AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests

Dieselkracht voor de 9-5

Saab 9-5 3.0 TiD

  • Mario Prinsen
  • Eerste rijtest
6 september 2001 om 10:16
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 33
AutoWeek 2001 week 33

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 2001 week 33

Vroeger wilden ze er nooit aan, maar inmiddels is bij Saab het besef ontstaan dat diesels steeds belangrijker worden in de zakelijke markt. Met de fonkelnieuwe diesel in de 9-5 gingen we in thuisland Zweden een stukje sturen.

Alweer vier jaar geleden kwam Saab met de grote 9-5 op de markt. Na die tijdsspanne kan een rondje perfectioneren geen kwaad en dat heeft Saab nu met de 9-5 ook gedaan. Aan de buitenkant kun je hem herkennen aan de nieuwe grille, die bij ons onmiddellijk assocciaties oproept met de Nissan Maxima; de 'oude' grille vonden we mooier. Aan de achterkant zien we iets anders ingekleurde achterlichten en voor de scherpe spotter: de aanduiding 9-5 staat voortaan links achterop.

Onderhuids is er echter veel meer aan de hand. Saab heeft zijn 9-5 een strakker onderstel gegeven en dat voel je: nauwkeuriger en directer in de besturing, meer balans in vering en demping. Ons proefkonijn was voorzien van 17-inch rubber uit de 45-serie; in combinatie met het straffere onderstel te hard naar onze smaak. Korte hobbels worden nogal duidelijk doorgegeven en op die sportiviteit zitten de meeste zakelijke kopers niet te wachten.

Forse diesel

Helemaal nieuw voor de 9-5 zijn de zelfontbranders. In eerste instantie brengt Saab de 9-5 met een drieliter V6, maar begin volgend jaar komt er ook een 2.2 TiD beschikbaar met 125 pk, een iets krachtiger versie van de diesel uit de 9-3. Die V6 schopt er natuurlijk nog fors wat meer peekaas uit, 176 om precies te zijn. Daarmee is de Saab in zijn soort geen topper, maar in combinatie met 350 Nm trekkracht kom je toch vlot vooruit. Een manco van deze Saab is het wegrijden uit stilstand, dat wat stoterig verloopt. Eenmaal boven de 1600 toeren begint het apparaat er ineens krachtig aan te sleuren en draait zelfs vlot door naar de rode lijn op de toerenteller, die bij 5000 toeren begint. Het karakter van de Saab-motor, die door de Zweden samen met het Japanse Isuzu is ontwikkeld, is goeiig van aard. Het gaat best vlot, maar je merkt het niet zo. De Saab-diesel is redelijk stil, al kennen we in deze klasse geruislozere tegenstrevers. Zo reden we ook nog even een blokje met de Volvo S60 met daarin Volvo's eerste diesel van eigen ontwerp; maakte meer indruk dan deze Saab-diesel, ondanks zijn kleinere inhoud.

Andere benamingen

Waar Saab vroeger aanduidingen als S en SE gebruikte voor de uitrusting, heeft het Zweedse merk het nu over Linear, Arc en Vector. Linear is de eenvoudigste versie, die met stalen velgen en stoffen bekleding door het leven gaat. De Arc-uitvoering is een luxere versie met bijvoorbeeld standaard leren bekleding, (nep)hout en lichtmetalen velgen. De Vector is net zo duur als de Arc, maar heeft een high-tech-uitstraling met een aluminiumkleurig dashboard, 17-inch wielen en leer/stof-combinatie.
Daarnaast blijft de absolute topper in het gamma de Aero, een auto waar sportiviteit hoogtij in viert. Hij is alleen leverbaar met de allersterkste turbomotor, die voor de gelegenheid nog wat extra paarden heeft gekregen.
Saab levert zijn vernieuwde 9-5 voor bedragen vanaf zo'n 82 mille; de Estate kost zo'n 3500 piek meer. Voor dat geld krijg je een kloeke sedan of een aparte station. In de standaarduitrusting zitten wat ons betreft een paar missers. Saab draagt zijn veiligheidsfilosofie altijd nadrukkelijk uit en dan kun je wat ons betreft niet volstaan met slechts twee hoofdsteunen op de achterbank en ESP alleen standaard op de Aero. En voor dat geld mag er ook wel een regensensor standaard op zitten. De zespits diesel is absoluut geen verkeerde machine, maar de toppers zijn nog net iets geraffineerder, is onze eerste indruk.

  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
Saab 9-5 Saab 9-5

Uitgelicht aanbod

    2.0t Linear Business Pack

    Saab 9-5 2.0t Linear Business Pack

    • 2005
    • 112.514 km

    € 6.900

    2.3t Vector Automaat | Clima | LMV | Leer | PDC

    Saab 9-5 2.3t Vector Automaat | Clima | LMV | Leer | PDC

    • 2003
    • 241.091 km

    € 1.950

    2.3 T SE Aero LEER / STOEL VERWARMING / KOELING, ETC....

    Saab 9-5 2.3 T SE Aero LEER / STOEL VERWARMING / KOELING, ETC....

    • 2000
    • 325.753 km

    € 2.450

Meer Saab 9-5 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

51

Zes jaar geleden kocht Kees Steenbeek voor een prikkie een Saab 9-5 Aero waarvan het schoepenwiel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
  • Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 –...

    • 18 november 2019
  • Review
    Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)

    Saab 9-5 2.0TiD 160pk Vector Exklusiv (2010)

    3
    • 3 oktober 2018
  • Review
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    • 29 juni 2018
  • Review
    Saab 9-5 2.3 Turbo Arc (2004)

    Saab 9-5 2.3 Turbo Arc (2004)

    5
    • 6 maart 2018
  • Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531...

    51
    • 8 mei 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-5 Aero

    Saab 9-5 Aero

    • 24 april 2017
Merk
Merk
  • Review
    Saab 96 (1973)

    Saab 96 (1973)

    9
    • 11 januari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    6
    • 2 januari 2021
  • PREMIUM
    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet -...

    • 8 december 2020
  • Review
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
  • Review
    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    2
    • 30 september 2020
  • Autonieuws
    In het Wild: Saab 96 V4 De Luxe (1968)

    In het Wild: Saab 96 V4 De Luxe (1968)

    53
    • 12 augustus 2020
  • Review
    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited (2010)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Norden Limited...

    8
    • 11 juli 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep