboard. Ook is het jammer dat je niet een arm lekker kwijt kunt op een leuning in de deur. Ik weet het, je moet 2 handen aan het stuur houden maar toch
• Als je het gaspedaal echt helemaal intrapt is het motorgeluid nogal rauw en rumoerig, ¾ gas geven is beter, zorgt voor een flinke versnelling zonder dat het te lawaaiig wordt
• Werking automatisch inparkeren is in het begin nogal onduidelijk, dat moet je eerst goed oefenen en op leren vertrouwen. Dat laatste ligt natuurlijk niet alleen aan de auto. De instructie in het boekje klopt overigens niet, dat werkt verwarrend. Een leuke optie, maar zelf parkeren gaat sneller. Goed je voet bij de rem houden ook, de auto stopt niet vanzelf
• Bediening muziek is niet heel handig, zeker bij terug gaan naar het vorige menu, heeft ook geen zoekfunctie, vraagt oefening. Wel weer handig is dat je de muziek direct vanaf je telefoon via Bluetooth af kunt spelen
• Keyless entry is wel handig bij instappen maar als je uitstapt weet je niet zeker of de auto ook weer op slot gaat. Zou handig zijn als de auto dan bijvoorbeeld de spiegels inklappen, dat was bij mijn vorige auto (C4 Grand Picasso) wel zo, een verbeterpuntje voor Seat
• Hou goed de afstand tot een achter je geparkeerde auto in de gaten. De achterklep is natuurlijk enorm groot en je moet zeker een centimeter of 40 afstand houden, anders kan het fout gaat met schade tot gevolg
• De kaartversie van de navigatie. Op de A4 bij Steenbergen, toch al een jaar open, geeft de navigatie ‘off road’ aan. Een flinke misser en iets om bij aanschaf op te letten

Verbruik
• De fabriek noemt 1:13,7. Dat verwacht ik niet te halen, over de eerste 3928 kilometers kom ik uit op een gemiddelde van zo’n 1:10,3 (zie ook de verbruiksmonitor). Even wennen t.o.v. van de C4 Grand Picasso diesel die ik hiervoor had. Maar goed, het is een lel van een auto en een benzinemotor, dat scheelt. Ik hoop uiteindelijk gemiddeld op de 1:11 uit te komen.

Samenvattend; ervaring met levering is slecht maar het rijden is plezierig, een flinke vooruitgang ten opzichte van de vorige auto en dat zeg ik als Citrofiel met pijn in m’n hart. Geen auto om flink mee rond te scheuren op bochtige wegen (waarom zou je ook), maar wel een heel comfortabele reiswagen, ook bij hogere snelheden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Seat Alhambra? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Alhambra
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Seat Alhambra 1.4 TSI Style Business

    Seat Alhambra 1.4 TSI Style Business

    • 2015
    • 125.012 km

    € 23.950

    Seat Alhambra 1.4 TSI FR Business Intense FULL OPTIONS !!!!

    Seat Alhambra 1.4 TSI FR Business Intense FULL OPTIONS !!!!

    • 2017
    • 56.431 km

    € 31.999

    Seat Alhambra 2.0 TDI Style 7Pers. | Aut. | Camera | Navi. | Standkachel | 150PK

    Seat Alhambra 2.0 TDI Style 7Pers. | Aut. | Camera | Navi. | Standkachel | 150PK

    • 2017
    • 101.056 km

    € 24.945

Meer Seat Alhambra occasions

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Alhambra specificaties
  • Seat Alhambra occasions
  • Seat Alhambra video's
Advies en informatie
  • Seat Alhambra tests
  • Seat Alhambra gebruikersreviews
  • Seat Alhambra index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer
 

Seat Alhambra reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 2.0 TDI 184pk Style Connect (2015)

    Seat Alhambra 2.0 TDI 184pk Style Connect...

    • 16 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 2.0 TSI Style Connect (2015)

    Seat Alhambra 2.0 TSI Style Connect (2015)

    7
    • 21 december 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 2.0 TDI 150pk Style Connect (2015)

    Seat Alhambra 2.0 TDI 150pk Style Connect...

    3
    • 29 november 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 1.4 TSI Style (2011)

    Seat Alhambra 1.4 TSI Style (2011)

    • 30 april 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 2.0 TDi 140pk Reference (2007)

    Seat Alhambra 2.0 TDi 140pk Reference (2007)

    7
    • 17 april 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 2.0 TDI 140pk 4WD (2014)

    Seat Alhambra 2.0 TDI 140pk 4WD (2014)

    1
    • 24 december 2014
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 2.0 TDI 140pk Businessline Executive (2014)

    Seat Alhambra 2.0 TDI 140pk Businessline...

    4
    • 13 oktober 2014
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat Alhambra

    Facelift Friday: Volkswagen Sharan/Seat...

    34
    • 15 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 1.4 TSI Style (2011)

    Seat Alhambra 1.4 TSI Style (2011)

    • 30 april 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Alhambra 2.0 TDi 140pk Reference (2007)

    Seat Alhambra 2.0 TDi 140pk Reference (2007)

    7
    • 17 april 2020
  • Nieuws
    Seat neemt definitief afscheid van de Alhambra

    Seat neemt definitief afscheid van de Alhambra

    42
    • 27 maart 2020
  • Nieuws
    EuroNcap trekt eindsprint met twaalf auto's

    EuroNcap trekt eindsprint met twaalf auto's

    17
    • 4 december 2019
  • Nieuws
    Kleine update voor Seats modelaanbod

    Kleine update voor Seats modelaanbod

    9
    • 9 juli 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan – Seat Alhambra

    De Tweeling: Ford Galaxy – Volkswagen Sharan...

    40
    • 27 januari 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    • 28 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense (2017)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense...

    3
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    13
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden