Saab 99 GL TA2 (1977)

autoreview

Saab 99 GL TA2 (1977)

Signalement

Uitvoering99 GL TA2
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab 99 GL TA2 automaat

Ik was op zoek naar een 'klein' maar toch veilig stadsautootje.
Het moest een automaat zijn en op LPG en oud.

Op de verkoopsite stond een Ford, maar ook deze Saab 99. Op dat moment reed ik al jaren Ford (Capri's/Granada). Mijn ouders hebben echter vroeger altijd Saab 99 gereden (totaal 4 stuks).

Tja en dan ga je kijken en wordt je verliefd en dan koop je hem.
De historie is nauwelijks bekend, in een korte periode zijn er veel eigenaars geweest. Kmstand is onbekend en de teller is al jaren stuk.

Lang verhaal wat korter te houden, de wagen bleek toch wel heel veel te mankeren, maar ik had er iets mee en dat werd dus repareren.
De aanschaf was al eigenlijk te hoog en met alle onderhoud kwam ik al snel op 4500 Euro.
Dan reken ik maar even de uren niet mee.

Dus in het eerste jaar had ik al heel wat laswerk gedaan, het hele voorterrein aangepakt en allerlei andere zaken vernieuwd.

In het begin reed de auto ook heerlijk op de snelweg, maar door de verkeerde configuratie die Saab gekozen had met de Borg Warner 35 bak werd de 'cruzesnelheid' al snel 80-90km/h.
Sneller was niet echt prettig.

Een tijd erna, kon ik de aandrijfassen ook vernieuwen, naja, vernieuwen. Spullen van een Saab met 100.00km gehaald.
Dus ook maar meteen de lagers en remmerij gedaan.

Tja, dan sta je daar met al je technische kennis en gooit de liefde weer roet in het eten.
Maar op de één of andere manier raak ik die Saab gewoon niet kwijt.
Het ding rijdt heerlijk, ook al hebben ze bij de ontwikkeling niet in de gaten gehad dat men ook ergens met het linkerbeen heen moet.
Ergonomisch hebben ze hier en daar dus een steekje laten vallen.
Maar het apparaat ligt wel als een blok op de weg, ondanks zijn lange veerweg en het niet hebben van een stabilisator. Daarbij is het comfort gewoon verder prima.

Hier en daar zit er altijd wel iemand op de provinciale weg je op te drukken, tegenwoordig leren ze waarschijnlijk niet meer dat de maximale snelheid aldaar 80km/h is.
Maar na een rotonde ben ik ze toch weer een aardig tijdje kwijt.
Dit spaart ook de remmen, want ik hoef allen maar iets het gas los te laten. Voor een Saab 99 is een rotonde slechts een flauw bochtje.

Betrouwbaarheid van de 2 liter B-motor (origineel met twee Bing carburateurs, nu nog maar één, maar dan een type 175) is top.
Altijd starten lopen ook bij maximale lage temperaturen, maar dan wel even iets extra lpg 'choken'.
Hij heeft me twee keer in de steek gelaten.
Eén keer met een kapotte startmotor en één keer met een kapotte kabel van de elektronische ontsteking.

Omdat we nu voor het lange afstandwerk een Volvo 740 hebben, gebruiken we de Saab 99 nu vooral voor de buurtbezoekjes.
Ik vind het knap dat je een auto concept in 1968 kan ontwikkelen wat pas rond 2000 werd ingehaald.
De Saab 99 is tegenwoordig prima als tweede wagen.
Voor het snelweg gebeuren vind ik dat mijn 1977 type teveel te kort komt.
Maar dat komt ook hoofdzakelijk door dat de BorgWarner niet ideaal geconfigureerd is, het spul moet veels teveel toeren maken.
Voor die tijd was het in Zweden ook niet gewenst harder te rijden dan 80km/h, maar de auto werd wel in Nederland geleverd!!

Als tweede wagen vind ik het een dijk van een auto en ik kan er op plekken parkeren waar ik de 740 niet tussen krijg.
Heerlijk leuk speelding.


Wat kost zoiets nu:


Ik weet niet alles meer exact, maar in de eerste jaartjes was ik kwijt aan onderhoud (restauratie) en aanschafprijs zo'n 4500 Euro.

Ik heb toen een extra Saab gekocht voor onderdelen en één spatbord voor helemaal moeten vervangen.
Veel laswek gehad vlak bij de spatlappen (rondom, alle 4 de spatborden binnen) en de montage punten van de stabilisatoren achter. De asdoorgangen voor waren bij deze auto redelijk goed, dat was één klein stukje laswerk.

Benzinetank was lek, dus die heb ik verwijdert. Het voorterrein was zo versleten, dat ik alle kogels heb vervangen en de schokbrekers rondom.
Remmerij was slecht dus dat is allemaal gereviseerd.
Startmotor bleef haperen, dus uiteindelijk nieuwe geplaatst.
Bij de radiator brak een buis, dus een nieuwe gemonteerd.
Het eerste jaar dus aardige (beetje onvoorziene) kosten gehad.

----------------------------------------

Oktober 2007

Aanschaf+hele grote beurt ....... 4500 Eu

Oktober 2008 (om de 2jr apk)

APK ............................. 50 Eu
Aandrijfassen en lagers .......... 500 Eu

Oktober 2010

APK ............................... 50 Eu


Dus ondanks de schrik in de eerste jaren, ben ik nu totaal aan onderhoud (+aanschaf) over bijna 4 jaar, 5100 Eu kwijt.

Voor de APK van 2012 zal ik de reemrij weer iets moeten aanpakken en waarschijnlijk het stuurhuis.

De distributie ketting word slecht (spanner is stuk) en het cardan is versleten. Aangezien het cardan in de bak zit en ik al een automaat heb liggen met een gunstigere overbrenging kan dat in één keer.
Of ik dat voor 2012 doe of er na bekijk ik nog even.
Dat is het voordeel van goede constructies uit de oudheid, het kan heel lang versleten zijn, voordat het echt kapot gaat.
Veel kmters maak ik er niet meer mee, maar de auto wordt bijna dagelijks gebruikt, wat bij elkaar op telt tot zo'n 4000-5000 km/jaar.

Voordeel is ook het lage verbruik op LPG, bij de wat langere afstanden 1:10.
Kortere stukjes vanaf zo'n 1:7.


7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.