Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Saab 9-5 3.0 TiD

Dieselkracht voor de 9-5

Saab 9-5 3.0 TiD
  • Mario Prinsen
  • Eerste rijtest
6 september 2001 om 10:16
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 33
AutoWeek 2001 week 33

Je leest het in AutoWeek 2001 week 33

Vroeger wilden ze er nooit aan, maar inmiddels is bij Saab het besef ontstaan dat diesels steeds belangrijker worden in de zakelijke markt. Met de fonkelnieuwe diesel in de 9-5 gingen we in thuisland Zweden een stukje sturen.

Alweer vier jaar geleden kwam Saab met de grote 9-5 op de markt. Na die tijdsspanne kan een rondje perfectioneren geen kwaad en dat heeft Saab nu met de 9-5 ook gedaan. Aan de buitenkant kun je hem herkennen aan de nieuwe grille, die bij ons onmiddellijk assocciaties oproept met de Nissan Maxima; de 'oude' grille vonden we mooier. Aan de achterkant zien we iets anders ingekleurde achterlichten en voor de scherpe spotter: de aanduiding 9-5 staat voortaan links achterop.

Onderhuids is er echter veel meer aan de hand. Saab heeft zijn 9-5 een strakker onderstel gegeven en dat voel je: nauwkeuriger en directer in de besturing, meer balans in vering en demping. Ons proefkonijn was voorzien van 17-inch rubber uit de 45-serie; in combinatie met het straffere onderstel te hard naar onze smaak. Korte hobbels worden nogal duidelijk doorgegeven en op die sportiviteit zitten de meeste zakelijke kopers niet te wachten.

Forse diesel

Helemaal nieuw voor de 9-5 zijn de zelfontbranders. In eerste instantie brengt Saab de 9-5 met een drieliter V6, maar begin volgend jaar komt er ook een 2.2 TiD beschikbaar met 125 pk, een iets krachtiger versie van de diesel uit de 9-3. Die V6 schopt er natuurlijk nog fors wat meer peekaas uit, 176 om precies te zijn. Daarmee is de Saab in zijn soort geen topper, maar in combinatie met 350 Nm trekkracht kom je toch vlot vooruit. Een manco van deze Saab is het wegrijden uit stilstand, dat wat stoterig verloopt. Eenmaal boven de 1600 toeren begint het apparaat er ineens krachtig aan te sleuren en draait zelfs vlot door naar de rode lijn op de toerenteller, die bij 5000 toeren begint. Het karakter van de Saab-motor, die door de Zweden samen met het Japanse Isuzu is ontwikkeld, is goeiig van aard. Het gaat best vlot, maar je merkt het niet zo. De Saab-diesel is redelijk stil, al kennen we in deze klasse geruislozere tegenstrevers. Zo reden we ook nog even een blokje met de Volvo S60 met daarin Volvo's eerste diesel van eigen ontwerp; maakte meer indruk dan deze Saab-diesel, ondanks zijn kleinere inhoud.

Andere benamingen

Waar Saab vroeger aanduidingen als S en SE gebruikte voor de uitrusting, heeft het Zweedse merk het nu over Linear, Arc en Vector. Linear is de eenvoudigste versie, die met stalen velgen en stoffen bekleding door het leven gaat. De Arc-uitvoering is een luxere versie met bijvoorbeeld standaard leren bekleding, (nep)hout en lichtmetalen velgen. De Vector is net zo duur als de Arc, maar heeft een high-tech-uitstraling met een aluminiumkleurig dashboard, 17-inch wielen en leer/stof-combinatie.
Daarnaast blijft de absolute topper in het gamma de Aero, een auto waar sportiviteit hoogtij in viert. Hij is alleen leverbaar met de allersterkste turbomotor, die voor de gelegenheid nog wat extra paarden heeft gekregen.
Saab levert zijn vernieuwde 9-5 voor bedragen vanaf zo'n 82 mille; de Estate kost zo'n 3500 piek meer. Voor dat geld krijg je een kloeke sedan of een aparte station. In de standaarduitrusting zitten wat ons betreft een paar missers. Saab draagt zijn veiligheidsfilosofie altijd nadrukkelijk uit en dan kun je wat ons betreft niet volstaan met slechts twee hoofdsteunen op de achterbank en ESP alleen standaard op de Aero. En voor dat geld mag er ook wel een regensensor standaard op zitten. De zespits diesel is absoluut geen verkeerde machine, maar de toppers zijn nog net iets geraffineerder, is onze eerste indruk.

  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
Saab 9-5 Saab 9-5

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv | Xenon | Leder | Navigatie | Keurig onderhouden | Night Panel | Led verlichting | Nieuw model |

    Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv | Xenon | Leder | Navigatie | Keurig onderhouden | Night Panel | Led verlichting | Nieuw model |

    • 2011
    • 232.551 km

    € 9.945

    Saab 9-5 2.3t Vector

    Saab 9-5 2.3t Vector

    • 2008
    • 206.416 km

    € 6.850

    Saab 9-5 2.0t Linear Business Pack

    Saab 9-5 2.0t Linear Business Pack

    • 2002
    • 259.000 km

    € 1.950

Meer Saab 9-5 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    3
    • 2 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    5
    • 1 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
meer reviews
Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

Zoveel autoliefhebbers, zoveel invalshoeken. In het specifieke geval van Hans Jorritsma zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021
  • Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    • 20 mei 2021
  • Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 –...

    • 18 november 2019
  • Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531...

    51
    • 8 mei 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-5 Aero

    Saab 9-5 Aero

    • 24 april 2017
  • Nieuws
    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    97
    • 12 september 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-5

    Facelift Friday: Saab 9-5

    55
    • 18 september 2015
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden